Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteiden (2014, 398) mukaan terveystieto on oppiaine,
joka perustuu monitieteiseen tietopohjaan ja kuuluu jokaisen peruskoulun
vuosiluokan opetussuunnitelmaan. Vuosiluokilla 1–6 terveystieto sisältyy
ympäristöopin opetukseen. Vuosi-luokilla 7–9 terveystietoa opetetaan omana
oppiaineenaan. Terveystiedon opetuksen tavoitteena on kehittää oppilaiden
monipuolista terveysosaamista. Sen perustana on elämän arvostaminen sekä
ihmisoikeuksien mukainen, arvokas elämä. Terveyteen, turvallisuuteen ja
hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä käsitellään oppilaiden ikätasoon sopivalla
tavalla eri terveysosaamisen osa-alueita tarkastellen.
Tutkin pro gradu
-tutkielmassani luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä omista valmiuksistaan
tulevina terveyskasvattajina ja sitä, miten he käsittävät opettajan roolin
terveyskasvattajana. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää, miten
luokanopettajakoulutusta voitaisiin kehittää terveyskasvatuksen osalta. Tässä
tutkimuksessa terveyskasvatus nähdään toimenpiteenä, jolla pyritään edistämään
terveyteen liittyvää tietoisuutta ja osaamista. Käsitteellä ”valmius” tarkoitetaan
kehittyvää ominaisuutta ja taitoa. Olen jakanut terveyskasvatuksen
tarkasteltaviin aihealueisiin, joita ovat päihdekasvatus, seksuaalikasvatus,
ravitsemus ja uni sekä liikuntakasvatus. Kiinnostukseni tutkittavaa aihetta
kohtaan syntyi terveystiedon sivuainetta suorittaessani osana
luokanopettajakoulutusta. Tulevana luokanopettajana pidän tärkeänä, että
jokainen oppilas saa riittävät tiedot ja taidot integroituakseen osaksi
hyvinvoivaa yhteiskuntaa.
Lapin yliopiston
kasvatustieteiden tiedekunnan opinto-oppaan 2024–2027 mukaan luokanopettajan
opintoihin sisältyy 1,5 opintopistettä terveystietoa osana perusopetuksessa
opetettavien oppiaineiden ja aihekokonaisuuksien sisältötiedon opintoja.
Terveystietoa opetetaan vähiten monialaista opinnoista. (Lapin yliopisto 2024.)
Haastateltavat luokanopettajaopiskelijat ovat suorittaneet
luokanopettajaopintojensa aikana vain yhden opintopisteen verran terveystietoa.
Tämän vuoksi halusin selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat kokevat heidän
valmiutensa tulevina terveyskasvattajina. Tutkimus toteutettiin laadullisena
tutkimuksena, johon osallistui kuusi maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa
Lapin yliopistosta. Aineisto on kerätty teemahaastattelulla ja analysoitu
hyödyntäen teemoittelua.
Luokanopettajaopiskelijat
kokivat valmiuksiinsa vaikuttavan eri tekijöitä, jotka olen luokitellut
opettajasta riippuvaisiksi, sisäisiksi tekijöiksi sekä ulkopuolelta
vaikuttaviksi, ulkoisiksi teki-jöiksi. Sisäisiä tekijöitä olivat opettajan
tietotaito ja osaaminen, motivaatio ja asenteet, oma esimerkki sekä kokemukset.
Ulkoisia tekijöitä olivat tulevaisuuteen panostaminen, aiheen ajankohtaisuus
sekä luokanopettajakoulutuksen tarjoama konkretia ja lähestymistavat.
Terveyskasvatus
nähtiin hyvin tärkeänä tulevaisuuteen panostuksena. Luokanopettajaopiskelijat
näkivät opettajan roolin merkittävänä osana terveyskasvatusta. Muun muassa
opettajan näyt-tämä esimerkki nähtiin tärkeänä osana erityisesti ruoka- ja
ravitsemuskasvatusta. Luokanopettajaopiskelijat kokivat tarvitsevansa enemmän
tietoa ja konkreettisia menetelmiä terveyskasvatukseen, erityisesti päihde- ja
pelikasvatusta sekä seksuaalikasvatusta varten. Puheeksi ottaminen ja ikätason
huomiointi nähtiin suurimpana haasteena usealla terveyskasvatuksen osa-alueella.
Liikuntakasvatus nähtiin vahvimpana osa-alueena, sillä opiskelijat kokivat
saaneensa siihen kattavaa osaamista luokanopettajakoulutuksensa aikana.
Seksuaalikasvatusta kohtaan koettiin korkeaa motivaatiota, mutta se nähtiin
haasteena muun muassa koetun koulutuksen puutteellisuuden ja omien
negatiivisten peruskoulukokemusten vuoksi.
Opiskelijoiden
mukaan luokanopettajakoulutukseen tulisi lisätä terveyskasvatusta merkittävästi,
jotta sen eri osa-alueet voitaisiin huomioida monipuolisesti ja kattavasti.
Huomiota tulisi kiinnittää erityisesti siihen, miten terveyskasvatuksen
osa-alueita lähestytään sensitiivisesti lapsen ikä- ja kehitystaso huomioiden.
Opiskelijat kokivat, että terveyskasvatuksella voidaan vaikuttaa siihen, miten
tulevaisuudessa yhteiskuntaan integroidutaan. Jää nähtäväksi, millainen rooli
koulujen tarjoamalla terveyskasvatuksella tulee tulevaisuudessa olemaan.
Elina Hänninen
Kasvatustieteiden
tiedekunta, Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Blogikirjoitus
perustuu pro gradu -tutkielmaan "Opettajaopiskelijoiden käsityksiä
valmiuksistaan terveyskasvattajina".
Lähteet:
Lapin yliopisto.
(2024). Kasvatustieteen tiedekunnan opinto-opas 2024–2027. Saatavilla
www-muodossa:
https://www.ulapland.fi/loader.aspx?id=77a8475f-1657-4a48-8ecf-0f6a42ec5663
Opetushallitus.
(2014). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki:
Opetus-hallitus. Saatavilla www-muodossa:
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
Kommentit
Lähetä kommentti