Siirry pääsisältöön

Ruutuajasta media-aikaan

Ruutuajalla viitataan perinteisesti aikaan, joka vietetään television, tabletin, tietokoneen tai puhelimen äärellä. Käsitteenä se on laajasti käytössä viranomaissuosituksissa, ohjeistuksissa ja tutkimuksissa. Ruutuaikaa käytetään myös puhekielessä ja se on vakinaistunut sana yhteiskunnassa. Viime vuosien teknologinen kehitys ja mediaympäristöjen muodot, käyttö ja sisällöt ovat moninaistuneet ja tämän vuoksi ruudun parissa vietetty aikamäärä ei ole enää ratkaiseva tekijä pohtiessamme ruudun käytön hyötyjä ja haittoja. Media ei ole enää vain passiivista kuluttamista, vaan yhä useammin vuorovaikutteista, opettavaista ja sosiaalista toimintaa. Ruutuaika on liian yksinkertainen mittari, joka ei huomioi käytön laatua, kontekstia ja vuorovaikutuksellisuutta.

 

Tutkin pro gradu -tutkielmassani pienten lasten mediahyvinvointia haastattelemalla vuonna 2021 syntyneiden lasten vanhempia. Tutkimuksessani ruutuaika nousi esille niin vanhempien haastatteluissa kuin aikaisemmissa tutkimuksissa useasti. Ruutuaika toimi pohjana ja ohjenuorana lapsen mediakasvatuksessa. Onkin syytä miettiä, onko ruutuaika enää nykyaikaa, sillä ruutu ei enää vain ruudun tuijottamista.  Esimerkiksi lapsi voi soittaa videopuhelua isovanhemman kanssa tai pelata opetuksellisia pelejä tabletilla yhdessä vanhemman kanssa – nämä eroavat huomattavasti passiivisesta ruudun tuijottamisesta. Lyhyt mutta intensiivinen altistuminen esimerkiksi häiritsevälle sisällölle voi vaikuttaa lapseen enemmän kuin pitkä mutta turvallinen ja opettavainen mediahetki yhdessä vanhemman kanssa. Ruutuaika ei siis huomioi mediakasvatuksessa ei huomioi käyttääkö lapsi mediaa yksin vai yhdessä aikuisen kanssa.

 

Median merkitys lapsen elämässä ei ole yksiselitteisesti joko positiivista tai negatiivista, sillä se voi toimia sekä voimavarana että haasteena riippuen siitä, millaista sisältöä kulutetaan, kenen seurassa ja millaisessa ympäristössä. Media voi tarjota lapselle monenlaisia virikkeitä, tukea oppimista ja edistää vuorovaikutustaitoja, kun taas toisaalta se voi aiheuttaa levottomuutta, kuormitusta tai vaikeuksia keskittyä. Tämän vuoksi on tärkeää, että vanhemmat ja myös ammattikasvattajat pysyvät tietoisina median moninaisista vaikutuksista ja osallistuvat aktiivisesti lapsen mediakokemuksiin ja -kasvatukseen. Mediakasvatuksen tavoitteena ei tulisi olla pelkästään rajoittaminen, vaan ennen kaikkea yhdessä oppiminen ja ymmärtäminen.

 

Mediakasvatuksen suhteen on perusteltua siirtyä määrällisestä tarkastelusta kohti laadullista ja kontekstuaalista ymmärrystä mediankäytöstä, jossa lapsen kehitystaso, perheen arki ja yhteiset mediakokemukset ovat huomioitu. Tämän takia toivon, että termi ”ruutuaika” jää historiaan ja otamme käyttöön parempia termejä, kuten media-aika. Media-aika on kattotermi, jonka alle voidaan erotella erilaisia käyttötapoja, kuten sosiaalinen media-aika, opetuksellinen media-aika tai passiivinen kulutus. Tämä jaottelu mahdollistaa monipuolisemman ja realistisemman tavan tarkastella lapsen mediakokemuksia ja tukee paremmin kokonaisvaltaista mediakasvatusta.


Minna Metsola

Lapin Yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta, mediakasvatus.

 

Blogikirjoitus perustuu pro gradu- tutkielmaani ”Nähtäväksi jää joutuuko tämänkin kyseenalaistamaan aikanaan” – Pienten lasten vanhempien ajatuksia ja kokemuksia lasten median käytöstä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Luokanopettajien kokemuksia neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemisesta

Perusopetuslain (2010/642 § 30) mukaan oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan tukea annetaan oppilaalle ensisijaisesti omassa opetusryhmässä ja koulussa erilaisten järjestelyjen avulla (Opetushallitus 2014, 61). Neuropsykiatrisesti oireilevat oppilaat, joilla ilmenee yleensä neurokognitiivisia poikkeavuuksia sekä käyttäytymisen ja tunnesäätelyn ongelmia, muodostavat merkittävän ryhmän tuen saajista (Parikka, Halonen-Malliarakis & Puustjärvi 2020, 7, 10). Useimmiten he opiskelevat yleisopetuksen luokissa, minkä myötä luokanopettajilta vaaditaan osaamista heidän tukemiseensa.  Tutkin pro gradu -tutkielmassani luokanopettajien koettua osaamista neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemiseen. Tutkimuksessani neuropsykiatrisesti oireilevalla oppilaalla tarkoitetaan oppilasta, jolla on diagnosoitu neuropsykiatrinen häiriö tai siihen liittyviä piirteitä. Lähdin tutki...