Siirry pääsisältöön

Lasten liikkumattomuus koulussa – opettajien kokemuksia lasten liikuntatottumuksista

Lasten liikkumattomuus on huolestuttava ilmiö, joka näkyy yhä selvemmin suomalaisessa kouluarjessa. Se on noussut esiin niin julkisessa keskustelussa kuin tutkimustuloksissakin. Olympiakomitean (2023) mukaan lasten ja nuorten hyötyliikunta on vähentynyt, ja elektroniikan käyttö on syrjäyttänyt ulkoilun ja leikin arjessa. Erityisesti korona-ajan jälkeen liikkuminen ei ole palautunut entiselleen, esteet ovat lisääntyneet, ja vain kolmasosa saavuttaa liikkumissuositukset, mikä heikentää hyvinvointia ja tulevaa työkykyä. (Suomen olympiakomitea 2023.). Kouluympäristö on tärkeä paikka lasten fyysisen aktiivisuuden tukemisessa ja liikkumattomuuden ehkäisyssä. Liikunta edistää hyvinvointia, ja nuoremmille oppilaille korostuvat erityisesti liikuntatuntien tarjoamat välittömät kokemukset. (Opetushallitus 2014). Nuorena omaksutut liikuntatottumukset voivat muodostua pysyviksi elämäntavoiksi, sillä varhaisessa iässä syntyy usein pitkäkestoisia asenteita ja tottumuksia liikuntaa kohtaan (Tiirikainen ja Koru 2013, 34).

 

Pro Gradu -tutkielmassamme tarkasteltiin opettajien kokemuksia siitä, miten vähäinen fyysinen aktiivisuus ilmenee koulussa ja mitä sille olisi tehtävissä. Tutkimus antaa äänen opettajille, jotka kohtaavat liikkumattomuuden seuraukset päivittäin luokkahuoneessa. Kyselytutkimukseen osallistui yhteensä 22 opettajaa eri puolilta Suomea. Tutkielma tuo esiin, että liikkumattomuus näkyy oppilaiden arjessa muun muassa heikentyneenä fyysisenä kuntotasona, keskittymisvaikeuksina ja yleisenä motivaation puutteena. Oppilaat saattavat väsyä nopeammin ja suhtautua liikuntatunteihin jopa vastentahtoisesti. Opettajat nostavat esiin myös perheiden roolin, sillä kodin liikuntakulttuuri ja asenteet heijastuvat voimakkaasti lapsen omaan aktiivisuuteen.

 

Keskeiseksi haasteeksi nousee se, että arjen hyötyliikunta, kuten koulumatkojen kävely tai pyöräily, on vähentynyt. Liikkumisen tilalle on tullut passiivista ruutuaikaa. Koulujen rooli onkin entistä tärkeämpi lasten fyysisen aktiivisuuden tukemisessa. Tutkimuksessa kerätty aineisto osoittaa, että koulupäivään sisällytetty spontaani liikunta, esimerkiksi aktiiviset välitunnit tai taukoliikunta voivat merkittävästi parantaa oppilaiden vireyttä ja oppimiskykyä. Myös matalan kynnyksen liikuntamahdollisuudet, kuten ilmaiset kerhot, saivat opettajilta kannatusta. Näiden avulla voidaan madaltaa osallistumiskynnystä ja lisätä yhteisöllistä liikuntaa.

 

Erityisen kiinnostavaa tutkielmassa on sen vahva viesti yhteistyön merkityksestä. Kodin ja koulun välinen vuorovaikutus on keskeinen tekijä liikunnallisten elämäntapojen syntymisessä. Pelkkä liikuntatunti ei riitä, tarvitaan koko yhteisön tuki, jotta aktiivinen arki juurtuu osaksi lasten elämää. Kaverisuhteet ovat monelle lapselle tärkeä motivaationlähde liikkumiseen. Sosiaalinen tuki voi lisätä liikunnan houkuttelevuutta, vähentää yksinäisyyttä ja ruutuaikaa.

 

Tutkielmamme toimii ajankohtaisena muistutuksena siitä, ettei liikkumattomuus ole vain yksilön haaste, vaan yhteiskunnallinen kysymys ja osa tulevaisuutta.

 

Henna Karsikas & Roosa Mäkelä

Kasvatustieteiden tiedekunta, Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma

Blogikirjoitus perustuu Pro Gradu -tutkielmaan “Lasten liikkumattomuus koulussa – opettajien kokemuksia lasten liikuntatottumuksista”

 

Lähteet:

Opetushallitus Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. liikunta ePerusteissa https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/419550/oppiaineet/530525

Suomen olympiakomitea 2023 Lasten liikkumattomuuskriisi syvenee – seuraavalta hallitukselta tarvitaan toimia Suomen toimintakyvyn pelastamiseksi. Saatavilla osoitteesta: https://www.olympiakomitea.fi/ajankohtaista/uutiset/lasten-liikkumattomuuskriisi-syvenee-seuraavalta-hallitukselta-tarvitaan-toimia-suomen-toimintakyvyn-pelastamiseksi/

Tähtinen J. ja Nevala A. 2010 Liikunnan ja urheilun muuttuvat merkitykset Kasvatus ja aika 4. Saatavilla osoitteesta: https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68172


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Luokanopettajien kokemuksia neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemisesta

Perusopetuslain (2010/642 § 30) mukaan oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan tukea annetaan oppilaalle ensisijaisesti omassa opetusryhmässä ja koulussa erilaisten järjestelyjen avulla (Opetushallitus 2014, 61). Neuropsykiatrisesti oireilevat oppilaat, joilla ilmenee yleensä neurokognitiivisia poikkeavuuksia sekä käyttäytymisen ja tunnesäätelyn ongelmia, muodostavat merkittävän ryhmän tuen saajista (Parikka, Halonen-Malliarakis & Puustjärvi 2020, 7, 10). Useimmiten he opiskelevat yleisopetuksen luokissa, minkä myötä luokanopettajilta vaaditaan osaamista heidän tukemiseensa.  Tutkin pro gradu -tutkielmassani luokanopettajien koettua osaamista neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemiseen. Tutkimuksessani neuropsykiatrisesti oireilevalla oppilaalla tarkoitetaan oppilasta, jolla on diagnosoitu neuropsykiatrinen häiriö tai siihen liittyviä piirteitä. Lähdin tutki...