Opettajien työtä
on kuormittanut viime vuosina jatkuvasti muuttuva työ, lisääntyneet vaatimukset
sekä työhyvinvoinnin haasteet. Vahvuuksien tunnistamisen ja käyttämisen on
havaittu tukevan työntekijöiden hyvinvointia ja osaamisen kehittämistä sekä
toimivan voimavarana muutostilanteissa. Vahvuuksilla tarkoitetaan jokaiselta
yksilöltä löytyviä, positiivisia ja kehitettäviä ominaisuuksia, joiden
käyttämistä luonnehtivat kokemus luontaisuudesta, mielekkyydestä ja itselle
tärkeiden sekä arvokkaiden asioiden toteuttamisesta (Peterson & Seligman
2004). Viimeaikaisissa tutkimuksissa on havaittu, että johtamisella voi olla
merkitystä työntekijän mahdollisuuksille hyödyntää vahvuuksiaan työssään.
Wenström (2020,
127) on kuvannut, että kasvatus- ja opetusalalla työntekijöiden vahvuuksia ei
hyödynnetä riittävästi. Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli kuvata ja
tulkita, minkälaisista tekijöistä peruskoulun opettajien kokemus vahvuuksia
tukevasta tai tukemattomasta johtamisesta muodostuu, ja kuinka opettajat
kokevat vahvuuksia tukevan johtamisen. Vahvuuksia tukevalla ja tukemattomalla
johtamisella viittaan tutkielmassani opettajan kokemuksiin tekijöistä, joilla
johtamisessa tuetaan tai ei tueta opettajan työssä olemista ja toimimista
vahvuuksiensa kautta. Toteutin tutkimukseni fenomenologis-hermeneuttisena
tutkimuksena. Aineistoni muodostuu viiden peruskoulun opettajan
puolistrukturoiduista haastatteluista. Analysoin haastattelut
fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen nojautuvalla aineistolähtöisellä
sisällönanalyysilla.
Opettajien
kokemukset vahvuuksia tukevasta ja tukemattomasta johtamisesta rakentuivat
neljästä merkityskokonaisuudesta, joita olivat opettajan yksilönä tunteminen ja
yksilöllisyyden arvostaminen, yksilölliset mahdollisuudet työssä, rehtorin ja
opettajan välinen vuorovaikutussuhde sekä johdettu kulttuuri ja ilmapiiri.
Yksilönä tunteminen näyttäytyi opettajien kokemuksissa rehtorin tapoina antaa
opettajalle yksilöityä palautetta ja nimetä opettajan vahvuuksia tai
onnistumisia. Yksilöllisyyden arvostaminen merkitsi opettajille rehtorin
hyväksyntää erilaisia persoonia ja toimintatapoja kohtaan sekä rehtorin
kiinnostusta opettajalle tärkeisiin asioihin. Yksilölliset mahdollisuudet
työssä näyttäytyivät opettajan mahdollisuuksina yksilölliseen itsensä
kehittämiseen sekä mahdollisuuksina vaikuttaa omaan työhön. Rehtorin ja
opettajan välisessä vuorovaikutussuhteessa merkityksellisiksi nousivat rehtorin
ja opettajan välinen yhteistyösuhde, keskustelut vahvuuksista, osaamisesta ja kehityksestä
sekä rehtorin tavat olla opettajien kanssa vuorovaikutuksessa. Johdetussa
kulttuurissa ja ilmapiirissä merkityksellisiksi tekijöiksi koettiin
positiivisuus ja turvallisuus.
Tutkimukseen
osallistuneilla opettajilla vahvuuksia tukevan tai tukemattoman johtamisen
kokemus rakentuu kokonaisvaltaisesti niin käytännön tasolla, kuin opettajan ja
rehtorin välisessä vuorovaikutuksessa sekä johdetussa kulttuurissa ja
ilmapiirissä. Opettajien kokemuksissa oli myös yhteneväisyyksiä ja
eroavaisuuksia. Opettajia yhdistäviä kokemuksia olivat rehtorilta saatu tuki
yksilölliseen kehittymiseen, vaikutusmahdollisuudet omaan työhön sekä
kokemukset saadusta kiitollisuudesta ja luottamuksesta osoituksena
yksilöllisyyden arvostuksesta. Rehtorilta saatu luottamus ja
vaikutusmahdollisuudet työhön voivat kuvastaa opettajan työn autonomisuutta.
Myös tuen saaminen yksilölliseen kehittymiseen voi merkitä, että opettajan
itsensä kehittämistä pidetään tärkeänä. Opettajien kokemukset erosivat
yksilöidyn palautteen saamisessa, arvostettiinko johtamisessa enemmän
tietynlaisia persoonia ja toimintatapoja vai moninaisuutta, minkälaista
vuorovaikutus sekä keskustelu rehtorin ja opettajan välillä oli, kuinka hyvät
asiat tulivat huomatuksi sekä kuinka hyväksytyksi opettaja koki avoimen puheen
johdetussa kulttuurissa ja ilmapiirissä. Eriävät kokemukset voivat viitata
eroihin siinä, kuinka merkityksellisinä opettajien vahvuudet ja yksilöllisyys
tiedostetaan tai nähdään osana arjen toimintaa, kulttuuria ja johtamista.
Veronica Aura
Lapin yliopisto
Kevät 2025
Lähteet
Peterson, C.
& Seligman, M. 2004. Character
strengths and virtues: A handbook and classification. Washington, DC: New York:
American Psychological Association; Oxford University Press.
Wenström, S. 2020. Positiivinen johtaminen. Johda paremmin opetus- ja kasvatusalalla. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Kommentit
Lähetä kommentti