Psyykkiset oireet korkeakouluopiskelijoiden kokemana – käsityksiä psyykkisten oireiden ja korkeakouluopinnoista suoriutumisen välisestä yhteydestä
Korkeakouluopiskelijoiden kokemat masennus- ja
ahdistuneisuusoireet sekä muut mielenterveysongelmat ovat olleet
mediakeskusteluissa paljon esillä. Erityisen paljon aihe oli esillä vuonna
2021. Tällöin Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen teettämän tutkimuksen mukaan
korkeakouluopiskelijoilla ilmeni kuormittuneisuutta sekä psyykkisiä oireita
suhteessa enemmän kuin koko aikuisväestössä. Myös ahdistuksen ja masennuksen
oireet ovat korkeakouluopiskelijoilla yleisiä. (THL 2021.) Lisäksi tutkimukset
osoittavat masennus- ja ahdistusoireilla olevan laaja-alaisia yhteyksiä elämän
eri osa-alueisiin. Mielenterveyden ongelmat eivät selkeästi ole lähdössä
mihinkään, ja niistä kärsiviä opiskelijoita on tärkeää tukea opinnoissa.
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen
korkeakouluopiskelijoiden käsityksiä siitä, millaisia yhteyksiä psyykkisten
oireiden ja korkeakouluopinnoista suoriutumisen välillä on. Tutkielmassani toin
esille korkeakouluopiskelijoiden kokemia psyykkisiä oireita sekä sitä mitkä
asiat heidän käsitystensä mukaan ovat niihin yhteydessä. Toin esille myös opiskelijoiden
käsityksiä apukeinoista, jotka he kokivat auttamaan opinnoissa jaksamista ja
niistä suoriutumista. Lisäksi toin esille myös psyykkisesti oireilevien korkeakouluopiskelijoiden
käsityksiä siitä, miten heitä voitaisiin tukea opinnoissa. Psyykkisillä
oireilla tutkielmassani tarkoitetaan masennus- ja ahdistusoireita, joita
päädyin tarkastelemaan niiden yleisyyden vuoksi. Päädyin aiheeseen sen
ajankohtaisuuden vuoksi, sekä myös omien kokemusteni inspiroimana.
Tutkimusmenetelmäksi valitsin fenomenografisen tutkimuksen.
Itse aineiston keräsin avoimen kyselyn kautta sosiaalisen median välityksellä.
Ajattelin näin saavani mahdollisimman kattavan vastaajakannan ympäri Suomea.
Koin kyselyn teettämisen parhaaksi aineistonkeruumenetelmäksi aiheen arkuuden
vuoksi. Ajattelin, että anonyymisti kyselyyn kokemuksistaan ja käsityksistään
kirjoittaminen voisi olla helpompaa tutkimushenkilöille, kun he pystyisivät
valitsemaan itselleen sopivan ajan ja turvallisen ympäristön kyselyyn
vastaamiseen. Sainkin vastauksia kyselyyni noin 30 kappaletta. Vastausten määrä
vaihteli hieman kysymyskohtaisesti, mutta toivoin ja halusin, etteivät
tutkimushenkilöt kokisi paineita vastata kaikkiin kysymyksiin. He saivat
vastata siten, miten itse osasivat, kykenivät ja/tai halusivat. Kyselyyn sain
hieman enemmän vastauksia yliopisto-opiskelijoilta.
Tutkielmani tulokset osoittavat, että psyykkisellä oireilulla
on laaja-alaisia vaikutuksia myös korkeakouluopinnoista suoriutumiseen.
Tutkimukseeni osallistuneet korkeakouluopiskelijat käsitysten mukaan psyykkinen
oireilu oli yhteydessä opintojen vaikeutumiseen ja hidastumiseen ja
suorituskyvyn heikkenemiseen. Opiskelijoilla oli myös käsityksiä siitä, että
korkeakouluopinnoista suoriutumisella sekä psyykkisellä oireilulla oli
vastavuoroisia yhteyksiä. Kun esimerkiksi opinnoissa ei pärjätty niin hyvin
kuin opiskelija itse olisi halunnut tai opiskelutahti oli hidastunut, koettiin
näiden yleisesti ottaen vaikuttavan psyykkiseen oireiluun pahentavasti sekä
lisäävän stressiä ja ahdistusta. Väsymys ja nukkumiseen liittyvät ongelmat
nousivat yleisimmiksi aineistossani esiin tulleiksi masennukseen ja
ahdistuneisuuteen liittyviin oireisiin. Korkeakouluopiskelijoiden taloudelliset
huolet käsitettiin myös olevan yhteydessä tutkimukseeni osallistuneiden
korkeakouluopiskelijoiden psyykkiseen oireiluun, sillä niiden koettiin lisäävän
stressiä, paineita suoriutua opinnoista opintotuen saamisen vuoksi sekä huolia
tulevaisuudesta. Itsensä kuunteleminen ja tsemppaaminen oli yksi yleisimmin
aineistossani esiin noussut apukeino. Tähän liittyi esimerkiksi oman jaksamisen
mukaan tekeminen sekä erilaiset mantrat tai jopa itsensä pakottaminen
opiskeluun ja tehtävien tekemiseen. Konkreettisista tukimuodoista eniten
aineistossani nousi esille toiveet lisäajan mahdollisuudesta sekä
mahdollisuudet sekä etä- että lähiopetukseen.
Toivon, että voin pro gradu -tutkielmani avulla osallistua
laajempaan keskusteluun liittyen mielenterveyden ongelmiin ja niiden yhteyksiin
kasvatuksen ja koulutuksen kenttään. Toivon myös, että voin tutkielmani avulla
kiinnittää huomiota myös itse psyykkisistä oireista kärsivien opiskelijoiden
itsensä ääneen ja heidän kokemuksiinsa, jotta ne voitaisiin ottaa huomioon
koulutusta kehittäessä.
Janette Vallivaara
Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta
Luokanopettaja kandidaatti- ja maisteriohjelma
Tämä blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani ”Tämä
on rankkaa, mutta päivä kerrallaan.” Korkeakouluopiskelijoiden käsityksiä
psyykkisten oireiden yhteydestä opiskeluun.
Lähteet:
Korkeakouluopiskelijat tarvitsevat tukea – tutkijat
huolissaan ahdistus- ja masennusoireiden yleisyydestä. Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos
2021. Luettavissa osoitteessa: https://thl.fi/-/korkeakouluopiskelijat-tarvitsevat-tukea-tutkijat-huolissaan-ahdistus-ja-masennusoireiden-yleisyydesta
Kommentit
Lähetä kommentti