Opiskelijoita
askarruttavat alanvalintaan liittyvät kysymykset sekä toiveet tulevaisuuden
työelämästä. Opintojen eri vaiheissa pohditaan, mihin koulutus valmistaa ja
miten koulutuksesta opittuja asioita voidaan hyödyntää työelämässä. (Penttinen,
Skaniakos, Karhu, Liimatainen & Keskinarkaus 2014, 10.) Yleisen
kasvatustieteen koulutus luetaan generalistialan koulutukseksi. Generalisteilla
tarkoitetaan sellaisilta akateemisilta aloilta valmistuneita, joiden opinnot
eivät valmista tiettyyn ammattiin, vaan tarjoavat enemmänkin yleisiä valmiuksia
työelämään. (Rouhelo 2008, 3.) Generalistialojen työtehtäviin vaaditaan
yleisesti soveltuva korkeakoulututkinto, kun taas professionaalisten alojen
työtehtäviin vaaditaan tietyn akateemisen tutkinnon suorittamista (Rouhelo
2008, 83). Yleisen kasvatustieteen tutkinnon antamia työelämävalmiuksia,
tulevaisuuden työllistymiseen liittyviä odotuksia ja työhön kiinnittymistä on
tutkittu useissa eri Pro gradu -tutkielmissa opiskelijoiden näkökulmista. Tässä
tutkimuksessa keskityttiin työnantajan näkökulmaan, joka antaa uutta tietoa
työllistymisestä yleisen kasvatustieteen tutkinnolla.
Tutkielmassani
tarkoituksenani oli selvittää, minkälaisena muun kuin kasvatuksen ja
koulutuksen alojen työnantajat näkevät yleisen kasvatustieteen tutkinnon
käytettävyyden työelämässä, millaisia näkemyksiä työnantajilla on opintojen
sisällöstä ja opintojen antamista työelämävalmiuksista sekä mitkä tekijät
vaikuttavat työllistymiseen. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena,
jossa haastateltaviksi valitsin työnantajan edustajia eri aloilta. Pidin
punaisena lankana soveltuvan korkeakoulututkinnon vaatimusta haettavassa
työtehtävässä hankkiessani haastateltavia tutkimukseeni. Tämän tutkimuksen
haastateltavat työskentelevät kaupanalalla, julkishallinnossa,
työnvälitystoiminnan alalla, rikosoikeudellisissa tehtävissä ja julkisella
sektorilla. Jokainen haastateltava toimii omalla alallaan johtotason
tehtävissä, esihenkilötyössä tai muutoin tehtävissä, joissa on aktiivisesti
osana rekrytointiprosessia. Aineisto on analysoitu fenomenografista
tutkimusotetta hyödyntäen.
Yleisen
kasvatustieteen tutkinnon käytettävyys näyttäytyi tutkimuksen perusteella
laajana muualla kuin kasvatuksen ja koulutuksen aloilla. Tutkinto avaa ovia
kasvatuksen ja koulutuksen alojen työtehtäviin, mutta se ei rajaa pois myöskään
yhteiskunnallisen alan tehtäviä. Tutkimus osoittaa tutkinnon olevan
monikäyttöinen ja sopivan usealle eri alalle, vaikka tämän tutkimuksen
perusteella ei voidakaan täysin vastata siihen, mihin kaikkiin työtehtäviin
tutkinnolla voi työllistyä. Tutkinnon vahvuudet kuitenkin tunnistetaan ja siitä
saatuja osaamisia arvostetaan. Yleisen kasvatustieteen tutkinnolla on vahva
asema, kun haettava työtehtävä vaatii soveltuvaa korkeakoulututkintoa.
Tutkimuksen
perusteella tutkinnon merkitys nähdään työnantajien edustajien mukaan
lähtökohtaisesti muodollisena pätevyytenä, jolloin tutkinnon sisältö tai
pääaine eivät ole niin merkityksellisiä kuin se, että tutkinto on suoritettu.
Tutkinto on siis tärkeä olla olemassa, jotta hakija voi tulla valituksi
työtehtävään, mutta muut tekijät nähdään merkityksellisempinä
rekrytointitilanteessa ja päätöksiä tehdessä. Tutkimuksen perusteella ei voida
määritellä tärkeintä työllistymismahdollisuuksiin vaikuttavaa tekijää, mutta
vaikuttaviksi tekijöiksi nostettiin esimerkiksi tutkinto, työkokemus, yksilön
ominaisuudet ja oman osaamisen sanoittaminen.
Saana Ohtonen
Lapin yliopisto,
Kasvatustieteiden tiedekunta, kasvatustiede
Blogikirjoitus
perustuu Pro gradu -tutkielmaani ”Työnantajien näkemyksiä yleisen
kasvatustieteen tutkinnon käytettävyydestä työelämässä”
Lähteet:
Penttinen, L.,
Skaniakos, T., Karhu, K., Liimatainen, J. O. & Keskinarkaus, P. 2014. Miten
tukea opiskelijan työelämäorientaatiota opintojen aikana?: Pedagogisia malleja
kehittämässä ja tutkimassa. Yliopistosta työelämään: opintopolun
työelämäorientaatiota tukemassa. Jyväskylän yliopisto, 6–12.
Rouhelo, A.
2008. Akateemiset urapolut: Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja
kasvatustieteellisen alan generalistien urapolkujen alkuvaiheet 1980- ja
1990-luvulla. Turun yliopisto.
Kommentit
Lähetä kommentti