Suomalainen
koulutusjärjestelmä on pitkään ollut esimerkillinen tasa-arvon ja laadun
yhdistelmä, jonka perustana toimii muun muassa yhteinen opetussuunnitelma ja
korkeasti koulutetut opettajat. Kansainväliset vertailut, kuten
PISA-tutkimukset, ovat osoittaneet oppilaiden välisen osaamistason olevan melko
tasainen, mutta tilanne on muuttumassa. Vuonna 2023 julkaistujen PISA-tulosten
myötä koulutuksellinen tasa-arvo on noussut jälleen yhteiskunnallisen
keskustelun keskiöön. Laskusuhdanne oppimistuloksissa ei ole uusi ilmiö, mutta
erityistä huolta herättää erojen kasvu eri taustoista tulevien oppilaiden
suoritusten välillä. Sosioekonomisten tekijöiden vaikutus oppimistuloksiin on
kaksinkertaistunut kahden vuosikymmenen aikana (Bernelius & Huilla 2021).
Suomalainen
peruskoulujärjestelmä on rakennettu tasa-arvon periaatteille, mutta tutkimuksemme
osoittaa, että perheen sosioekonominen asema vaikuttaa edelleen merkittävästi
lasten koulumenestykseen ja koulutustasoon. Sosialisaatio alkaa jo lapsuudessa,
ja kodin resurssit, kuten vanhempien koulutustaso, kulttuurinen pääoma sekä
suhtautuminen koulutukseen, ohjaavat yksilön koulupolkua usein huomaamattomasti,
mutta systemaattisesti (Tuurinmaa 2018; Rytkönen 2015). Hyväosaisista perheistä
tulevat lapset hyötyvät usein myönteisistä asenteista koulua kohtaan,
vanhempien tuesta sekä siitä, että koulutukseen panostaminen nähdään itsestään
selvänä valintana. Vastaavasti heikommassa asemassa olevien perheiden lapset
kohtaavat todennäköisemmin koulumotivaation puutetta, negatiivisia asenteita ja
rajallisia tukiresursseja, mikä heijastuu sekä oppimistuloksiin että
koulutusvalintoihin (Vanttaja ym. 2019; Rinne 2014). Sosioekonomisen aseman
vaikutus ei rajoitu vain koulumenestykseen, vaan se näkyy myös lasten ja
nuorten hyvinvoinnissa, kuten ruokailutottumuksissa, liikunnassa ja
mielenterveydessä. WHO:n koululaistutkimus (2023) ja Currien (2015) tutkimukset
osoittavat, että elinolosuhteet vaikuttavat kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja
sitä kautta oppimiseen.
Tutkimme
pro gradu -tutkielmassamme luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia
koulutuksellisen tasa-arvon toteutumisesta peruskouluissa. Tutkimus
toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa eri paikkakunnilta.
Haastattelu sisälsi yhteensä 13 avointa kysymystä ja kysymykset oli jaettu
kolmeen eri pääluokkaan: 1) resurssit, 2) sosioekonominen asema ja 3)
sukupuoli. Tämän lisäksi halusimme tarjota luokanopettajille mahdollisuuden
tuoda esiin omia ajatuksiaan pääluokkajakomme ulkopuolelta. Haastattelut
toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Vastausten perusteella
määrittyi neljäs pääluokka: koulutuksen alueellinen tasa-arvo. Tässä blogissa
keskitymme vain yhteen osa-alueeseen, sosioekonomiseen asemaan.
Tulokset
osoittivat, että perhetaustalla on merkittävä rooli lapsen koulutuspolkuun. Erityisesti
vanhempien sosioekonominen asema kytkeytyy lapsen mahdollisuuksiin menestyä
koulussa. Lisäksi vanhempien sosioekonominen tausta heijastuu lapsen suhtautumiseen
koulunkäyntiä kohtaan. Korkeakoulutetut ja taloudellisesti hyvässä asemassa
olevat vanhemmat ovat tutkimuksemme mukaan yleensä aktiivisesti kiinnostuneita
lastensa koulutuksesta. Heillä on myös paremmat edellytykset tukea lapsen
oppimista, ei pelkästään kotitehtävissä auttamalla, vaan tarjoamalla virikkeitä
esimerkiksi harrastusten kautta. Toinen merkittävä havainto liittyy vanhempien
asenteisiin. Vanhempien suhtautuminen koulutusta kohtaan heijastuu usein
suoraan lapsen omiin asenteisiin. Jos koulua arvostetaan kotona, lapsi
todennäköisesti suhtautuu siihen itsekin vakavammin ja motivoituneemmin.
Vastaavasti, jos koulunkäyntiä ei pidetä tärkeänä tai siitä puhutaan
vähättelevästi, voi lapsen motivaatio heikentyä.
Koulutuksellinen
tasa-arvo ei tarkoita ainoastaan sitä, että kaikille lapsille tarjotaan samat
oppikirjat tai yhtenäinen opetussuunnitelma. Kysymys on ennen kaikkea siitä,
että jokainen lapsi saa tarpeitansa vastaavaa tukea ja kannustusta kasvuunsa ja
oppimiseensa, lähtökohdista riippumatta.
Olli
Mesilaakso & Ville Kuoksa
Lapin
yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta
Tämä blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaamme Luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia koulutuksellisen tasa-arvon toteutumisesta peruskouluissa.
Lähteet
Bernelius,
V. & Huilla, H. 2021. Koulutuksellinen tasa-arvo, alueellinen ja
sosiaalinen eriytyminen ja myönteisen erityiskohtelun mahdollisuudet. Valtioneuvoston julkaisuja 7.
Currie, C., De Clercq, B., Elgar,
F.J., Moor, I., Pförtner, T.K. & Stevens, G.W. 2015. Socioeconomic
inequalities in adolescent health 2002–2010: a time-series analysis of 34
countries participating in the Health Behaviour in School-aged Children study. Ladattu
osoitteesta researchgate.net 8.9.2024
Ojala,
K. & Kulmala, M. 2023. Koululaisten
terveys ja muuttuvat haasteet 2022: WHO-Koululaistutkimus 40 vuotta. JYU
Reports 25. Jyväskylän yliopisto.
Rinne,
R. 2014. Kulttuurinen pääoma ja koulutuksen periytyvyys. Teoksessa S. Pulkkinen
& J. Roihuvuori (toim.), Erkanevat koulutuspolut — Koulutuksen tasa-arvon
tila 2010-luvulla. Helsinki: Suomen Ylioppilaskuntien Liitto, 22–51.
Rytkönen,
M. 2015. Laadullinen tarkastelu koulutuksen valikoivuuteen — Kulttuurinen
pääoma koulutuksen periytyvyyden mekanismina. Teoksessa J., Saari, L., Aarnio,
& M., Rytkönen (toim.), Kolme näkökulmaa koulutuksen valikoituvuuteen.
Nuorten koulutusvalinnat tilastojen ja kertomusten valossa. Helsinki: Otus,
109–152.
Tuurinmaa,
P. 2018. Tasa-arvoinen kaikkien koulu? Käsityksiä koulutuksen resursseista ja
niiden vaikutuksesta peruskoulujen toimintaan. Pro gradu -tutkielma.
Kasvatustieteen tiedekunta. Jyväskylän yliopisto.
Vanttaja,
M., af Ursin, P. & Järvinen, T. 2019. Kouluun sitoutumattomien nuorten
tausta ja tulevaisuusodotukset. Yhteiskuntapolitiikka, 84 (5–6), 491–503
Kommentit
Lähetä kommentti