Siirry pääsisältöön

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa.

Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen kohti tieteellistä tutkimusta, kun varhaiskasvatuksen erityisopettajan työssäni tapasin ainutlaatuisia piirteitä omaavan lapsen. Hänen kohdallaan tavanomaiset pedagogisen ja rakenteellisen tuen keinot eivät olleet vaikuttavia, vaan autismikirjoonkin suunnatut keinot pahensivat arjen sujumattomuutta. Tunnetilat vaihtuivat äkillisesti, ja lapsiryhmässä toimiminen oli vaikeaa. Lapin yliopistossa pääsin tutkimaan alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmenemistä ja pedagogisia tukikeinoja. Tutkimukseni toteutin fenomenografis-hermeneuttisella lähestymistavalla keräämällä aineistoni puolistrukturoiduin kyselytutkimuksin (N=22) ja teemahaastatteluin (N=2). Tutkimukseni tavoitteena oli vastata kahteen tutkimuskysymykseen: 1. Millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen työntekijöillä on PDA-piirteisen lapsen toiminnasta ja käyttäytymisestä? 2. Millaiset pedagogiset tukikeinot toimivat PDA-piirteisen lapsen kanssa tuoden sujuvaa arkea?

Tutkimukseni tuloksista ilmenee, että PDA-piirteisellä lapsella on arkitoiminnoissa vaikeuksia niiden sisältämien vaatimusten takia ja niihin liittyy aistitiedon käsittelyn haasteita. Mielikuvituksellisia roolileikkejä leikkiessään rooliin uppoutuminen on vahvaa ja ennakkoajatuksista joustamatonta. Kielenkäyttäminen on älykästä taitavin sanankääntein, mutta puhemotoriikassa ja kaverisuhteissa kommunikointi on haastavaa. Tunnetilat vaihtelevat kuin kytkimestä kääntäen ja käyttäytymisen eskaloitumisia voi tapahtua. Muisti on tarkka, ja tuntosarvet skannaavat ympäristöä.

PDA-piirteiselle lapselle suunnattu pedagoginen tuki on ennen tutkimustani pohjautunut PANDA-malliin (PDA Society). Rakensin tutkimukseni tuloksista sen rinnalle Pedagogisen tuen PDA-avaimet -mallin, jonka liitän tähän blogitekstiin. Tuki pohjautuu luottamukselliselle vuorovaikutussuhteelle. Arjen toimintojen ohjaamisessa käytetään tarinallisuutta ja huolehditaan painostamattomuudesta sekä kiireettömyydestä. Kehuminen voi ahdistaa, sillä se osoittaa PDA-piirteiselle lapselle aikuisella olleen jokin selvä pyrkimys, johon lapsi vieläpä ”lankesi”. Asiaan liittyy vallan tematiikka, sillä PDA-piirteiselle lapselle on tärkeää säilyttää vallan ja hallinnan tunne. Joustavuus ja yhteiset neuvottelut vähentävät tilanteen eskaloitumisen mahdollisuutta jumiutumisiin tai kiukkukohtauksiin, joissa väkivaltaakin voi ilmetä. Henkilökohtaisen avustajan tuki on oleellinen, sillä hän pystyy tulkitsemaan lapsen kokemaa, aikomuksia ja tunteita käyttääkseen pedagogisia keinoja ahdistuneisuutta vähentämään.

KUVIO. Pedagogisen tuen PDA-avaimet -malli

PDA:ta ei ole vielä diagnosoitu erillisenä oirejoukkona. Asiasta kiistellään, miten PDA sijoittuu suhteessa autismikirjoon, kielenkehityksen vaikeuksiin, uhmakkuus- ja käytöshäiriöihin, traumaoireiluun sekä psyykkisiin häiriöihin. Tällä hetkellä käytössä on EDA-Q-mittari PDA-piirteisyyden seulomiseen. Tutkimukseni kuvauksen perusteella voidaan tunnistaa erityispedagogisella tarkkuudella PDA-piirteisyys, jolloin tukea voidaan antaa heti sen tarve havaittuaan.


Krista Pekkala
Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta
Erityispedagogiikan asiantuntijan maisteriohjelma

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani ”Se heidän älykkyys ja miten he pystyvät pelittämään tilannetta” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot.


Lähteet:

Kildahl, A. N., Helverschou, S. B., Rysstad, A. L., Wigaard, E., Hellerud, J. MA., Ludvigsen, L. B. & Howlin, P. 2021. Pathological demand avoidance in children and adolescents: A systematic review. Sage Journals: Autism. Vol. 25 (8), 2162–2176. DOI: 10.1177/13623613211034382

Newson, E., Maréchal,K.Le., & David, C. 2003. Pathological demand avoidance syndrome: a necessary distinction withinthe pervasive developmental disorders. Archives of Diseases in Childhood 88(7), 595-600.

PDA Society 2021. Helpful approaches infographic: PANDA approaches. https://www.pdasociety.org.uk/resources/helpful-approaches-infographic/

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...