Viime vuosina
korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi on ollut kasvavan huolen kohteena sekä
mediassa että julkisissa keskusteluissa. Huolta ovat kasvattaneet esimerkiksi
korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen (KOTT 2021)
tulokset, joiden mukaan psyykkinen kuormitus ja opiskelu-uupumus ovat viime
vuosina lisääntyneet opiskelijaväestössä entisestään. Opiskelijat ovat
joutuneet kokemaan monenlaisia muutoksia: pandemia-aalto pakotti niin
korkeakoulun henkilökunnan kuin opiskelijatkin sopeutumaan hyvin nopeasti
täysin uudenlaiseen opiskelumalliin, jonka myötä etäopiskelu on yleistynyt merkittävästi.
Lisäksi opiskelijat väistämättäkin istuvat paljon, sillä valtaosa
opiskelumenetelmistä on esimerkiksi tenttiin lukemista tai tietokoneen ääressä
esseen kirjoittamista. Koska suomalaiset viettävät paljon
aikaa istuen, tutkimuksissa on kiinnitetty yhä enemmän huomiota siihen, kuinka
hyvin liikkumisen suositukset saavutetaan.
Tutkimme pro gradu
-tutkielmassamme korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia fyysisen aktiivisuuden
vaikutuksista hyvinvointiin. Tutkielmassamme huomioimme sekä liikunnan että
fyysisen aktiivisuuden. Fyysinen aktiivisuus tarkoittaa mitä tahansa kehon
liikettä, joka vaatii lihastyötä ja kuluttaa energiaa. Se voi vaihdella
intensiteetiltään ja kestoltaan. Hyötyliikunta, kuten työmatkapyöräily,
lasketaan fyysiseksi aktiivisuudeksi. Myös esimerkiksi imurointi ja metsässä
kävely on kevyttä fyysistä aktiivisuutta. (World´s Health Organization, 2022.) Liikunta
puolestaan määritellään suunnitelmalliseksi ja säännölliseksi fyysisen
aktiivisuuden muodoksi, jonka tarkoituksena on yleensä kunnon tai terveyden
edistäminen tai säilyttäminen (Fogelhom 2011, 27). Riittävä liikunta ja fyysinen
aktiivisuus tukevat monipuolisesti sekä terveyttä että hyvinvointia. Ne
voivat pienentää riskiä sairastua lukuisiin sairauksiin ja toimia suojaavana
tekijänä myös mielenterveyden haasteita vastaan. Fyysisen aktiivisuuden on
lisäksi havaittu kohentavan yleistä hyvinvointia ja edistävän vireystilan
säilymistä päivän aikana. Tutkielmamme tavoitteena oli syventää ymmärrystä
opiskelijoiden kokemasta kuormituksesta sekä täydentää aiemmin tutkittua
tilastollista tietoa laadullisesti tuotetulla aineistolla. Tutkimuksemme
aineisto muodostui yhdeksän korkeakouluopiskelijan haastattelusta.
Haastatteluista kävi
ilmi vahva myönteinen yhteys liikkumisen ja koetun hyvinvoinnin välillä.
Liikunta ei ollut vain fyysistä suorittamista tai terveysvalistuksen mukainen
velvollisuus, vaan se näyttäytyi myös tärkeänä voimavarana. Erityisesti ulkoilu
auttoi jäsentämään opiskeluun liittyviä ajatuksia ja paransi keskittymistä.
Fyysinen aktiivisuus tarjosi keinon hallita stressiä ja selkeyttää ajattelua
erityisesti kuormittavissa tilanteissa. Jo pienet liikkumishetket koettiin
hyödyllisiksi arjen aktiivisuuden lisäämisessä ja opiskelun tauottamisessa. Tärkeäksi
koettiin myös löytää itselleen mieleinen tapa liikkua.
Yhteisesti opiskelijat
toivat esiin, että fyysisen aktiivisuuden tulisi olla joustavaa, miellyttävää
ja omaan elämäntilanteeseen sopivaa. Tärkeäksi koettiin tunnistaa, kuinka
raskas liikunta tukee hyvinvointia parhaiten. Jos päivään tai viikkoon sisältyi
runsaasti opiskeluun tai työhön liittyvää psyykkistä kuormitusta, kevyen ja
matalasykkeisen liikunnan koettiin olevan parempi vaihtoehto kuin raskas
fyysinen treeni. Yllättävää myös oli, että osa opiskelijoista koki
tarvitsevansa arkeensa enemmän lepoa kuin aktiivisuutta, sillä arki näyttäytyi
jo valmiiksi kiireiseltä. Pidimme tätä huomiota tärkeänä, sillä fyysiseen
aktiivisuuteen liitetään usein ajatus siitä, että mitä enemmän liikutaan, sitä
parempi.
Antti Isosomppi &
Alisa Kaarninen
Kasvatustieteiden
tiedekunta, Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Blogikirjoitus perustuu
pro gradu -tutkielmaan ”Fyysisen aktiivisuuden rooli korkeakouluopiskelijoiden
koetun hyvinvoinnin edistämisessä”.
Lähteet:
Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. (2021). KOTT 2021
-tutkimuksen tuloksia.
Haettu 26.2.2024 osoitteesta https://www.terveytemme.fi/kott/tulokset/index.html#hyvinvointi
World Health Organization. (2022). Physical activity. Haettu 31.10.2023 osoitteesta www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity.
Fogelholm, M. (2011). Lihaksen energiantuotanto ja
energia-aineenvaihdunta. Teoksessa Fogelholm, M., Vuori. I. & Vasankari, T.
(toim.), Terveysliikunta. UKK-instituutti. Helsinki: Duodecim, 20–31.
Kommentit
Lähetä kommentti