Siirry pääsisältöön

Peruskoulun opettajien kokemuksia vahvuuksia tukevasta ja tukemattomasta johtamisesta

Opettajien työtä on kuormittanut viime vuosina jatkuvasti muuttuva työ, lisääntyneet vaatimukset sekä työhyvinvoinnin haasteet. Vahvuuksien tunnistamisen ja käyttämisen on havaittu tukevan työntekijöiden hyvinvointia ja osaamisen kehittämistä sekä toimivan voimavarana muutostilanteissa. Vahvuuksilla tarkoitetaan jokaiselta yksilöltä löytyviä, positiivisia ja kehitettäviä ominaisuuksia, joiden käyttämistä luonnehtivat kokemus luontaisuudesta, mielekkyydestä ja itselle tärkeiden sekä arvokkaiden asioiden toteuttamisesta (Peterson & Seligman 2004). Viimeaikaisissa tutkimuksissa on havaittu, että johtamisella voi olla merkitystä työntekijän mahdollisuuksille hyödyntää vahvuuksiaan työssään.

 

Wenström (2020, 127) on kuvannut, että kasvatus- ja opetusalalla työntekijöiden vahvuuksia ei hyödynnetä riittävästi. Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli kuvata ja tulkita, minkälaisista tekijöistä peruskoulun opettajien kokemus vahvuuksia tukevasta tai tukemattomasta johtamisesta muodostuu, ja kuinka opettajat kokevat vahvuuksia tukevan johtamisen. Vahvuuksia tukevalla ja tukemattomalla johtamisella viittaan tutkielmassani opettajan kokemuksiin tekijöistä, joilla johtamisessa tuetaan tai ei tueta opettajan työssä olemista ja toimimista vahvuuksiensa kautta. Toteutin tutkimukseni fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena. Aineistoni muodostuu viiden peruskoulun opettajan puolistrukturoiduista haastatteluista. Analysoin haastattelut fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen nojautuvalla aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.

 

Opettajien kokemukset vahvuuksia tukevasta ja tukemattomasta johtamisesta rakentuivat neljästä merkityskokonaisuudesta, joita olivat opettajan yksilönä tunteminen ja yksilöllisyyden arvostaminen, yksilölliset mahdollisuudet työssä, rehtorin ja opettajan välinen vuorovaikutussuhde sekä johdettu kulttuuri ja ilmapiiri. Yksilönä tunteminen näyttäytyi opettajien kokemuksissa rehtorin tapoina antaa opettajalle yksilöityä palautetta ja nimetä opettajan vahvuuksia tai onnistumisia. Yksilöllisyyden arvostaminen merkitsi opettajille rehtorin hyväksyntää erilaisia persoonia ja toimintatapoja kohtaan sekä rehtorin kiinnostusta opettajalle tärkeisiin asioihin. Yksilölliset mahdollisuudet työssä näyttäytyivät opettajan mahdollisuuksina yksilölliseen itsensä kehittämiseen sekä mahdollisuuksina vaikuttaa omaan työhön. Rehtorin ja opettajan välisessä vuorovaikutussuhteessa merkityksellisiksi nousivat rehtorin ja opettajan välinen yhteistyösuhde, keskustelut vahvuuksista, osaamisesta ja kehityksestä sekä rehtorin tavat olla opettajien kanssa vuorovaikutuksessa. Johdetussa kulttuurissa ja ilmapiirissä merkityksellisiksi tekijöiksi koettiin positiivisuus ja turvallisuus.

 

Tutkimukseen osallistuneilla opettajilla vahvuuksia tukevan tai tukemattoman johtamisen kokemus rakentuu kokonaisvaltaisesti niin käytännön tasolla, kuin opettajan ja rehtorin välisessä vuorovaikutuksessa sekä johdetussa kulttuurissa ja ilmapiirissä. Opettajien kokemuksissa oli myös yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia. Opettajia yhdistäviä kokemuksia olivat rehtorilta saatu tuki yksilölliseen kehittymiseen, vaikutusmahdollisuudet omaan työhön sekä kokemukset saadusta kiitollisuudesta ja luottamuksesta osoituksena yksilöllisyyden arvostuksesta. Rehtorilta saatu luottamus ja vaikutusmahdollisuudet työhön voivat kuvastaa opettajan työn autonomisuutta. Myös tuen saaminen yksilölliseen kehittymiseen voi merkitä, että opettajan itsensä kehittämistä pidetään tärkeänä. Opettajien kokemukset erosivat yksilöidyn palautteen saamisessa, arvostettiinko johtamisessa enemmän tietynlaisia persoonia ja toimintatapoja vai moninaisuutta, minkälaista vuorovaikutus sekä keskustelu rehtorin ja opettajan välillä oli, kuinka hyvät asiat tulivat huomatuksi sekä kuinka hyväksytyksi opettaja koki avoimen puheen johdetussa kulttuurissa ja ilmapiirissä. Eriävät kokemukset voivat viitata eroihin siinä, kuinka merkityksellisinä opettajien vahvuudet ja yksilöllisyys tiedostetaan tai nähdään osana arjen toimintaa, kulttuuria ja johtamista.

 

Veronica Aura

Lapin yliopisto

Kevät 2025

 

Lähteet

Peterson, C. & Seligman, M. 2004. Character strengths and virtues: A handbook and classification. Washington, DC: New York: American Psychological Association; Oxford University Press.

Wenström, S. 2020. Positiivinen johtaminen. Johda paremmin opetus- ja kasvatusalalla. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Luokanopettajien kokemuksia neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemisesta

Perusopetuslain (2010/642 § 30) mukaan oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan tukea annetaan oppilaalle ensisijaisesti omassa opetusryhmässä ja koulussa erilaisten järjestelyjen avulla (Opetushallitus 2014, 61). Neuropsykiatrisesti oireilevat oppilaat, joilla ilmenee yleensä neurokognitiivisia poikkeavuuksia sekä käyttäytymisen ja tunnesäätelyn ongelmia, muodostavat merkittävän ryhmän tuen saajista (Parikka, Halonen-Malliarakis & Puustjärvi 2020, 7, 10). Useimmiten he opiskelevat yleisopetuksen luokissa, minkä myötä luokanopettajilta vaaditaan osaamista heidän tukemiseensa.  Tutkin pro gradu -tutkielmassani luokanopettajien koettua osaamista neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemiseen. Tutkimuksessani neuropsykiatrisesti oireilevalla oppilaalla tarkoitetaan oppilasta, jolla on diagnosoitu neuropsykiatrinen häiriö tai siihen liittyviä piirteitä. Lähdin tutki...