Välittävään kohtaamiseen syventyminen lapsen turvallisuudentunteen edistämiseksi varhaiskasvatuksessa
Kohtaaminen on
ainutkertainen hetki huomata toinen kokonaisvaltaisesti. Kohtaamisissa pidämme vertauskuvallisesti
kuin taimenta kädessä, jolla on mahdollisuus kasvaa suureksi puuksi. Välittävässä
kohtaamisessa kasvattaja reagoi lapsen tunteisiin ja tarpeisiin myötäelävästi.
Kun kasvattaja on kohtaamisessa läsnä, lapsi saa mahdollisuuden ilmaista
itselleen tärkeitä asioita. Jos ihminen kokee toisen olevan kiireinen, toinen
ei usein tahdo vaivata toista (Mustajoki 2023). Lapsi tarvitsee elämässä
turvasatamia. Yksi näistä satamista on varhaiskasvatus. Suomalaisessa varhaiskasvatuksessa
on paljon hyvää, mutta vaikeina hetkinä lasten perustarpeisiin ei voida vastata
(Sinkkonen 2020, 220). Lapsi rakentaa todellisuutta aikuisten kanssa jaetussa
sosiaalisessa todellisuudessa. Kasvattajilla on tärkeä rooli yhteisten
näkökulmien ymmärtämiseen pyrkimisessä. Jos lapsi jää ilman aikuisen tukea, se
ruokkii itsekeskeisyyttä ja yhteiskunnassamme olevaa individuaalisuutta
(Pulkkinen 2002, 113). Lapsi oppii kasvattajan välittämisen avulla huomioimaan toisia
(Noddings, 1984). Kasvattajien ymmärtämällä omia tunteita ja tarpeita on
helpompi tunnistaa lapsen toiminnan ja tunteiden taustalla olevia tarpeita,
jonka toteutuessa lapsen motivaatio vastavuoroisuuteen ja tavoitteiden
toteuttamiseen vahvistuu. Tähän kasvattajat tarvitsevat aikaa ja tilaa.
Pro gradu
tutkielmani käsitteli lasten välittävän kohtaamisen merkitystä lapsen turvallisuudentunteelle.
Tutkimus toteutettiin havainnoimalla lasten ja kasvattajien kohtaamisia päiväkotiarjen
aamuissa ja kasvattajien kanssa käydyistä keskusteluista. Osana
tutkimusmetodeja käytin havainnointikehikkoa, johon liitin Rakentavan ja
myötäelävän vuorovaikutuksen NVCmallin sisältötekijöitä. Mallissa
korostetaan konkreettisia vuorovaikutuksellisia keinoja myötäelämisen ja
tarvelähtöisyyden keinoin. (Rosenberg 2015, 28, 77, 180). Myötäelävän ja rakentavan
vuorovaikutuksen tavoitteena on rakentaa aitoa yhteyttä ihmisten ja myös
kilpailevien osapuolten välillä. (Arieli ja Armaly 2022, 357–364.) Tämä
tapahtuu käytännönläheisesti tunnistamalla toisessa ja itsessä olevia tunteita
ja tarpeita. Sovelsin NVC-mallia yhdistäen sen välittämisen etiikan- ja
kiintymyssuhdeteorioiden viitekehyksiin. Kiintymyssuhdeteoria antaa ymmärrystä
lasten tunnereaktioita kohtaan, jotka nousevat lapsen yhteyden tarpeesta. Turvallisuudentunteen
rakentumisen päättelyssä hyödynnettiin monipuolisesti teorioita ja etnografista
tutkimusmenetelmää.
Nel Noddings
kehitti elinvuosinaan välittämisen etiikan teorian, jonka mukaan inhimillinen
elämä alkaa aina suhteissa. Eettinen välittäminen rakentuu vuorovaikutuksessa,
jossa välittäminen ilmenee kasvattajan mallintamisen keinoin, joka on muun
muassa luonnollista välittämistä, omistautumista ja toisen empaattista
kuuntelemista tasavertaisessa dialogissa. Nämä ilmentävät välitetyn kokonaisvaltaista
huomiointia. Kaikki kasvattajat eivät kuitenkaan ymmärrä aikuisten ja lasten vuorovaikutteisen
suhteen merkitystä (Noddings 2010,1).
Tutkimustulosten
mukaan päivien saumakohdat ovat mahdollisuuksien ovia vahvistaa lapsen turvallisuudentunnetta.
Siksi tutkin nimenomaan päiväkodin aamun kohtaamisia. Kasvattajien ja lasten
kohtaamiset toteutuivat kolmella toiminnan tasoilla: olemisen, tekojen ja
vuorovaikutuksen. Kiireettömät kohtaamiset ovat tärkeitä lapsen
turvallisuudenkokemukselle, sillä tuossa kohtaamisessa lapsi ja kasvattaja
rakentavat suhdetta. Kohtaamiset toteutuivat dynaamisesti toimintaympäristön
reunaehtojen mukaan. Kasvattajien ja havaintojen mukaan ilmapiiri oli hektinen,
johon vaikutti lapsiryhmän koko suhteessa kasvattajien määrään. Lapsilta ei
ehditty kysyä kuulumisia aamujen aikana, joka ei ole harmoniassa välittävän
kohtaamisen kanssa. Kasvattajat huolehtivat lasten fyysisistä tarpeista, joka
on tärkeää. Vuorovaikutustilanteet kasvattajien ja lasten kesken jäivät
lyhytkestoisiksi lukuun ottamatta tilanteita, kun lapsia oli vähemmän paikalla.
Tutkimuksen tavoitteena oli herättää ymmärrystä välittävän kohtaamisen
merkityksestä. Välittämisen mallintamisen konkreettisia keinoja on toivottu
lisää kasvatukseen (Noddings 2010,1). Välittävän kohtaamisen edistämiseen on
mahdollista hyödyntää NVC-mallia, johon kannustan tutustumaan ja tuomaan tieteellistä
tutkimusta lisää sen soveltamiseksi varhaiskasvatuksessa.
Ketsia Enckell
Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden
tiedekunta, Kasvatustieteen maisteriohjelma.
Blogikirjoitus
perustuu pro gradututkielmaan ” Etnografinen tutkimus välittävän kohtaamisen merkityksistä
lapsen turvallisuuden vahvistamisessa – havaintoja lasten ja kasvattajien kohtaamisista
varhaiskasvatuksen arjen aamuissa”
LÄHTEET
Arieli, D. & Armaly, O. 2022. Nonviolent communication (NVC) based
mediation: Practice insight. WILEY. 40 (3) 23, 357–364.
Sinkkonen, J. 2020. Onnellinen
lapsi. Helsinki: WSOY.
Noddings, N. 1984. Caring: a feminine approach to ethics & moral
education. Berkley and Los Angeles, California: University of California Press.
Noddings, N. 2010. Caring in education. Infed. 1–7. University of
Vermont.
Mustajoki, H. 2023. Tästä pitäisi
puhua – miten vaikeat keskustelut vahvistavat yhteisöjä. Gaudeamus.
Pulkkinen, L. 2002. Mukavaa
yhdessä- sosiaalinen alkupääoma ja lapsen sosiaalinen kehitys. Jyväskylä:
PS-kustannus.
Rosenberg, M. 2015. Rakentava ja
myötäelävä vuorovaikutus (NVC). Helsinki: Viisas elämä.
Kommentit
Lähetä kommentti