Lasten fyysisen aktiivisuuden
väheneminen on herättänyt runsaasti keskustelua ja huolta viime vuosina.
Tutkimukset osoittavat, että vain noin kolmasosa suomalaisista lapsista ja
nuorista saa suositusten mukaisesti tarpeeksi liikuntaa oman hyvinvointinsa kannalta
(Kokko & Martin 2023). Samalla kun liikkumattomuus lisää riskiä moniin
fyysisiin ja psyykkisiin sairauksiin se heijastuu myös koulunkäyntiin. Tämä näkyy
esimerkiksi oppimistulosten heikkenemisenä. (Michel, Berner & Thompson,
2022.) Opettajilla onkin keskeinen rooli lasten ja nuorten fyysisen
aktiivisuuden lisäämisessä, sillä kouluympäristö tarjoaa hyvän mahdollisuuden
vaikuttaa lasten liikunnalliseen elämäntapaan. Liikunnallinen elämäntapa eli
fyysisen aktiivisuuden luonnollinen sisällyttäminen arjen rutiineihin rakentuu vahvasti
lapsuudessa omaksuttujen toimintatapojen pohjalta. Nämä varhaiset tottumukset
kantavat läpi elämän ja vaikuttavat liikkumiseen myös aikuisuudessa. (Telama,
Hirvensalo & Yang 2014.)
Pro gradu -tutkimuksessani selvitin kuinka
luokanopettajat tukevat oppilaidensa liikunnallisten elämäntapojen
kehittymistä. Valitsin tämän aiheen, sillä tulevana luokanopettajana koen
itsekin olevani vastuussa oppilaiden hyvinvoinnin tukemisesta. Toteutin
tutkimuksen aineistonkeruun sähköisellä kyselylomakkeella alkuvuodesta 2025.
Kysely koostui avoimista kysymyksistä ja kyselyyn osallistui 18
luokanopettajaa. Kyselyyn tulleet vastaukset analysoin aineistolähtöisellä
sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että
luokanopettajat kokevat kasvatuksellista vastuuta oppilaidensa hyvinvoinnista
myös liikunnallisuuden osalta. Luokanopettajien toimintatavat liikunnallisten
elämäntapojen tukemiseksi jakautuvat tutkimustuloksissa neljään keskeiseen
osa-alueeseen. Ensimmäisessä osa-alueessa luokanopettajat kokevat toimivansa
esimerkkinä liikunnallisesta elämäntavasta oppilailleen. Tämä esimerkki näkyy
niin puheessa kuin myös konkreettisessa toiminnassa. Toiseksi luokanopettajat
kokevat tärkeäksi mahdollistaa fyysistä aktiivisuutta eri tavoin osana
koulupäivää esimerkiksi taukojumppien avulla. Kolmanneksi luokanopettajat
kannustavat ja toimivat positiivisen ilmapiirin rakentajina, jolloin
liikkumisesta tehdään hauskaa ja se koetaan omalle hyvinvoinnille arvokkaana.
Neljäntenä keskeisenä osa-alueena luokanopettajien vastauksista nousee esille
monipuolisten liikuntamahdollisuuksien sekä oppilaiden yksilöllisten
kiinnostuksen kohteiden huomioiminen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta,
että luokanopettajien oma toiminta vaikuttaa merkittävästi siihen, millaista
roolia fyysinen aktiivisuus ja liikunta näyttelee oppilaiden päivittäisessä
elämässä. Koulun arki tarjoaa runsaasti erilaisia mahdollisuuksia lisätä
fyysistä aktiivisuutta, mutta se edellyttää opettajan tietoisuutta sekä koko
kouluyhteisön tukea. Tärkeää on tiedostaa, että liikunnallisten elämäntapojen
tukeminen ei ole vain koulun liikuntatuntien tehtävä, vaan se ulottuu myös
muihin koulupäivän osa-alueisiin.
Koulut tarjoavat erinomaisen ympäristön
lasten ja nuorten liikunnallisuuden tukemiseen, sillä iso osa heidän arjestaan
kuluu kouluympäristössä. Oikein toteutetulla koulutoiminnalla voidaan vaikuttaa
merkittävästi oppilaiden kiinnostuksen kohteisiin ja tätä kautta laajemminkin
heidän elämäntapoihinsa. Opettajilla on tässä keskeinen rooli, sillä heidän
tehtävänään on toimia esikuvina ja innostajina oppilailleen. Liikunnallisten
elämäntapojen edistäminen koulussa edellyttää siis aktiivista ja johdonmukaista
toimintaa. Kun opettajat tunnistavat oman merkityksensä ja osaavat hyödyntää
sitä tietoisesti, voivat he olla avainasemassa liikunnallisemman tulevaisuuden
rakentamisessa.
Joel Joutila
Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden tiedekunta,
Luokanopettaja kandidaatti- ja maisteriohjelma
Tämä blogikirjoitus perustuu Pro gradu
-tutkimukseen ”Kuinka luokanopettajat tukevat oppilaiden liikunnallisten
elämäntapojen kehittymistä?”
Lähteet
Kokko, S. & Martin, L. 2023. Lasten
ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa: LIITU-tutkimuksen tuloksia 2022.
Valtion liikuntaneuvoston julkaisuja 2023:1. Saatavilla www-muodossa: https://www.liikuntaneuvosto.fi/wp-content/uploads/2023/03/Lasten-ja-nuorten-liikuntakayttaytyminen-Suomessa-2022-2.pdf
Michel,
J., Berner, A. & Thompson, L. 2022. Physical Activity in Children. Ameri-
can Medical Association. Jama
Pediatrics, 2022 (6), 622.
https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2791546
Telama, R., Yang, X., Hirvensalo, M.
& Leskinen, E. 2014. Tracking of Physical Activity from Early Childhood
through Youth into Adulthood. DOI:
10.1249/MSS.0000000000000181
Kommentit
Lähetä kommentti