Vuosittain useat korkeakouluopiskelijat lähtevät
opiskelijavaihtoon tavoitteenaan hakea uusia ja elämää rikastuttavia kokemuksia.
Pro gradu –tutkielmani käsittelee suomalaisista yliopistoista lähteneiden
vaihto-opiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ystävyyssuhteista. Ystävyys
nähdään pitkäkestoisena ihmissuhteena, jossa esiintyy molemminpuolista
kiintymystä. Ystävyyssuhteen piirteisiin liitetään läheisyys, vastavuoroisuus,
prososiaalinen käyttäytyminen eli toisen tukeminen, samankaltaisuus ja
ystävyyssuhteiden kesto. Tutkielmani aineisto koostui vaihto-opiskelijoiden
yksilöhaastatteluista, jotka analysoin fenomenografisin ottein.
Yksi tutkimustulosteni teema on oppilaitosten rooli
ystävyyssuhteiden syntymisen tukemisessa. Ystävyyssuhteiden syntymisen perustana
pidetään vuorovaikutusta. Vuorovaikutuksen edellytyksenä nähdään ympäristö,
joka tarjoaa mahdollisuuksia ja kannustimia ihmisten keskinäiseen tutustumiseen.
Haastatteluissa vaihto-opiskelijat nostivat esiin keinoja, joilla oppilaitokset
voivat edistää ystävyyssuhteiden syntymistä opiskelijavaihdossa. Lähtöoppilaitoksen
rooli koettiin tutkimustulosten mukaan pienenä, kun taas vaihto-oppilaitoksella
nähtiin olevan enemmän vaikutusmahdollisuuksia ystävyyssuhteiden syntymisen
rohkaisussa.
Vaihto-opiskelijoiden käsitysten mukaan lähtöoppilaitos voi
kuitenkin jossain määrin rohkaista ystävyyssuhteiden syntymistä. Lähtöoppilaitos
voi esimerkiksi tuoda esiin aikaisempien vaihto-opiskelijoiden kokemuksia muun
muassa sosiaalisessa mediassa. Vaihto-opiskelijat ehdottivat, että samaan
kohteeseen lähtevät vaihto-opiskelijat voidaan saattaa yhteen ennen
opiskelijavaihdon alkua. Näin vaihto-opiskelijalla olisi jo etukäteen ystävä
tai ystäviä, jotka toisivat turvaa uuteen ympäristöön saapuessa. Lähtöoppilaitoksen
ja vaihto-oppilaitoksen välinen yhteistyö nähtiin myös yhtenä mahdollisuutena
edesauttaa ystävyyssuhteiden syntymistä ja uuteen paikkaan sopeutumista.
Fyysinen läheisyys on avainasemassa ystävyyssuhteiden
syntymiselle. Vuorovaikutustilanteiden tarjoaminen tekee vuorovaikutuksesta
helpompaa ja vaivattomampaa. Tämä antaa mahdollisuuden tutkia vuorovaikutuksen
ylläpidon arvoa pidempään samalla tukien ystävyyssuhteiden luomista. Vaihto-oppilaitoksen
toiminnassa erityisen tärkeänä koetiin sen järjestämät orientaatioviikot,
tapahtumat ja muut aktiviteetit. Tapahtumat ja aktiviteetit tarjoavat
mahdollisuuksia muihin tutustumiseen. Hyvä viestintä vaihto-oppilaitoksessa
antaa vaihto-opiskelijoille informaatiota tapahtumista, joissa on mahdollista
löytää uusia ystäviä. Vaihto-oppilaitoksen toiminnan jatkuvuus voi auttaa
ystävyyssuhteiden luomista myös sellaisten kohdalla, jotka eivät käy
ensimmäisissä tapahtumissa. Toiminnan tulisi olla sellaista, johon kaikkien
olisi helppo tulla, ja sitä voitaisiin järjestää myös pienemmissä ryhmissä,
jolloin muihin tutustuminen voisi olla helpompaa.
Vaihto-opiskelijat kokivat kouluympäristön ystävyyssuhteiden
luomisen kannalta merkittävänä paikkana. Vaihto-oppilaitoksen toivottiin
järjestävän opinnot lähiopiskeluina, ja niiden tulisi sisältää
vuorovaikutteista toimintaa, kuten ryhmätöiden tekemistä. Myös kurssien
opettajat voivat olla mukana toiminnan järjestämisessä, mikä mahdollisesti edistää
ystävyyssuhteiden syntymistä. Oppilaitoksen opettajien toiminta myös kurssien
ulkopuolella on tärkeää, sillä opettajat ovat tärkeitä sosiaalisia toimijoita,
jotka auttavat vaihto-opiskelijoita integroitumaan oppilaitoksen kulttuuriin, lisäävät
yhteenkuuluvuutta sekä toimivat sosiaalisena tukiverkostona. Paikallisten
opiskelijoiden ja vaihto-opiskelijoiden väliset ystävyyssuhteet voivat hyödyttää
vaihto-opiskelijoita esimerkiksi opiskelussa ja uuteen arkeen sopeutumisessa. Vaihto-opiskelijoiden
ja paikallisten opiskelijoiden ryhmäyttämistä pidettiin keinona edesauttaa
vaihto-opiskelijoiden integroimista osaksi paikallista opiskelijayhteisöä. Jos ryhmäyttävä
toiminta järjestetään erikseen vaihto-opiskelijoille ja paikallisille
opiskelijoille, he todennäköisesti myös pysyvät omissa ryhmissään.
Vaikka oppilaitokset voivat vaihto-opiskelijoiden mukaan
edistää ystävyyssuhteiden syntymistä monin tavoin, opiskelijat korostivat, että
ystävyyssuhteiden luominen vaatii ennen kaikkea omaa aktiivisuutta. Vastuu
ystävyyssuhteiden muodostamisesta koetaan olevan myös vaihto-opiskelijoilla,
sillä heidän käsitystensä mukaan oppilaitokset voivat vaikuttaa ystävyyssuhteiden
syntymiseen vain vähän.
Wilma Heikkinen
Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden tiedekunta, luokanopettajakoulutus
Tämä blogikirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaani
“Kyllähän kaikki tuollainen vaihto luodaan yhdessä ja on yhteisöllinen kokemus
mielestäni”: Vaihto-opiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ystävyyssuhteista
opiskelijavaihdon aikana.
Kommentit
Lähetä kommentti