Viimeisen
vuosikymmenen aikana varhaiskasvatus ja sen johtaminen ovat kokeneet
merkittäviä koulutuspoliittisia muutoksia niin hallinnollisesti kuin
rakenteellisesti. Vuonna 2013 varhaiskasvatus siirtyi sosiaali- ja
terveysministeriön alaisuudesta opetus- ja kulttuuriministeriön hallintaan,
mikä johti uudistuksiin varhaiskasvatuslaissa ja varhaiskasvatussuunnitelman
perusteissa. Samaan aikaan kuntien taloudelliset paineet ovat johtaneet
pienempien päiväkotien yhdistämiseen suuremmiksi yksiköiksi, mikä on osaltaan
lisännyt varhaiskasvatusyksikön johtajien vastuuta. Lakimuutoksen myötä myös
johtajan kelpoisuusvaatimuksia päivitettiin, mikä on johtanut johtajan tehtävän
eriytymiseen opettajan työstä. (Fonsén ja muut, 2022.) Muun muassa näiden
muutosten myötä johtajuuden vaatimukset ovat kasvaneet, joten voidaankin kysyä,
millaista osaamista johtajat työnsä tueksi tarvitsevat. (Sydänmaanlakka, 2015).
Varhaiskasvatuksen
johtamista on tutkittu useissa väitöskirjatutkimuksissa eri näkökulmista, mutta
kunnallisessa varhaiskasvatusyksikössä toteutettava talousjohtaminen ja siihen
tarvittava osaaminen on jäänyt vähemmälle tarkastelulle. Fonsén ja kumppanit
(2022) esittivät tutkimuksessaan, että kasvatusalan johtajien johtamistaitoihin
keskittyvä koulutus on ollut vähäistä tehtävän vaatimaan johtamisosaamiseen
nähden ja he kuvaavat, että johtamisen kehittämistarpeita tulisi tutkia lisää,
jotta kasvatuksen ja koulutuksen alalle voidaan kehittää toimivia johtamisen
käytänteitä.
Oman pro gradu
-tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, mitä talousjohtaminen pitää sisällään
varhaiskasvatusyksikön johtajan työssä, minkälaista osaamista
varhaiskasvatusyksiköiden johtajat kertovat talousjohtamiseen tarvitsevansa
sekä mistä he ovat siihen osaamista saaneet. Tutkimukseni kohderyhmänä olivat
Espoon ja Turun kaupungin varhaiskasvatusyksiköiden johtajat. Aineisto
kerättiin teemahaastattelulla viideltä yksikön johtajalta kevään 2025 aikana.
Haastattelujen pohjalta muodostunutta aineistoa tarkasteltiin fenomenografisen
analyysin keinoin.
Tutkimuksen
tulokset osoittavat, että kunnallisessa varhaiskasvatuksessa talousjohtaminen
koostuu useista osa-alueista, joista keskeisimpiä ovat kunnan talousohjaus,
budjetin seuranta ja erityisesti henkilöstöjohtaminen. Johtajat olivat yhtä
mieltä henkilöstöjohtamisen tärkeydestä ja merkityksestä talousjohtamiselle.
Heidän näkemyksissään korostui ajatus, jossa henkilöstöjohtaminen kulkee
käsikädessä päivittäisen talousjohtamisen kanssa ja on siten tärkeimmässä
roolissa budjettitavoitteiden saavuttamisessa. Ilman vahvaa
henkilöstöjohtamista ei budjetissa pysyminen ole mahdollista. Tutkimuksen
tuloksissa näkyi myös eroja yksiköiden johtajien näkemysten välillä. Muutamat
johtajista kokivat, ettei heillä ole riittävää ymmärrystä kunnan
talousprosesseista, ja samaan aikaan he pohtivat omaan työhönsä liittyviä
suuria vastuita sekä sitä kautta syntyviä epävarmuuksia.
Tutkimuksen
perusteella voidaan sanoa, että talousjohtamiseen tarvittava osaaminen ei ole
syntynyt muodollisen kelpoisuuden antavan tutkinnon kautta. Tutkimukseen
osallistuneiden varhaiskasvatusyksiköiden johtajien kohdalla se on rakentunut
pääsääntöisesti työkokemuksen, jatkuvan ammatillisen kehittymisen ja
työssäoppimisen keinoin. Keskeisimpinä osaamista vahvistavina tekijöinä
tutkimuksen perusteella voidaan sanoa olevan talousasiantuntijoilta saatu
perehdytys ja apu sekä johtajien kesken vallitseva kollegiaalinen tuki.
Tulokset osoittivat myös, että johtajien asenteella ja motivaatiolla on
vaikutusta osaamiseen sekä osaamisen rakentumiseen. Ne johtajat, jotka
kuvasivat olevansa luontaisesti kiinnostuneita talousasioista, arvioivat myös
osaamisensa talousjohtamisen saralla olevan riittävää nykyisessä tehtävässään.
Osaamista ja sen
kehittymistä haastavina tekijöinä tutkimuksen perustella voidaan sanoa olevan
kiire, koulutusten puute sekä kohdennetun tiedon löytäminen. Jos
varhaiskasvatusyksiköiden johtajien osaamista talousjohtamisen saralla halutaan
kehittää, on tärkeä tunnistaa myös osaamisen kehittämisen esteet.
Elli Holma
Lapin yliopisto,
Kasvatustieteiden tiedekunta, kasvatustiede
Tämä
blogikirjoitus perustuu Pro gradu -tutkielmaani ”Sehän lävistää kaikki
osa-alueet jollain tavalla se talous - Talousjohtamiseen tarvittava
osaaminen kunnallisten varhaiskasvatusyksikön johtajien näkemysten mukaan”.
Lähteet:
Fonsén, E.,
Ahtiainen, R., Kiuru, L., Lahtero, T., Hotulainen, R. & Kallioniemi, A.
(2022) Kasvatus- ja opetusalan johtajien näkemyksiä omasta
johtamisosaamisestaan ja sen kehittämistarpeista. Työelämän tutkimus-
arbetslivforskning 20(1) 2022. https://journal.fi/tyoelamantutkimus/article/view/95779/68128
Sydänmaanlakka,
P. (2015). Älykäs julkinen johtaminen. Miten rakentaa älykäs
verkostoyhteiskunta. Helsinki: Talentum Media Oy.
Kommentit
Lähetä kommentti