Rehtorin työ on
jatkuvaa tasapainoilua pedagogisen johtamisen, hallinnollisten tehtävien,
henkilöstöjohtamisen ja yllättävien tilanteiden välillä. Koulujen johtajat
kohtaavat päivittäin laajan kirjon erilaisia tehtäviä, joiden välillä
vaihtaminen ja priorisointi vaativat tehokasta ajanhallintaa. Työn
monipuolisuus, jatkuvat keskeytykset ja ennakoimattomat tilanteet luovat
haasteita rehtoreille, jotka pyrkivät tasapainottamaan koulun operatiivista
johtamista ja pitkäjänteistä kehittämistä. Erityisesti viime vuosina rehtorin
työnkuva on muuttunut entistä moniulotteisemmaksi, kun hallinnolliset tehtävät
ovat lisääntyneet ja koulun johtamiseen kohdistuu yhä moninaisempia odotuksia.
Pro gradu
-tutkielmassani haastattelin viittä peruskoulun rehtoria, joiden työkokemus
vaihteli 8 vuodesta 25 vuoteen. Aineistosta nousi esiin viisi keskeistä teemaa:
työn ja vapaa-ajan erottamisen hallinta, työn organisointi ja strateginen
ajattelu, jaetun johtajuuden rakenteet ja prosessit, työhyvinvoinnin tukeminen
ja ylläpitäminen sekä kontekstuaaliset tekijät. Rehtorit hyödynsivät
konkreettisia käytäntöjä työn ja vapaa-ajan erottamiseen. Tehokkaiksi
osoittautuivat fyysiset rajaamiskeinot, kuten työvälineiden jättäminen
työpaikalle viikonlopuksi. Selkeät aikarajat edistivät työhyvinvointia, vaikka
niiden noudattaminen osoittautui ajoittain haastavaksi. Työn organisoinnissa
korostuivat tehtävien priorisointi, erilaiset suunnitteluvälineet ja
keskeytysten hallinta. Oppilaisiin liittyvät akuutit asiat nousivat aina
tärkeysjärjestyksessä kärkeen. Jaettu johtajuus osoittautui välttämättömäksi
ajanhallintakeinoksi, jossa luottamus muodosti perustan. Vastuun jakaminen ei
kuitenkaan ollut ongelmatonta. Rehtorit kamppailivat delegoinnin vaikeuden ja
juridisen kokonaisvastuun tuoman jännitteen kanssa. Bodsonin (2021)
tutkimuksessa luottamus nähdään toimivan jaetun johtajuuden edellytyksenä, mitä
tämäkin tutkimus vahvistaa. Kiinnostavaa oli havainto, ettei kokemusvuosien
määrä yksin ennustanut delegointihalukkuutta, vaan siihen vaikuttivat myös
henkilökemiat, toimintaympäristön muutokset ja rehtorin persoonallisuus.
Tutkielmani
keskeinen löydös oli hallinnantunteen ratkaisevan tärkeä merkitys
työhyvinvoinnille. Kun rehtorit kokivat hallitsevansa työtään ja aikataulujaan,
heidän hyvinvointinsa oli selvästi vahvempaa. Claessensin ym. (2007) mukaan
ajanhallintakäyttäytyminen kytkeytyykin suoraan hallinnantunteeseen,
työtyytyväisyyteen ja kokonaishyvinvointiin. Ammatillinen osaaminen vahvistui
kokemuksen karttuessa: rehtorit oppivat tunnistamaan olennaiset tehtävät ja
ennakoimaan työkuorman vaihteluita, mikä lisäsi hallinnantunnetta.
Organisaatiorakenteet ja ulkopuoliset vaatimukset kuitenkin haastoivat
rehtoreiden ajanhallintaa. Erityisesti useamman toimipisteen johtaminen,
johtamisresurssien niukkuus ja huoltajien yhteydenottojen lisääntyminen
vaikeuttivat ajan hallitsemista.
Rehtorin työ on
muuttunut merkittävästi viime vuosina: hallinnolliset tehtävät ovat
lisääntyneet ja työ on muuttunut vaikeammin ennakoitavaksi. Tämä kehitys
haastaa rehtoreiden hallinnantunnetta ja ammatillista identiteettiä, sillä
useimmat heistä mieltävät pedagogisen johtamisen työnsä keskeisimmäksi
tehtäväksi. Toivasen ym. (2024) mukaan johtajien tulisikin rohkeasti rajata
työtehtäviään turvatakseen palautumisensa ja hyvinvointinsa. Tutkimukseni
herättää pohtimaan, miten rehtorin työnkuvaa ja koulutuksen järjestäjien
tukirakenteita voitaisiin kehittää tavalla, joka tukisi sekä koulujen
johtamista että rehtoreiden työhyvinvointia muuttuvassa toimintaympäristössä.
Fanni Suokas
Kasvatustieteiden tiedekunta,
Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Blogikirjoitus perustuu pro gradu
-tutkielmaan "Rehtoreiden kokemuksia ajanhallinnan merkityksestä
työhyvinvointiin"
Lähteet:
Bodson, C. (2021). School principals’ stressors and coping strategies: A comparative study between Finland and Canada (Master's thesis). University of Jyväskylä, Department of
Education. Saatavilla osoitteesta:
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/79041/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-
202112206024.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Claessens, B. J. C., Van Eerde, W., Rutte, C. G., & Roe, R. A.
(2007). A review of time
management literature. Personnel Review, 36(2), 255–276.
Saatavilla osoitteesta:
https://doi.org/10.1108/00483480710726136
Toivanen, M., Yli-Kaitala, K.,
Selander, K., & Laitinen, J. (2024). Työn rajaaminen ja
vaikutusvalta hoitotyön
esihenkilötyössä. Työelämän tutkimus / Arbetslivsforskning, 22(1),
31–48. Saatavilla osoitteesta: https://journal.fi/tyoelamantutkimus/article/view/130174/92188
Kommentit
Lähetä kommentti