Lasten
liikkumattomuus on huolestuttava ilmiö, joka näkyy yhä selvemmin suomalaisessa
kouluarjessa. Se on noussut esiin niin julkisessa keskustelussa kuin
tutkimustuloksissakin. Olympiakomitean (2023) mukaan lasten ja nuorten
hyötyliikunta on vähentynyt, ja elektroniikan käyttö on syrjäyttänyt ulkoilun
ja leikin arjessa. Erityisesti korona-ajan jälkeen liikkuminen ei ole
palautunut entiselleen, esteet ovat lisääntyneet, ja vain kolmasosa saavuttaa
liikkumissuositukset, mikä heikentää hyvinvointia ja tulevaa työkykyä. (Suomen
olympiakomitea 2023.). Kouluympäristö on tärkeä paikka lasten fyysisen
aktiivisuuden tukemisessa ja liikkumattomuuden ehkäisyssä. Liikunta edistää
hyvinvointia, ja nuoremmille oppilaille korostuvat erityisesti liikuntatuntien
tarjoamat välittömät kokemukset. (Opetushallitus 2014). Nuorena omaksutut
liikuntatottumukset voivat muodostua pysyviksi elämäntavoiksi, sillä
varhaisessa iässä syntyy usein pitkäkestoisia asenteita ja tottumuksia
liikuntaa kohtaan (Tiirikainen ja Koru 2013, 34).
Pro Gradu
-tutkielmassamme tarkasteltiin opettajien kokemuksia siitä, miten vähäinen
fyysinen aktiivisuus ilmenee koulussa ja mitä sille olisi tehtävissä. Tutkimus
antaa äänen opettajille, jotka kohtaavat liikkumattomuuden seuraukset
päivittäin luokkahuoneessa. Kyselytutkimukseen osallistui yhteensä 22 opettajaa
eri puolilta Suomea. Tutkielma tuo esiin, että liikkumattomuus näkyy oppilaiden
arjessa muun muassa heikentyneenä fyysisenä kuntotasona, keskittymisvaikeuksina
ja yleisenä motivaation puutteena. Oppilaat saattavat väsyä nopeammin ja
suhtautua liikuntatunteihin jopa vastentahtoisesti. Opettajat nostavat esiin
myös perheiden roolin, sillä kodin liikuntakulttuuri ja asenteet heijastuvat
voimakkaasti lapsen omaan aktiivisuuteen.
Keskeiseksi
haasteeksi nousee se, että arjen hyötyliikunta, kuten koulumatkojen kävely tai
pyöräily, on vähentynyt. Liikkumisen tilalle on tullut passiivista ruutuaikaa.
Koulujen rooli onkin entistä tärkeämpi lasten fyysisen aktiivisuuden
tukemisessa. Tutkimuksessa kerätty aineisto osoittaa, että koulupäivään
sisällytetty spontaani liikunta, esimerkiksi aktiiviset välitunnit tai
taukoliikunta voivat merkittävästi parantaa oppilaiden vireyttä ja
oppimiskykyä. Myös matalan kynnyksen liikuntamahdollisuudet, kuten ilmaiset
kerhot, saivat opettajilta kannatusta. Näiden avulla voidaan madaltaa
osallistumiskynnystä ja lisätä yhteisöllistä liikuntaa.
Erityisen
kiinnostavaa tutkielmassa on sen vahva viesti yhteistyön merkityksestä. Kodin
ja koulun välinen vuorovaikutus on keskeinen tekijä liikunnallisten
elämäntapojen syntymisessä. Pelkkä liikuntatunti ei riitä, tarvitaan koko
yhteisön tuki, jotta aktiivinen arki juurtuu osaksi lasten elämää.
Kaverisuhteet ovat monelle lapselle tärkeä motivaationlähde liikkumiseen.
Sosiaalinen tuki voi lisätä liikunnan houkuttelevuutta, vähentää yksinäisyyttä
ja ruutuaikaa.
Tutkielmamme
toimii ajankohtaisena muistutuksena siitä, ettei liikkumattomuus ole vain
yksilön haaste, vaan yhteiskunnallinen kysymys ja osa tulevaisuutta.
Henna Karsikas
& Roosa Mäkelä
Kasvatustieteiden
tiedekunta, Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Blogikirjoitus
perustuu Pro Gradu -tutkielmaan “Lasten liikkumattomuus koulussa – opettajien
kokemuksia lasten liikuntatottumuksista”
Lähteet:
Opetushallitus
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. liikunta ePerusteissa https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/419550/oppiaineet/530525
Suomen
olympiakomitea 2023 Lasten liikkumattomuuskriisi syvenee – seuraavalta
hallitukselta tarvitaan toimia Suomen toimintakyvyn pelastamiseksi. Saatavilla
osoitteesta: https://www.olympiakomitea.fi/ajankohtaista/uutiset/lasten-liikkumattomuuskriisi-syvenee-seuraavalta-hallitukselta-tarvitaan-toimia-suomen-toimintakyvyn-pelastamiseksi/
Tähtinen J. ja
Nevala A. 2010 Liikunnan ja urheilun muuttuvat merkitykset Kasvatus ja aika 4.
Saatavilla osoitteesta: https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68172
Kommentit
Lähetä kommentti