Siirry pääsisältöön

Oppilaiden autonomian edistämisestä perusopetuksessa

Lasten ja nuorten heikentynyt hyvinvointi on ollut laajasti esillä eri medioissa. Alaikäisten mielenterveysongelmat sekä omaisuus-, huumausaine- ja väkivaltarikokset ovat lisääntyneet. Kaikki edellä mainitut ovat esimerkkejä psykologisen hyvinvoinnin kriisiytymisestä. Koulun vaikutus lasten ja nuorten hyvinvointiin on erityisen keskeinen, sillä käytännössä kaikki lapset ja nuoret käyvät koulua. Hyvinvoinnin haasteet näkyvät siis myös koulussa. Toisaalta koululla on jo lainsäädännönkin velvoittama hyvinvointitehtävä. 

Opettajat joutuvat kantamaan yhä enenevissä määrin vastuuta oppilaiden henkisestä hyvinvoinnista. Opettajankoulutuksen pääpaino ei kuitenkaan ole kasvatus- ja kehityspsykologisessa osaamisessa, minkä seurauksena opettajien tietämys lasten ja nuorten psykologisen hyvinvoinnin edistämisestä voi ymmärrettävästi olla puutteellista. Silti huolestuttava tilanne vaatii toimia myös opettajilta. Käytännön tasolla oppilaiden hyvinvoinnin tukeminen toteutuu psykologisten perustarpeiden huomioimisen avulla.

Tutkimukseni tavoitteena oli tarkastella opetussuunnitelman ja opettajien käsityksiä oppilaiden autonomian edistämisestä perusopetuksessa. Valitsin psykologista hyvinvointia edistävistä tekijöistä tarkemman tarkastelun kohteeksi autonomian, sillä hyvinvointikytköksensä lisäksi se on keskeisessä roolissa niin elinikäisen oppimisen, työelämässä toimimisen kuin ylipäätään yhteiskunnassa pärjäämisenkin näkökulmista. Käsitteenä autonomia määrittyy vastuun ja vapauden tasapainoksi: autonominen yksilö on omaehtoinen toimija, joka huomioi kaikessa toiminnassaan vastuunsa suhteessa sekä itseen että muihin. Vaikka autonomisen ihmisen toiminta perustuu hänen omaan vapaaseen tahtoonsa toimia, samalla hän on omiin yhteisöihinsä ja yhteiskuntaansa jäsentynyt. 

Tutkimukseni oli luonteeltaan fenomenografisen tutkimusotteen ohjaama laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistoni koostui perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista, joissa käsiteltiin laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Aineiston täydensi kolmen perusopetuksen opettajan ryhmähaastattelu. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.

Tutkimustulosteni mukaan laaja-alaisen osaamisen tavoitteet sisältävät lukuisia oppilaiden autonomian edistämiseen viittaavia ilmauksia. Käsitteenä autonomiaa ei kuitenkaan nimetä niissä kertaakaan. Laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden hyvinvointisisältöjen löytäminen jääkin opetussuunnitelman tulkitsijan eli viime kädessä opettajan vastuulle. Niiden merkitysten ymmärtäminen taas perustuu opettajan omaan hyvinvointikäsitykseen sekä hänen tietämykseensä erilaisista hyvinvointiteorioista ja niihin liittyvistä käsitteistä.

Haastattelemieni opettajien näkökulmasta autonomia määrittyi vaikuttamisen, itseohjautuvuuden sekä itsenäisyyden käsitteiden kautta. Opettajat tiedostivat autonomian merkityksen yksilön hyvinvoinnille. Heidän mukaansa lasten autonomiseksi kasvattamisessa tulisi lisätä vastuuta ja vaikuttamisen mahdollisuuksia ikä- ja kehitystasolle sopivalla tavalla. Lisäksi heidän mielestään vain harva oppilas ylipäätään kykenee niin autonomiseen toimijuuteen kuin opetussuunnitelma odottaa. Samalla opettajat korostivat autonomian rajallisuutta. Yhteisöön osalliseksi tuleminen vaatii vastuun ottamista omasta toiminnasta muun muassa yhteisten pelisääntöjen noudattamisen muodossa. 

Oppilaiden autonomiasta puhuttaessa etenkin yhteisöllisyyden merkitys korostuu, sillä myös yksilökeskeisessä kulttuurissa tarvitaan yhteisöllisyyttä. Ilman merkityksellisiä ihmissuhteita itsenäisinkään lapsi ei voi hyvin. Samalla elinikäisen oppimiseen liittyvät vaatimukset asettavat muutostar-peita esimerkiksi oppimisympäristöille. Tämä herättääkin pohtimaan, minkälainen oppimisympäristö tukee oppilaiden autonomiaa tavalla, joka yhtäältä mahdollistaa oppilaiden yksilöllisen kehitystason mukaisen autonomian mutta toisaalta huomioi myös yhteisöllisyyden edistämiseen liittyvät vaatimukset.  


Jenna Sivosuo

Lapin yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta

Luokanopettajakoulutus

Tämä blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani ”’Eihän siellä sitten liian autonominenkaan voi olla’ – Opettajien ja opetussuunnitelman käsityksiä oppilaiden autonomian edistämisestä perusope-tuksessa”.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Luokanopettajien kokemuksia neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemisesta

Perusopetuslain (2010/642 § 30) mukaan oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan tukea annetaan oppilaalle ensisijaisesti omassa opetusryhmässä ja koulussa erilaisten järjestelyjen avulla (Opetushallitus 2014, 61). Neuropsykiatrisesti oireilevat oppilaat, joilla ilmenee yleensä neurokognitiivisia poikkeavuuksia sekä käyttäytymisen ja tunnesäätelyn ongelmia, muodostavat merkittävän ryhmän tuen saajista (Parikka, Halonen-Malliarakis & Puustjärvi 2020, 7, 10). Useimmiten he opiskelevat yleisopetuksen luokissa, minkä myötä luokanopettajilta vaaditaan osaamista heidän tukemiseensa.  Tutkin pro gradu -tutkielmassani luokanopettajien koettua osaamista neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemiseen. Tutkimuksessani neuropsykiatrisesti oireilevalla oppilaalla tarkoitetaan oppilasta, jolla on diagnosoitu neuropsykiatrinen häiriö tai siihen liittyviä piirteitä. Lähdin tutki...