Siirry pääsisältöön

”Sinun kouluhommasi loppu tähän! Riittää että puolitoista talavea hyvvää työntekoaikaa kulu turhassa istumisessa” Koulutus-, sivistys- ja harrastusdiskurssit Kalle Päätalon Iijoki-sarjassa

Yle uutisoi 15.2.2025 Tampereen ja Helsingin yliopistojen valtakunnallisen arviointitutkimuksen tuloksista, joiden mukaan yhdeksäsluokkalaisten suhtautuminen kouluun on muuttunut huomattavan paljon aiempaa kielteisemmäksi, ja että monet oppilaat eivät koe koulunkäyntiä ja koulussa opittavia asioita yhtä tärkeiksi kuin aiemmin. Tämän lisäksi oppimistulokset ovat edelleen laskeneet. (Matson-Mäkelä 2025.)

Mikä olisikaan luontevampi paikka alkaa etsiä syitä tämänkaltaisen kehityskulun taustalla kuin Kalle Päätalon Iijoki-sarja. Kyllä, luit aivan oikein. Kalle Päätalon 26-osaisessa ja 17 000 sivua kattavassa Iijoki-sarjassa käsitellään Kalle Päätalo-nimisen henkilöhahmon näkökulmasta katsottuna käytännössä katsoen koko itsenäisen Suomen historia, aina vuodesta 1919 vuoteen 1998 asti. Näin ollen myös oman tutkimukseni kannalta olennaiset asiat koulutus, sivistys ja harrastustoiminta tulevat käsitellyksi sarjassa moneen otteeseen ja erilaisista näkökulmista käsin. Päädyin siis tutkimaan sitä, millä tavoin Iijoki-sarjassa puhutaan koulutuksesta, sivistyksestä ja harrastustoiminnasta, ja sitä, millä tavoin nämä puhetavat kuvastavat laajemminkin kyseisten asioiden arvostusta ja merkitystä 1920- ja 1930-lukujen Suomen maaseudulla.

Yksi tutkimukseni keskeisistä käsitteistä on ylisukupolvisuus. Tutkimuksessani paneuduttiin siis voimakkaasti siihen, millä tavoin ajattelu- ja suhtautumismallit siirtyvät sukupolvelta toiselle ja näin ollen vaikuttavat ihmisten elämänkulkuihin ja valintoihin monessa polvessa. Näin ollen tämän päivän koulukiinnostuksellisen problematiikan osalta ei ole lainkaan epärelevanttia analysoida sitä, millä tavoin Suomessa on sata vuotta sitten puhuttu muun muassa koulutuksesta.

Tutkimustulokseni osoittivat, että Iijoki-sarjasta on löydettävissä hyvin toisistaan poikkeavia tapoja puhua edellä mainituista asioista. Joka tapauksessa fyysisen työn merkitystä yli kaiken korostava diskurssi oli selkeästi hallitsevimmassa asemassa, ja kaikki muut tavat puhua tavalla tai toisella rakentuivat kyseisen hegemoniadiskurssin kautta. Näin ollen myös perusvire koulutusdiskurssien osalta oli hyvin negatiivinen ja vähättelevä. Koulunkäyntiä siis ei nähty lainkaan tärkeänä, pikemminkin päinvastoin. Koulunkäyntiin käytetyn ajan nähtiin olevan pois tärkeämmistä asioista, eli toisin sanoen työnteosta. Tämän lisäksi ajateltiin, että koulunkäynti

pilaa ja ”laiskistaa” lapset ja nuoret samalla vieroittaen heidät työnteosta. Kuten olettaa saattaa, myös sivistykseen ja harrastustoimintaan suhtauduttiin hyvin kielteisesti ja näitä asioita pidettiin yleisesti ottaen ”joutavanpäiväisinä”.

Ylisukupolvisuuden ja periytyvyyden näkökulmasta ajateltuna tämänkaltaisten ajattelumallien hegemoninen asema Suomen maaseudulla vielä sata vuotta sitten ei siis ole epärelevantti asia, kun pohditaan syitä tämän päivän laskeneen koulukiinnostuksen taustalla. Tämän lisäksi tutkimukseni herätti itsessäni laajemmin ajatuksia liittyen siihen, missä määrin ympäröivä yhteiskunnallinen tilanne ja yhteiskunnan asettamat vaatimukset heijastuvat nuorten tapoihin suhtautua koulunkäyntiin. Iijoki-sarjan ympäristössä kouluinnostusta laskivat tarve työvoimalle ja konservatiiviset käsitykset liittyen koulun laiskistavaan vaikutukseen. Tänä päivänä taas esimerkiksi paljon tapetilla ollut nuorten mielenterveys tai maailmanpoliittisesti epävakaat ajat saattavat olla omiaan laskemaan koulunkäynnin arvostusta. Koulunkäynti, itsensä sivistäminen, tai harrastustoiminta siis eivät välttämättä ole prioriteettilistalla korkeimmalla siinä vaiheessa, kun koetaan, että tapetilla on merkityksellisempiä tai tärkeämmiksi koettuja asioita.

Voisikin sekä tämän päivän että Iijoki-sarjan todellisuuden osalta ajatella, että koulunkäynnin on ikään kuin perusteltava paikkansa yhteiskunnassa, jossa monenlaiset haasteet ja ongelmat näyttelevät roolia. Eritoten Suomessa, ”koulutuksen mallimaassa”, on ehkä jopa osin liikaa tuudittauduttu ajatukseen siitä, että koulunkäynti on varauksettoman positiivinen ja hyvä asia, eikä koulunkäynnin vetovoimaisuudesta oppilaiden silmissä näin ollen tarvitse huolehtia. Todettakoon, että itse pidän selvänä, että koulunkäynti ja oppiminen ovat yksiselitteisen positiivisia asioita. Kyse näin ollen on siitä, miten koulunkäynnin ja oppimisen merkitys saadaan ”markkinoitua” nuorille haasteellisina aikoina.

Jään mielenkiinnolla seuraamaan näiden asioiden kehitystä. Kuten Iijoki-sarjasta tuttu Kummun Kalle toteaisi, näkkyypähän.

Aksu Mustaniemi

Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, kasvatustiede

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani ”Sinun kouluhommasi loppu tähän! Riittää että puolitoista talavea hyvvää työntekoaikaa kulu turhassa istumisessa”: Koulutus-, sivistys- ja harrastusdiskurssit Kalle Päätalon Iijoki-sarjassa ja näiden asioiden merkitys ja arvostus 1920- ja 1930-lukujen Suomen maaseudulla

Lähteet

Matson-Mäkelä, K. 2025. Synkkiä tietoja yhdeksäsluokkalaisista: koulu ei kiinnosta, osaaminen laskenut edelleen. Yle Uutiset 15.2.2025. https://yle.fi/a/74-20143915 (Luettu 25.4.2025)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Luokanopettajien kokemuksia neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemisesta

Perusopetuslain (2010/642 § 30) mukaan oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan tukea annetaan oppilaalle ensisijaisesti omassa opetusryhmässä ja koulussa erilaisten järjestelyjen avulla (Opetushallitus 2014, 61). Neuropsykiatrisesti oireilevat oppilaat, joilla ilmenee yleensä neurokognitiivisia poikkeavuuksia sekä käyttäytymisen ja tunnesäätelyn ongelmia, muodostavat merkittävän ryhmän tuen saajista (Parikka, Halonen-Malliarakis & Puustjärvi 2020, 7, 10). Useimmiten he opiskelevat yleisopetuksen luokissa, minkä myötä luokanopettajilta vaaditaan osaamista heidän tukemiseensa.  Tutkin pro gradu -tutkielmassani luokanopettajien koettua osaamista neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemiseen. Tutkimuksessani neuropsykiatrisesti oireilevalla oppilaalla tarkoitetaan oppilasta, jolla on diagnosoitu neuropsykiatrinen häiriö tai siihen liittyviä piirteitä. Lähdin tutki...