Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan muotoutuminen osaksi varhaiskasvatuksen moniammatillisia tiimejä
Varhaiskasvatuslain
540/2018 voimaantulon seurauksena varhaiskasvatukseen suuntautuneet sosionomit
menettivät varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden. Uudessa laissa
varhaiskasvatuksen moniammatillisiin tiimeihin lisättiin uusi tehtävänimike,
varhaiskasvatuksen sosionomi, varhaiskasvatuksen opettajan ja
varhaiskasvatuksen lastenhoitajan rinnalle (Varhaiskasvatuslaki 640/2018, 37§).
Tehtävänimikkeen ollessa uusi on tarpeen tarkastella varhaiskasvatuksen
sosionomin osaamista ja tehtävänkuvan muotoutumista.
Suomessa suurin
osa lapsista osallistuu varhaiskasvatukseen (Tilastokeskus 2023). 2000-luvulla
päivähoidon tilalle on pyritty tuomaan varhaiskasvatus -käsite, jota myös
uudistunut varhaiskasvatuslaki tukee. Varhaiskasvatuksen tavoitteena on tukea
lasten kasvua, kehitystä ja oppimista sekä kokonaisvaltaista hyvinvointia,
jonka toteuttamisen keskiössä on ammattitaitoinen henkilökunta.
Varhaiskasvatuksen tavoite on kaiken kaikkiaan muuttunut kohti lasten
osallisuutta ja kokonaisvaltaista tukemista, joka asettaa varhaiskasvatuksen
ammattilaisille entistä vaativampia tehtävänkuvia arjessa. Muun muassa
ammattilaisten vastuuseen analysoida omaa toimintaansa ja tuottaa onnistuneita
pedagogisia ratkaisuja tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota.
Varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjatuista sisällöistä on tehty oikeudellisesti
velvoittavia (Varhaiskasvatussuunnitelma 2022, 8, 14–17). Tunnistamalla eri
koulutustaustaisten ammattilaisten eriytyvän ja yhtäläisen osaamisen sekä
selkiyttämällä eri ammattiryhmien tehtävänkuvia, voidaan toteuttaa laadukasta
varhaiskasvatusta varhaiskasvatuslain hengessä (Ranta, Sajaniemi, Eskelinen
& Lämsä 2021, 65–67; Karila, Kosonen & Järvenkallas 2017, 85–89).
Pro gradu
-tutkimuksessani olin kiinnostunut siitä, millaista osaamista
varhaiskasvatuksen sosionomilla on suhteessa muihin ammattilaisiin sekä siitä,
kuinka tehtävänkuva muotoutuu osaksi olemassa olevia varhaiskasvatuksen
tiimejä. Toteutin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena ja saadun aineiston
analysoin fenomenografisella lähestymistavalla. Tutkimusaineistoni koostuu
viidestä varhaiskasvatuksen sosionomin ja kolmesta varhaiskasvatuksen opettajan
teemahaastattelusta. Haastateltavia oli yhteensä kuudesta eri
varhaiskasvatusyksiköstä samalta keskisuurelta paikkakunnalta.
Tutkimustulosten
perusteella haastateltavat tunnistavat varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisen,
joka vastaa varhaiskasvatuksen sosionomin koulutuksen tavoitteita (Opetus- ja
kulttuuriministeriö 2021, 111–115). Varhaiskasvatuksen sosionomin keskeisiksi
osaamisalueiksi nostettiin perhetyön osaaminen, moniammatillinen työskentely ja
sosiaalipedagoginen työote. Vaikka haastateltavat tunnistivat
varhaiskasvatuksen sosionomin eriytyvän osaamisen, nähtiin varsinaisen
tehtävänkuvan herkästi rinnastuvan varhaiskasvatuksen lastenhoitajan
tehtävänkuvaan. On kuitenkin huomattava, että ammattikorkeakoulusta valmistuva
varhaiskasvatuksen sosionomi on korkeakoulutettu varhaiskasvatuksen
ammattilainen ja näin ollen hänen tehtävänkuvansa tulisi rinnastua
varhaiskasvatuksen opettajan tehtävänkuvaan.
Tutkimustulosten
perusteella varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuva näyttäytyi jokaisessa
haastatteluyksikössä erilaisena. Tehtävänkuvan koettiin olevan vielä väljä sekä
paikallisesti että valtakunnallisesti. Haastateltavien mukaan tämä mahdollistaa
tehtävänkuvan kirjavan toteuttamisen ja haastaa varhaiskasvatuksen sosionomin
osaamisen täysipainoisen hyödyntämisen.
Konkreettisena
haasteena tutkimusaineiston perusteella nousi esiin suunnitteluajan vähäisyys,
sekä rajattu mahdollisuus tuoda esiin ammatillista asiantuntijuutta esimerkiksi
yksiköiden pedagogisissa tiimeissä tai lasten varhaiskasvatussuunnitelmien
kirjauksissa. Varhaiskasvatuksen sosionomien selkeät ammatilliset
osaamisalueet, roolit ja työtehtävät osana moniammatillista työryhmää
auttaisivat sosionomiopintoihin hakeutuvia opiskelijoita suuntaamaan opintonsa
varhaiskasvatukseen ja sitoutumaan alalle. Lisäksi varhaiskasvatuksen eri
ammattiryhmien tehtävänkuvien selkiyttämisellä ja varhaiskasvatuksessa
tarvittavan erilaisen ammattiosaamisen huomioimisella voidaan parhaiten tukea
lasten ja perheiden hyvinvointia (Karila ym. 2017, 85–89). Ilman selkeää tehtävänkuvaa
on vaarana, että varhaiskasvatuksen sosionomin ammatillisen osaamisen
hyödyntäminen jää vähäiseksi. Varhaiskasvatuksen ammattilaisista on huutava
pula, joten meillä ei ole yhteiskunnallisella tasolla varaa hukata kenenkään
osaamista.
Jenni Herajärvi
Lapin yliopisto,
Kasvatustieteiden tiedekunta, kasvatustiede
Blogikirjoitus
perustuu Pro gradu -tutkielmaani ”Kun siinä opettajan ja sosionomin
ammatillisuus yhdistyy, taika tapahtuu.” Varhaiskasvatuksen sosionomin
tehtävänkuvan muotoutuminen varhaiskasvatuksen sosionomien ja opettajien
kertomana
Lähteet:
Karila, K.,
Kosonen, T. & Järvenkallas, S. 2017. Varhaiskasvatuksen kehittämisen
tiekartta vuosille 2017–2030. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80221/okm30.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Opetus- ja
kulttuuriministeriö. 2021. Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisohjelma
2021–2030. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:3.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162662/OKM_2021_3.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Ranta, S.,
Sajaniemi, N., Eskelinen, M. & Lämsä, T. 2021. Päivähoidosta
varhaiskasvatukseen – Pedagogisen toiminnan edellytykset suomalaisessa
päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa. Kasvatus & Aika 15(2), 60–72.
https://doi.org/10.33350/ka.103194.
Tilastokeskus.
2023. Varhaiskasvatukseen osallistuneiden lasten osuus kasvoi vuonna 2022.
https://stat.fi/julkaisu/cl8l48a1oj27m0dukvmlyq0wd.
Varhaiskasvatuslaki
540/2018. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180540.
Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteet 2022. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2022_1.pdf.
Kommentit
Lähetä kommentti