Varhaiskasvatuksen
johtajuus on tällä hetkellä murrostilassa, sillä varhaiskasvatuksen kentällä
tapahtuneet muutokset ovat luoneet uudenlaisen viitekehyksen johtamiselle.
Varhaiskasvatuksen hallinnon alan muutos Opetus- ja kulttuuriministeriön
alaisuuteen vuonna 2013 aloitti muutosten ketjun, minkä seurauksena valtakunnallisesti
velvoittavat varhaiskasvatussuunnitelman perusteet astuivat ensimmäisen kerran
voimaan vuonna 2016 ja uusi varhaiskasvatuslaki (540/2018) säädettiin vuonna
2018. Lain (540/2018) tavoitteena on vahvistaa varhaiskasvatuksen laatua.
Laatuun pyritään vaikuttamaan nostamalla varhaiskasvatuksen henkilöstön
koulutustasoa, minkä seurauksena päiväkodin johtajan kelpoisuusehto on
määritelty maisteritasoiseksi kasvatustieteen alalla vuoteen 2030 mennessä.
(Alila 2020, 2.) Johtaja nähdään keskeisenä tekijänä varhaiskasvatuksen laadun
edistäjänä, ja toimiva johtajuus on määritelty yhdeksi varhaiskasvatuksen
laadun edellytykseksi. (Hjelt & Karila 2021, 98.) Koulutuspoliittisten
muutosten lisäksi sekä taloudelliset että yhteiskuntaan laajemmin liittyvät
tekijät kuten kulttuurinen, kielellinen ja katsomuksellinen moninaistuminen
ovat läsnä kasvatus- ja opetusorganisaatioissa. Tämän lisäksi työelämä
yleisesti on muutoksessa. Uudistusten myötä varhaiskasvatusjohtajan
tehtäväkenttä on laajentunut ja muuttunut vaativammaksi, mikä haastaa
johtamisen toteuttamista ja johtamistyössä tarvittavaa osaamista. (Fonsén &
Keski-Rauska 2018, 186.) Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, miten
päiväkodin johtajat selittävät ja kuvaavat käsityksiään varhaiskasvatuksen
johtajuudesta. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten päiväkodin johtajat
kokevat työnsä tällä hetkellä, millaista osaamista he kokevat tarvitsevansa
sekä millaiselta he uskovat varhaiskasvatuksen johtajuuden näyttäytyvän
tulevaisuudessa. Tutkielmassa hyödynnettiin fenomenografista tutkimusotetta,
minkä tavoitteena on kuvata, analysoida ja ymmärtää ihmisten erilaisia
käsityksiä tutkittavasta ilmiöstä. (Marton 1981, 180.)
Tutkielman
aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa päiväkodin johtajaa. Aineiston
analyysi on toteutettu fenomenografiselle tutkimusmenetelmälle tyypillistä
analyysiprosessia mukaillen ja lopullisia kuvauskategorioita muodostui neljä,
jotka nimettiin seuraavasti: 1) johtajuuden osa-alueet, 2) haasteet, 3)
osaaminen sekä 4) tulevaisuus. Nämä ovat tutkielman päätuloksia.
Tutkimustulosten mukaan päiväkodin johtajat kokevat työnsä monipuoliseksi ja
työhön kuuluu useita johtajuuden osa-alueita kuten pedagoginen johtajuus,
henkilöstöjohtaminen, talouden johtaminen, turvallisuuden johtaminen,
inkluusion johtaminen sekä muutosjohtaminen. Näistä pedagoginen johtajuus sekä
henkilöstöjohtaminen näyttäytyvät suurimpina ja eniten aikaa vievinä
osa-alueina. Pedagoginen johtajuus nähdään tärkeimpänä työn laadun kannalta.
Pedagogista johtajuutta haastaa suuri epäpätevän henkilöstön määrä, jolloin
päiväkodin johtajan oma pedagoginen osaaminen korostuu, sillä johtaja toimii
epäpätevän henkilöstön työn tukena. Pedagogisen osaamisen lisäksi päiväkodin
johtajat kokevat tarvitsevansa johtamisosaamista ja he toivoivatkin, että
koulutukseen sisältyisi johtajuusopintoja tulevaisuudessa. Lisäksi päiväkodin
johtajat pitivät tärkeänä esihenkilötyössä tarvittavaa osaamista kuten
organisointikykyä, ajan hallintaa, työn priorisointia, hyviä
vuorovaikutustaitoja, omien tunteiden hallintaa, paineensietokykyä ja
muutoskyvykkyyttä. Tulevaisuudessa päiväkodin johtajat kokivat hyödylliseksi
johtamisrakenteen muutoksen jossa, päiväkodin johtajan työparina työskentelisi
ryhmästä irrallaan oleva apulaisjohtaja. Apulaisjohtajamallia toivottiin oman
työn tueksi, mutta sen nähtiin hyödyttävän myös koko henkilöstöä, sillä
johdettavat kokonaisuudet ovat isoja hajautettuja organisaatiomalleja, joissa
työskentelee parhaimmillaan yli 50 työntekijää. Lisäksi haastateltavat uskoivat
henkilöstöpulan ja epäpätevien työntekijöiden määrän kasvavan entisestään, mikä
haastaa päiväkodin johtajan työtä myös tulevaisuudessa ja vaatii päiväkodin
johtajalta vahvaa pedagogista osaamista.
Jenna
Huotari
Lapin
yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta
Kasvatustieteen
maisteri
Blogi
kirjoitus perustuu pro gradu tutkielmaani ”Päiväkodin johtajien näkemyksiä
varhaiskasvatuksen johtajuudesta”.
Lähteet:
Alila, Kirsi 2020. Varhaiskasvatuksen johtamisen kehittäminen keskiössä. Teoksessa Elina Fonsén & Heidi Chydenius (toim.) Varhaiskasvatuksen johtamisen suuntaviivoja 2020-luvulla: Esseitä Helsingin yliopiston kasvatus- ja opetusalan johtamisen perusopintojen kurssilta keväällä 2020. Helsinki: Helsingin yliopisto, 2–4.
Fonsén, Elina & Keski-Rauska, Marja-Liisa 2018. Varhaiskasvatuksen yhteinen johtajuus vastakohtaisten diskurssien valossa. Työelämän tutkimus 16 (3), 85–200.
Hjelt, Hanna & Karila, Kirsti 2021. Varhaiskasvatustyön johtamisen paradoksit. Teoksessa ECEAF. The Journal of Early Childhood Education Research. Jecer 10(2).
Marton, Ference 1981. Phenomenography – describing conceptions of the world around us. Instructional Science 10, 177–200.
Kommentit
Lähetä kommentti