Monikielisyyden haasteet ja mahdollisuudet – Oppimisvaikeuksien tunnistaminen S2-oppilailla peruskoulussa
Suomalainen
peruskoulu elää voimakkaasti muuttuvassa todellisuudessa, jossa oppilasaineksen
moninaisuus kasvaa kulttuurisesti ja kielellisesti. Vieraskielisten oppilaiden
määrä on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana ja vuonna 2022
perusopetuksen oppilaista 10 % oli vieraskielisiä (Suomen virallinen tilasto
2022). Erityisesti maahanmuuttajaoppilaat ja heidän perheensä tuovat
kouluympäristöön monikulttuurisia näkökulmia ja kokemuksia, jotka haastavat
perinteiset toimintatavat ja rikastuttavat koulujen arkea. Muutos edellyttää
opettajilta uusia näkökulmia, kulttuurista sensitiivisyyttä ja erityistä
herkkyyttä oppilaiden tukemiseen. Kouluyhteisöjen moninaistumisen seurauksena
myös S2-opetuksen merkitys kasvaa, ja inklusiivisen koulutuksen tavoitteet
edellyttävät entistä monipuolisempia tukikeinoja kaikille oppilaille.
Oppimisvaikeuksien varhainen tunnistaminen ja oikea-aikainen tuki voivat
ehkäistä oppimiserojen syvenemistä ja edistää koulutuksellista tasa-arvoa
(Arvonen, Katva & Nurminen 2016).
Olennainen osa
tunnistamisen prosessia on, ettei oppimisvaikeuksia tulkita virheellisesti
ainoastaan kielitaidon puutteiksi (Kunnari & Laasonen 2022). Kielellisten
vaikeuksien erottaminen tavanomaisesta monikielisestä kehityksestä on kuitenkin
haastavaa (Smolander, Kunnari & Laasonen 2016, 59). Suomalaisessa
koulutusjärjestelmässä oppimisvaikeuksien arviointi perustuu kuitenkin pitkälti
suomen kielen taitoon. Tämä voi johtaa siihen, että monikielisten oppilaiden
haasteita ei tunnisteta oikein, koska olemassa olevat arviointimenetelmät on
kehitetty suomenkielisille oppilaille, eikä monikielisten lasten ja nuorten
tavanomaisesta kielenkehityksestä ole riittävästi vertailutietoa. (Smolander,
Kunnari & Laasonen 2016, 57.) Oppimisvaikeuksien oikea-aikainen tunnistaminen
on keskeinen osa oppimisen tukemista, ja mikäli vaikeuksia ei tunnisteta
oikein, monikielinen oppilas voi jäädä ilman hänelle sopivaa tukea (Arvonen,
Katva & Nurminen 2009, 90–91).
Tutkin pro gradu
-tutkielmassani, millaisena opettajat kokevat oppimisvaikeuksien tunnistamisen
prosessin S2-opetuksessa. Tarkastelussani oli tunnistamista tukevat tai
vaikeuttavat tekijät, sekä menetelmät, joita opettajat käyttävät erottaakseen
kielitaidon puutteet varsinaisista oppimisvaikeuksista. Tutkimus toteutettiin
laadullisena tutkimuksena, johon aineisto kerättiin peruskoulun opettajille
suunnatulla kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 14 luokanopettajaa,
aineenopettajaa, erityisopettajaa, S2-opettajaa ja valmistavan luokan opettajaa
kahdesta koulusta suomalaisen kunnan sisällä. Tutkimustuloksissa korostui, että
oppimisvaikeuksien ja kielitaidon puutteiden erottaminen on opettajien
kokemusten mukaan haastavaa ja pitkä prosessi. Tunnistamista vaikeuttivat mm.
heikko yhteistyö kodin kanssa, kulttuuriset erot oppimiskäsityksissä, oppilaan
vähäinen rohkeus pyytää apua sekä koulun rajalliset resurssit. Tunnistamista
tukevia tekijöitä olivat hyvä opettaja–oppilassuhde, oppilaan aktiivinen
osallistuminen, tiedot oppilaan koulutaustasta sekä erityisopettajien ja
koulupsykologien tuki. Sujuvamman tunnistusprosessin keskeisenä
kehittämiskohteena nousi esiin tarve monikielisesti soveltuville
arviointivälineille ja kielestä riippumattomille testimenetelmille. Opettajat
toivoivat lisää konkreettisia toimintamalleja ja koulutusta oppimisvaikeuksien
ja kielitaidon puutteiden erottamiseen.
S2-opetuksessa
ei ole kyse vain kielen opettamisesta, vaan myös oppilaiden tukemisesta heidän
osallisuudessaan kouluyhteisöön ja laajempaan yhteiskuntaan. Oppimisvaikeuksien
tunnistaminen S2-oppilailla on monitahoinen ja kontekstisidonnainen prosessi,
joka vaatii aikaa, laaja-alaista asiantuntijayhteistyötä sekä syvällistä
ymmärrystä oppilaan yksilöllisestä taustasta ja tarpeista. Monikieliset
oppilaat eivät ole ainoastaan tuen tarvitsijoita, vaan myös arvokkaita
voimavaroja, jotka rikastuttavat kouluyhteisöjä ja auttavat rakentamaan
kulttuurisesti osaavaa ja avarakatseista tulevaisuutta. Tulevaisuuden kannalta
on keskeistä kehittää pedagogiikkaa, joka huomioi oppilaiden kielellisen ja
kulttuurisen moninaisuuden paremmin.
Tiia Heiskanen
Lapin yliopisto,
Kasvatustieteiden tiedekunta
Blogikirjoitus
perustuu pro gradu -tutkielmaani Peruskoulun opettajien kokemuksia
oppimisvaikeuksien tunnistamisesta S2-oppilailla.
Lähteet:
Arvonen, A.,
Katva, L. & Nurminen, A. (2009). Maahanmuuttajanuori ja oppimisen haasteet.
Teoksessa L. Nissilä, H. Sarlin (toim.), Maahanmuuttajien oppimisvaikeudet. (s.
64–92). Opetushallitus.
Kunnari, S.
& Laasonen, M. (2022). Lasten kielelliset vaikeudet: Haasteiden
tunnistaminen ja kuntoutus. PS-kustannus.
https://www.ellibslibrary.com/reader/9789523703193
Smolander, S.,
Kunnari, S., & Laasonen, M. (2016). Näkökulmia kielellisten taitojen
arviointiin ja kielellisen vaikeuden tunnistamiseen monikielisellä lapsella. Puhe
ja kieli, 36(1), 57–75. https://journal.fi/pk/article/view/56011
Suomen
virallinen tilasto (SVT). (2022). Opiskelijat ja tutkinnot. Helsinki:
Tilastokeskus. https://stat.fi/julkaisu/clr7pmvhj14t20cumlxlaf626
Kommentit
Lähetä kommentti