Ruutuajalla
viitataan perinteisesti aikaan, joka vietetään television, tabletin,
tietokoneen tai puhelimen äärellä. Käsitteenä se on laajasti käytössä viranomaissuosituksissa,
ohjeistuksissa ja tutkimuksissa. Ruutuaikaa käytetään myös puhekielessä ja se
on vakinaistunut sana yhteiskunnassa. Viime vuosien teknologinen kehitys ja
mediaympäristöjen muodot, käyttö ja sisällöt ovat moninaistuneet ja tämän
vuoksi ruudun parissa vietetty aikamäärä ei ole enää ratkaiseva tekijä
pohtiessamme ruudun käytön hyötyjä ja haittoja. Media ei ole enää vain
passiivista kuluttamista, vaan yhä useammin vuorovaikutteista, opettavaista ja
sosiaalista toimintaa. Ruutuaika on liian yksinkertainen mittari, joka ei
huomioi käytön laatua, kontekstia ja vuorovaikutuksellisuutta.
Tutkin
pro gradu -tutkielmassani pienten lasten mediahyvinvointia haastattelemalla
vuonna 2021 syntyneiden lasten vanhempia. Tutkimuksessani ruutuaika nousi
esille niin vanhempien haastatteluissa kuin aikaisemmissa tutkimuksissa
useasti. Ruutuaika toimi pohjana ja ohjenuorana lapsen mediakasvatuksessa. Onkin
syytä miettiä, onko ruutuaika enää nykyaikaa, sillä ruutu ei enää vain ruudun
tuijottamista. Esimerkiksi lapsi voi
soittaa videopuhelua isovanhemman kanssa tai pelata opetuksellisia pelejä
tabletilla yhdessä vanhemman kanssa – nämä eroavat huomattavasti passiivisesta
ruudun tuijottamisesta. Lyhyt mutta intensiivinen altistuminen esimerkiksi
häiritsevälle sisällölle voi vaikuttaa lapseen enemmän kuin pitkä mutta
turvallinen ja opettavainen mediahetki yhdessä vanhemman kanssa. Ruutuaika ei
siis huomioi mediakasvatuksessa ei huomioi käyttääkö lapsi mediaa yksin vai
yhdessä aikuisen kanssa.
Median
merkitys lapsen elämässä ei ole yksiselitteisesti joko positiivista tai negatiivista,
sillä se voi toimia sekä voimavarana että haasteena riippuen siitä, millaista
sisältöä kulutetaan, kenen seurassa ja millaisessa ympäristössä. Media voi
tarjota lapselle monenlaisia virikkeitä, tukea oppimista ja edistää
vuorovaikutustaitoja, kun taas toisaalta se voi aiheuttaa levottomuutta,
kuormitusta tai vaikeuksia keskittyä. Tämän vuoksi on tärkeää, että vanhemmat
ja myös ammattikasvattajat pysyvät tietoisina median moninaisista vaikutuksista
ja osallistuvat aktiivisesti lapsen mediakokemuksiin ja -kasvatukseen.
Mediakasvatuksen tavoitteena ei tulisi olla pelkästään rajoittaminen, vaan
ennen kaikkea yhdessä oppiminen ja ymmärtäminen.
Mediakasvatuksen
suhteen on perusteltua siirtyä määrällisestä tarkastelusta kohti laadullista ja
kontekstuaalista ymmärrystä mediankäytöstä, jossa lapsen kehitystaso, perheen
arki ja yhteiset mediakokemukset ovat huomioitu. Tämän takia toivon, että termi
”ruutuaika” jää historiaan ja otamme käyttöön parempia termejä, kuten
media-aika. Media-aika on kattotermi, jonka alle voidaan erotella erilaisia
käyttötapoja, kuten sosiaalinen media-aika, opetuksellinen media-aika tai
passiivinen kulutus. Tämä jaottelu mahdollistaa monipuolisemman ja
realistisemman tavan tarkastella lapsen mediakokemuksia ja tukee paremmin
kokonaisvaltaista mediakasvatusta.
Minna Metsola
Lapin Yliopisto
Kasvatustieteiden
tiedekunta, mediakasvatus.
Blogikirjoitus
perustuu pro gradu- tutkielmaani ”Nähtäväksi jää joutuuko tämänkin
kyseenalaistamaan aikanaan” – Pienten lasten vanhempien ajatuksia ja kokemuksia
lasten median käytöstä.
Kommentit
Lähetä kommentti