Siirry pääsisältöön

Dialogista tekemisen meininkiin bell hooksin jalanjäljissä

Inkluusio, osallisuus, yhdenvertaisuus, yhteisöllisyys…Pelkkiä sanoja paperilla ja suunnitelmissa? Kuinka saada sanat käytäntöön ja toiminnan tasolle, kun on kyse pienryhmän oppilaista suuressa yhtenäiskoulussa?

Pro graduni aihe kumpuaa suoraan elävästä elämästä. Päädyin noin kymmenen vuotta sitten opettamaan pienryhmää, jonka muodostivat moninainen joukko pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaita. Muistan, että työhaastattelussa koulun mainittiin olevan inklusiivinen tavoitteiltaan ja käytänteiltään, joten uteliaana ja innostuneena tartuin toimeen lukuvuoden alkaessa.

Parin huoltajan kanssa käydyissä keskusteluissa minulle valkeni, ettei inkluusio vielä toteutunut ihanteellisesti tässä koulussa, ainakaan pienryhmän oppilaiden näkökulmasta. Fyysinen integraatio ei vielä ollut johtanut syvällisempään inkluusioon. Kohtaaminen, kuunteleminen ja dialoginen vuorovaikutus johti meidän, minun ja kyseisten huoltajien, väliseen yhteiseen tiedostamiseen tilannetta koskien. Niin muodostui ydintiimimme, joka asetti tavoitteekseen alkaa muuttamaan koulun toimintakulttuuria pienryhmästä käsin. Dialogisuuden kautta päädyimme siis työstämään ajatuksiamme toiminnan tasolle, praksikseen. Dialogisuus oli toimintatapana paitsi aikuisten välisessä yhteistyössä, ulottui myös oppilasryhmän sisäiseen vuorovaikutukseen. 

Samoihin aikoihin tutustuin bell hooksin kasvatusajatuksiin hänen ”Vapauttava kasvatus” (2007) -teoksensa kautta. Teoria tuli todeksi: oli hienoa huomata, että se mitä me teemme, saa kaikupohjaa hooksin kirjoituksista. Hooksin näkemykset yhdenvertaisesta ja tasa-arvoisesta yhteisöstä ja jokaiselle yhteisön jäsenelle äänen antamisesta olivat tavoitteitamme. Osallistavan pedagogiikan ja toiminnallisten työskentelytapojen avulla etenimme lähemmäksi kaikkien yhteistä, inklusiivista oppimisympäristöä.

Jotta voidaan saada aikaan muutosta, oli se sitten pienempää tai laajempaa, asioiden äärelle pitää ensin pysähtyä. Täytyy antaa aikaa kohtaamiselle, kuuntelemiselle, luoda yhteisiä tiloja ja tilanteita, jossa rohkaistaan jokaista yhteisön jäsentä kuulumaan ja antamaan oman panoksensa yhteiseen hyvään. Lähtökohtana on tiedostaa, mikä tilanne tai asia kaipaa muutosta, nimetä se, asettaa tavoitteita ja käytännön toimilla lähteä tekemään muutoksia.

Tutkimukseni mukaan dialogin käyttäminen välineenä ja dialogisuus laajempana toimintatapana edesauttavat muutosten tekemistä kouluympäristössä. Projektivuotemme alkuasetelma perustui vastavuoroiseen dialogiin ja se auttoi näkemään ja tiedostamaan vallitsevan toimintakulttuurin kehittämisen paikat. Kun tiedostamisen kautta alettiin soveltamaan dialogisuutta yhteisössä laajemminkin, se johti konkreettisiin toimenpiteisiin. Dialogi ja dialogisuus kuitenkin kulkivat mukana koko projektivuoden ajan, ja sen jälkeenkin, johtavina toimintaperiaatteina. Hooksin ja hänen oppi-isänsä Paulo Freiren mukaan dialogisuuden kautta tiedostaminen ja reitti uudistumiseen on mahdollista, ja näin voin todeta projektiamme jälkikäteen tarkasteltuna. Dialogi avasi uusia mahdollisuuksia oppilaillemme, heidän vanhemmilleen ja muille lähi-ihmisille sekä koko kouluyhteisölle. 

Dialogi ei voi kuitenkaan olla yksi tapahtuma tai jotenkin staattinen tila. Dialogi elää arjessa, ajassa ja ihmisten välisessä kohtaamisessa, kun vain annamme sille tilaisuuksia.


Kuvan sitaatti on peräisin Elastisen biisistä ”Iisii” (2013).


Virpi Väisänen, Lapin yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta, Inklusiivisen kasvatuksen maisteriohjelma

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan ”Dialogista tekemisen meininkiin bell hooksin jalanjäljissä”.



Lähteet:

Freire, P. (2016) Sorrettujen pedagogiikka. Tallinna Raamatutrükikoja OU, Tallinna.

hooks, b. (2007) Vapauttava kasvatus. Helsinki: Kansanvalistusseura.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...