Siirry pääsisältöön

Dialogista tekemisen meininkiin bell hooksin jalanjäljissä

Inkluusio, osallisuus, yhdenvertaisuus, yhteisöllisyys…Pelkkiä sanoja paperilla ja suunnitelmissa? Kuinka saada sanat käytäntöön ja toiminnan tasolle, kun on kyse pienryhmän oppilaista suuressa yhtenäiskoulussa?

Pro graduni aihe kumpuaa suoraan elävästä elämästä. Päädyin noin kymmenen vuotta sitten opettamaan pienryhmää, jonka muodostivat moninainen joukko pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaita. Muistan, että työhaastattelussa koulun mainittiin olevan inklusiivinen tavoitteiltaan ja käytänteiltään, joten uteliaana ja innostuneena tartuin toimeen lukuvuoden alkaessa.

Parin huoltajan kanssa käydyissä keskusteluissa minulle valkeni, ettei inkluusio vielä toteutunut ihanteellisesti tässä koulussa, ainakaan pienryhmän oppilaiden näkökulmasta. Fyysinen integraatio ei vielä ollut johtanut syvällisempään inkluusioon. Kohtaaminen, kuunteleminen ja dialoginen vuorovaikutus johti meidän, minun ja kyseisten huoltajien, väliseen yhteiseen tiedostamiseen tilannetta koskien. Niin muodostui ydintiimimme, joka asetti tavoitteekseen alkaa muuttamaan koulun toimintakulttuuria pienryhmästä käsin. Dialogisuuden kautta päädyimme siis työstämään ajatuksiamme toiminnan tasolle, praksikseen. Dialogisuus oli toimintatapana paitsi aikuisten välisessä yhteistyössä, ulottui myös oppilasryhmän sisäiseen vuorovaikutukseen. 

Samoihin aikoihin tutustuin bell hooksin kasvatusajatuksiin hänen ”Vapauttava kasvatus” (2007) -teoksensa kautta. Teoria tuli todeksi: oli hienoa huomata, että se mitä me teemme, saa kaikupohjaa hooksin kirjoituksista. Hooksin näkemykset yhdenvertaisesta ja tasa-arvoisesta yhteisöstä ja jokaiselle yhteisön jäsenelle äänen antamisesta olivat tavoitteitamme. Osallistavan pedagogiikan ja toiminnallisten työskentelytapojen avulla etenimme lähemmäksi kaikkien yhteistä, inklusiivista oppimisympäristöä.

Jotta voidaan saada aikaan muutosta, oli se sitten pienempää tai laajempaa, asioiden äärelle pitää ensin pysähtyä. Täytyy antaa aikaa kohtaamiselle, kuuntelemiselle, luoda yhteisiä tiloja ja tilanteita, jossa rohkaistaan jokaista yhteisön jäsentä kuulumaan ja antamaan oman panoksensa yhteiseen hyvään. Lähtökohtana on tiedostaa, mikä tilanne tai asia kaipaa muutosta, nimetä se, asettaa tavoitteita ja käytännön toimilla lähteä tekemään muutoksia.

Tutkimukseni mukaan dialogin käyttäminen välineenä ja dialogisuus laajempana toimintatapana edesauttavat muutosten tekemistä kouluympäristössä. Projektivuotemme alkuasetelma perustui vastavuoroiseen dialogiin ja se auttoi näkemään ja tiedostamaan vallitsevan toimintakulttuurin kehittämisen paikat. Kun tiedostamisen kautta alettiin soveltamaan dialogisuutta yhteisössä laajemminkin, se johti konkreettisiin toimenpiteisiin. Dialogi ja dialogisuus kuitenkin kulkivat mukana koko projektivuoden ajan, ja sen jälkeenkin, johtavina toimintaperiaatteina. Hooksin ja hänen oppi-isänsä Paulo Freiren mukaan dialogisuuden kautta tiedostaminen ja reitti uudistumiseen on mahdollista, ja näin voin todeta projektiamme jälkikäteen tarkasteltuna. Dialogi avasi uusia mahdollisuuksia oppilaillemme, heidän vanhemmilleen ja muille lähi-ihmisille sekä koko kouluyhteisölle. 

Dialogi ei voi kuitenkaan olla yksi tapahtuma tai jotenkin staattinen tila. Dialogi elää arjessa, ajassa ja ihmisten välisessä kohtaamisessa, kun vain annamme sille tilaisuuksia.


Kuvan sitaatti on peräisin Elastisen biisistä ”Iisii” (2013).


Virpi Väisänen, Lapin yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta, Inklusiivisen kasvatuksen maisteriohjelma

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan ”Dialogista tekemisen meininkiin bell hooksin jalanjäljissä”.



Lähteet:

Freire, P. (2016) Sorrettujen pedagogiikka. Tallinna Raamatutrükikoja OU, Tallinna.

hooks, b. (2007) Vapauttava kasvatus. Helsinki: Kansanvalistusseura.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Luokanopettajien kokemuksia neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemisesta

Perusopetuslain (2010/642 § 30) mukaan oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan tukea annetaan oppilaalle ensisijaisesti omassa opetusryhmässä ja koulussa erilaisten järjestelyjen avulla (Opetushallitus 2014, 61). Neuropsykiatrisesti oireilevat oppilaat, joilla ilmenee yleensä neurokognitiivisia poikkeavuuksia sekä käyttäytymisen ja tunnesäätelyn ongelmia, muodostavat merkittävän ryhmän tuen saajista (Parikka, Halonen-Malliarakis & Puustjärvi 2020, 7, 10). Useimmiten he opiskelevat yleisopetuksen luokissa, minkä myötä luokanopettajilta vaaditaan osaamista heidän tukemiseensa.  Tutkin pro gradu -tutkielmassani luokanopettajien koettua osaamista neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden tukemiseen. Tutkimuksessani neuropsykiatrisesti oireilevalla oppilaalla tarkoitetaan oppilasta, jolla on diagnosoitu neuropsykiatrinen häiriö tai siihen liittyviä piirteitä. Lähdin tutki...