Luokanopettajaopiskelijoiden kasvien lajintuntemustaidot ja ympäristöasenne sekä niiden välinen yhteys
Luonnon
monimuotoisuus heikkenee maailmanlaajuisesti ja myös Suomessa nopeammin kuin
koskaan ennen. Tätä ilmiötä kutsutaan luontokadoksi, jonka pohjalta kestävän kehityksen
tavoitteet ovat syntyneet. Kestävä kehitys näkyy nykyään vahvasti opetussuunnitelmissa
eri ympäristökasvatuksen tavoitteiden muodossa, joten nykyiset ja tulevat
opettajat ovat jossain määrin velvollisia toteuttamaan ympäristökasvatusta.
Luontokadon
ehkäisemiseksi ja ympäristökasvatuksen tavoitteiden edistämiseksi tarvitsemme
poliittisten päätösten lisäksi myös luonnon ymmärryksen ja arvostuksen lisäämistä.
Yksi konkreettinen tapa lähestyä tätä haastetta koulutuksen näkökulmasta on tutkia,
millainen on tulevien opettajien kasvien lajintuntemus ja ympäristöasenne sekä
miten nämä mahdollisesti liittyvät toisiinsa. Lajintuntemuksen on huomattu
lisäävän ihmisten kiinnostusta ja arvostusta luontoa kohtaan sekä tukevan
kestävämmän elämäntavan omaksumista. Parempi lajintuntemus on havaittu olevan
yhteydessä myös ympäristömyönteisempään asenteeseen. Ihmisten luontotietämyksen
lisäksi ympäristöön liittyvät asenteet on huomattu tärkeiksi
ympäristökäyttäytymistä ennustavaksi tekijäksi. (Palmberg ym. 2015, 551;
Randler 2010, 238 & Härtel ym. 2023, 13.)
Tutkin pro gradu
-tutkielmassani luokanopettajaopiskelijoiden kasvien lajintuntemustaitoja ja
ympäristöasennetta sekä näiden välistä yhteyttä. Tutkimus toteutettiin
lähettämällä Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoille kutsu kasvien
lajintunnistustestiin ja ympäristöasennekyselyyn. Testissä oli yhteensä 28
tavallisimpia Suomen luonnossa esiintyviä kasveja. Ympäristöasennetta mitattiin
2-MEV-mallin mukaisesti, jonka avulla voi mitata ympäristöasenteen ihmis- ja
ympäristökeskeisyyttä. Lajintuntemuksen yhteyttä ympäristöasenteeseen mitattiin
vertaamalla testistä saatua pistekeskiarvoa ympäristö- ja ihmiskeskeiseen
ympäristöasenteeseen.
Tulokset
osoittivat, että opettajaopiskelijoiden lajintuntemustaidoissa on paljon parantamisen
varaa. Opiskelijat tunnistivat 28 kasvista keskimäärin 16 eli 57 prosenttia. Parhaiten
tunnistetuttuja kasveja olivat erityisesti tutut puut ja marjat, kuten mustikka
ja kuusi. Monia yleisiä, mutta useammin vähemmän merkityksellisemmäksi koettuja
kasveja tunnistettiin hyvin heikosti. Tämä viittaa ilmiöön, jota kutsutaan
kasvisokeudeksi. Kasvisokeus on ilmiö, jolla viitataan siihen, että ihmiset
eivät tunnista oman lähiympäristönsä kasveja eivätkä huomaa niitä. Lisäksi
kasvisokeus on myös kyvyttömyyttä ymmärtää kasvien tärkeyttä ympäristön ja
ihmisten näkökulmasta. (Kaasinen 2009, 51 & 55–56.)
Ympäristöasenteiden
osalta suurimmalla osalla opettajaopiskelijoista oli ympäristökeskeisen asenne.
Tämä on positiivinen asia: aiemmissa tutkimuksissa on huomattu, että ihmiset,
joilla on ympäristökeskeinen ympäristöasenne, tekevät suuremmalla
todennäköisyydellä ympäristönsuojelullisia tekoja kuin he, joilla on
ihmiskeskeinen ympäristöasenne. (Casey & Scott 2006, 64). Tilastollisesti
merkitsevää yhteyttä lajintuntemuksen ja ympäristöasenteiden välillä ei
kuitenkaan havaittu. Tämä on mielenkiintoinen tulos, koska aiemmissa tutkimuksissa
havaittiin, että parempi lajintuntemus olisi yhteydessä ympäristömyönteisempään
asenteeseen.
Paremmasta
lajintuntemuksesta voisi olla monenlaista hyötyä ympäristökasvatuksen tavoitteiden
näkökulmasta, joissa painottuu ihmisten ympäristöllisten tietojen, taitojen ja asenteiden
kehittäminen. Paremman lajintuntemuksen on havaittu edistävän näitä kaikkea kolmea
ympäristökasvatuksen ulottuvuutta. Voiko olla, että nykyään painotetaan liikaa ympäristökasvatuksessa
ja siihen liittyvässä keskustelussa globaaleja ympäristöongelmia kuten
ilmastonmuutosta ja ympäristön saastumista? Näissä laajoissa kysymyksissä
ihmisellä voi tulla pienuuden tunne, kun hän miettii, miten näin suuret
ympäristöongelmat voisi ratkaista. Ehkä ympäristökasvatuksessa tulisi korostaa
enemmän paikallisia ja ihmisiä lähellä olevia ympäristöön liittyviä asioita,
joihin he voivat matalammalla kynnyksellä osallistua ja ottaa niistä selvää.
Aiempien tutkimusten mukaan lajintuntemus näyttäisi sopivan tällaiseen aukkoon
mainiosti.
Oskari Pirttimaa
Lapin Yliopisto,
Kasvatustieteiden tiedekunta
Tämä
blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani ”Luokanopettajaopiskelijoiden
kasvien lajintuntemustaidot ja ympäristöasenne sekä niiden välinen yhteys.”
Lähteet
Casey, P. J., & Scott, K.
(2006-09). Environmental concern and behaviour in an Australian sample within
an ecocentric - anthropocentric framework. Australian journal of psychology,
Härtel, T., Randler, C., & Baur,
A. (2023). Using Species Knowledge to Promote Pro- Environmental Attitudes? The
Association among Species Knowledge, Environmental System Knowledge and
Attitude towards the Environment in Secondary School Students. Animals (Basel), 13(6), 972. https://doi.org/10.3390/ani13060972.
Kaasinen, A.
(2009). Kasvilajien tunnistaminen, oppiminen ja opettaminen yleissivistävän koulutuksen
näkökulmasta. Väitöskirja, Helsingin yliopisto. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/20020/kasvilaj.pdf?sequence=1.
Palmberg, I.
& Berg, I. & Jeronen, E. & Kärkkäinen, S. & Norrgård-Sillanpää,
P. & Persson, C. & Vilkonis, R. & Yli-Panula, E. (2015). Nordic-Baltic Student Teachers’
Identification of and Interest in Plant and Animal Species: The Importance of
Species Identification and Biodiversity for Sustainable Development. Journal of
Science Teacher Education, 26(6), 549–571.
Randler, C. (2010). Animal related
activities as determinants of species knowledge. Eurasia Journal of Mathematics, Science
& Technology Education 6(4).
Kommentit
Lähetä kommentti