Korkeakoulutuksen
rooli ulottuu yhä useammin akateemisten taitojen opettamisen lisäksi opiskelijoiden
kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen. Tämä näkyy erityisesti siinä, että viime
vuosina opiskelijoiden jaksamisen, mielenterveyshaasteiden ja toimeentulon epävarmuuden
kysymykset ovat nousseet keskiöön tutkimuksessa ja julkisessa keskustelussa. Opiskelijat
elävät usein ristipaineessa opintojen, työn ja taloudellisten huolien välillä,
mikä vaikuttaa merkittävästi heidän arjessaan jaksamiseen (Poikkeus &
Alasuutari 2021, 356).
Vaikka
opiskelijoiden hyvinvointia tarkastellaan usein yksilön näkökulmasta,
sosiaalisten suhteiden ja yhteisöllisyyden merkitystä ei voi aliarvioida.
Ystävyyssuhteet, vertaistuki ja kuulumisen tunne ovat keskeisiä voimavaroja
erityisesti elämänmuutosten ja siirtymävaiheiden keskellä.
Korkeakouluopiskelija kuuluu moniin yhteisöihin – oppimisryhmiin, opiskelijayhteisöihin
ja epämuodollisiin verkostoihin – jotka voivat tarjota tukea ja osallisuuden
kokemuksia (Wenger 1998).
Keskityin pro
gradu -tutkielmassani tarkastelemaan opiskelijoiden omia kokemuksia sosiaalisista
voimavaroistaan ja siitä, millaista tukea he saavat ihmissuhteistaan arjessa. Laadullisen
tutkimuksen aineistona toimi anonyymi verkkokysely korkeakouluopiskelijoille. Fenomenografinen
analyysi selvitti, millaista tukea opiskelijat kokevat saaneensa.
Tulokset
osoittavat, että opiskelijat hyödyntävät sekä korkeakoulun tukipalveluita että
omia tukiverkostojaan, kuten vertaistukea ja ystävyyssuhteita. Erityisesti
sosiaalinen tuki näyttäytyi tärkeänä hyvinvoinnin ja opintojen sujuvuuden
kannalta. Sosiaalinen tuki ilmeni tietotukena, arviointitukena, välineellisen
tuen, henkisen tuen ja vertaistuen muodoissa.
Tietotuki ei
ollut pelkkää informaation jakamista, vaan erityisesti opintojen
siirtymävaiheissa se korostui selkeänä ja yksilöllisenä ohjauksena. Vastaajien
mukaan liiallinen tai epäselvästi esitetty tieto sen sijaan lisäsi stressiä.
Vertaistuki – esimerkiksi kokemusten jakaminen muiden opiskelijoiden kanssa –
koettiin tärkeänä hyvinvoinnin ja oppimisen vahvistajana. Arviointituki, kuten
myönteinen palaute, tuki vastaajien mukaan opiskelijoiden motivaatiota, itsetuntoa
ja sitoutumista opintoihin. Se yhdistää emotionaalisen ja tiedollisen tuen,
auttaa opiskelijoita tunnistamaan vahvuuksiaan ja vahvistaa psyykkistä
hyvinvointia (Bandura 1997; Deci & Ryan 1985).
Korkeakouluopiskelijat
korostivat haastatteluissaan, että välineellinen tuki, kuten perheen tarjoama
taloudellinen apu ja arjen käytännön asioiden hoito, vähentää stressiä ja
auttaa keskittymään opintoihin. Se on erityisen tärkeää kriisitilanteissa ja
liittyy tiiviisti emotionaaliseen tukeen. Tutkimuksesta käy ilmi, että henkinen
tuki – kuten kuunteleminen, kannustus ja läheisyys – korostuu erityisesti
ystävyyssuhteissa ja perheen tuessa. Haastateltavien mukaan pienet arjen teot
vahvistavat merkittävästi opiskelijoiden jaksamista ja yhteenkuuluvuuden
kokemusta.
Tutkimuksen
keskeisenä havaintona on, että vertaistuki toimii tärkeänä voimavarana opiskelijoiden
hyvinvoinnille ja jaksamiselle, tarjoten sekä emotionaalista tukea että
käytännön neuvoja erityisesti vaikeina hetkinä ja opintojen siirtymävaiheissa.
Korkeakouluopiskelijat korostivat vertaistuen merkitystä myös digitaalisissa
yhteisöissä, joissa tuki on helposti saavutettavaa ja usein anonyymimpää.
Haastateltavien mukaan vertaistuki ei aina ole jatkuvaa, mutta tieto sen
olemassaolosta luo turvaa ja vähentää yksinäisyyden kokemusta. Tutkimus nostaa
esiin vertaistuen monimuotoisuuden ja sen roolin opiskelijoiden erilaisissa elämäntilanteissa.
Digitaaliset yhteisöt tarjoavat matalan kynnyksen tukea, ja myös opiskelijat, jotka
eivät aktiivisesti osallistu perinteisiin opiskelijayhteisöihin, voivat saada
niistä merkittävää tukea.
Opiskelijoiden
hyvinvoinnin tukeminen edellyttää korkeakouluilta kokonaisvaltaista lähestymistapaa,
jossa yhdistyvät viralliset tukipalvelut, yhteisöllisyys ja vertaistuki.
Tutkimus osoittaa, että sosiaalisen tuen järjestelmällinen vahvistaminen – niin
emotionaalinen kuin käytännöllinen – on keskeinen osa opiskeluhyvinvointia
(Kunttu 2007). Korkeakoulujen tulisi panostaa sekä tukipalveluiden
saavutettavuuteen että yhteisöllisyyden vahvistamiseen. Yhteisön merkitys
korostuu erityisesti siirtymävaiheissa, jolloin vertaistuen ja kuulumisen tunteen
vahvistaminen voi tukea opiskelijan motivaatiota, jaksamista ja sitoutumista opintoihin.
Sanna
Hietajärvi, Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden
tiedekunta, Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Blogikirjoitus
perustuu pro gradu -tutkielmaani ”Sosiaaliset voimavarat korkeakouluopiskelijoiden
kokemana”.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy:
The exercise of control. W.H. Freeman and Company. Deci, E.L. & Ryan, R.M.
(1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum
Press.
Kunttu, K. (2007). Opiskelijoiden
hyvinvointi ja tukiverkostot yliopistossa. Tampereen yliopisto.
Poikkeus, A-M.
& Alasuutari, M. (2021). Miten yksilöiden ja yhteisöjen oppiminen ja hyvinvointi
rakentuvat ja millainen on kasvatustieteiden rooli niihin liittyvässä
ymmärryksessä ja vaikuttamisessa. Kasvatus, 21(3), 356–361.
Wenger, E.
(1998). Communities of
practice: learning, meaning and identity. Cambridge University Press.
Kommentit
Lähetä kommentti