Siirry pääsisältöön

Oppilaiden autonomian edistämisestä perusopetuksessa

Lasten ja nuorten heikentynyt hyvinvointi on ollut laajasti esillä eri medioissa. Alaikäisten mielenterveysongelmat sekä omaisuus-, huumausaine- ja väkivaltarikokset ovat lisääntyneet. Kaikki edellä mainitut ovat esimerkkejä psykologisen hyvinvoinnin kriisiytymisestä. Koulun vaikutus lasten ja nuorten hyvinvointiin on erityisen keskeinen, sillä käytännössä kaikki lapset ja nuoret käyvät koulua. Hyvinvoinnin haasteet näkyvät siis myös koulussa. Toisaalta koululla on jo lainsäädännönkin velvoittama hyvinvointitehtävä. 

Opettajat joutuvat kantamaan yhä enenevissä määrin vastuuta oppilaiden henkisestä hyvinvoinnista. Opettajankoulutuksen pääpaino ei kuitenkaan ole kasvatus- ja kehityspsykologisessa osaamisessa, minkä seurauksena opettajien tietämys lasten ja nuorten psykologisen hyvinvoinnin edistämisestä voi ymmärrettävästi olla puutteellista. Silti huolestuttava tilanne vaatii toimia myös opettajilta. Käytännön tasolla oppilaiden hyvinvoinnin tukeminen toteutuu psykologisten perustarpeiden huomioimisen avulla.

Tutkimukseni tavoitteena oli tarkastella opetussuunnitelman ja opettajien käsityksiä oppilaiden autonomian edistämisestä perusopetuksessa. Valitsin psykologista hyvinvointia edistävistä tekijöistä tarkemman tarkastelun kohteeksi autonomian, sillä hyvinvointikytköksensä lisäksi se on keskeisessä roolissa niin elinikäisen oppimisen, työelämässä toimimisen kuin ylipäätään yhteiskunnassa pärjäämisenkin näkökulmista. Käsitteenä autonomia määrittyy vastuun ja vapauden tasapainoksi: autonominen yksilö on omaehtoinen toimija, joka huomioi kaikessa toiminnassaan vastuunsa suhteessa sekä itseen että muihin. Vaikka autonomisen ihmisen toiminta perustuu hänen omaan vapaaseen tahtoonsa toimia, samalla hän on omiin yhteisöihinsä ja yhteiskuntaansa jäsentynyt. 

Tutkimukseni oli luonteeltaan fenomenografisen tutkimusotteen ohjaama laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistoni koostui perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista, joissa käsiteltiin laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Aineiston täydensi kolmen perusopetuksen opettajan ryhmähaastattelu. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.

Tutkimustulosteni mukaan laaja-alaisen osaamisen tavoitteet sisältävät lukuisia oppilaiden autonomian edistämiseen viittaavia ilmauksia. Käsitteenä autonomiaa ei kuitenkaan nimetä niissä kertaakaan. Laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden hyvinvointisisältöjen löytäminen jääkin opetussuunnitelman tulkitsijan eli viime kädessä opettajan vastuulle. Niiden merkitysten ymmärtäminen taas perustuu opettajan omaan hyvinvointikäsitykseen sekä hänen tietämykseensä erilaisista hyvinvointiteorioista ja niihin liittyvistä käsitteistä.

Haastattelemieni opettajien näkökulmasta autonomia määrittyi vaikuttamisen, itseohjautuvuuden sekä itsenäisyyden käsitteiden kautta. Opettajat tiedostivat autonomian merkityksen yksilön hyvinvoinnille. Heidän mukaansa lasten autonomiseksi kasvattamisessa tulisi lisätä vastuuta ja vaikuttamisen mahdollisuuksia ikä- ja kehitystasolle sopivalla tavalla. Lisäksi heidän mielestään vain harva oppilas ylipäätään kykenee niin autonomiseen toimijuuteen kuin opetussuunnitelma odottaa. Samalla opettajat korostivat autonomian rajallisuutta. Yhteisöön osalliseksi tuleminen vaatii vastuun ottamista omasta toiminnasta muun muassa yhteisten pelisääntöjen noudattamisen muodossa. 

Oppilaiden autonomiasta puhuttaessa etenkin yhteisöllisyyden merkitys korostuu, sillä myös yksilökeskeisessä kulttuurissa tarvitaan yhteisöllisyyttä. Ilman merkityksellisiä ihmissuhteita itsenäisinkään lapsi ei voi hyvin. Samalla elinikäisen oppimiseen liittyvät vaatimukset asettavat muutostar-peita esimerkiksi oppimisympäristöille. Tämä herättääkin pohtimaan, minkälainen oppimisympäristö tukee oppilaiden autonomiaa tavalla, joka yhtäältä mahdollistaa oppilaiden yksilöllisen kehitystason mukaisen autonomian mutta toisaalta huomioi myös yhteisöllisyyden edistämiseen liittyvät vaatimukset.  


Jenna Sivosuo

Lapin yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta

Luokanopettajakoulutus

Tämä blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani ”’Eihän siellä sitten liian autonominenkaan voi olla’ – Opettajien ja opetussuunnitelman käsityksiä oppilaiden autonomian edistämisestä perusope-tuksessa”.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...