Siirry pääsisältöön

Sukupuolen merkitys musiikin opetuksessa

Sukupuolistereotypiat ovat ennakko-oletuksia siitä, miten tiettyjen sukupuolten odotetaan toimivan tietyissä tilanteissa. Tällaisia ennakkokäsityksiä esiintyy myös koulumaailmassa. Musiikkikulttuurissa näkyy vahvoja sukupuolittuneita käytäntöjä ja myös Suomessa musiikkikulttuuri on hyvin sukupuolittunut. Esimerkiksi Teoston (2023) tekemän vuosikertomuksen mukaan musiikin tekijöistä vain 21 % on naisia. Usein myös festivaaliesiintyjät koostuvat suurimmaksi osaksi miehistä, ja jos naisia on mukana, he ovat laulajina. Erilaiset sukupuolittuneet käytännöt musiikissa heijastuvat myös musiikin opetukseen.

Tutkin pro gradu –tutkielmassani peruskoulun ja lukion opettajien käsityksiä siitä, miten eri sukupuolisten oppilaiden käyttäytyminen ja työskentelyvalinnat eroavat musiikin opetuksessa. Tutkimukseeni osallistui viisi opettajaa, joista kaksi työskenteli haastatteluhetkellä alakoulussa, yksi yläkoulussa ja kaksi lukiossa. Tutkimukseni oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, ja haastatteluissa tuli ilmi opettajien käsityksiä sukupuolten välisistä eroista ja opettajien eri tapoja huomioida eri sukupuolia musiikin opetuksessa.

Opettajien mukaan oppilaiden tekemissä instrumentin valinnoissa on vielä jonkin verran nähtävillä sukupuolittuneisuutta. Etenkin piano, huilu ja laulaminen nähdään enemmän tyttöjen juttuna ja bändisoittimet, kuten rummut ja kitara yhdistetään useammin poikiin. Laulaminen nähdään haastavana erityisesti pojille, ja yhtenä syynä sille nähtiin äänenmurros ja se, ettei äänenmurrosta käsitellä koulussa riittävästi. Myös erilaisten valinnaisaineiden, kuten kuoro- ja tanssikurssien sukupuolijakauma on vahvasti tyttöpainotteinen, kun taas bändikurssien sukupuolijakauma on tasaisempi. Tuntikäyttäytymisestä nousi esille se, että etenkin poikaryhmät saattavat lietsoa huonoa käytöstä keskenään. Tyttöjen kerrottiin oppivan uudet asiat nopeammin ja olevan rohkeampia musiikin tunneilla kuin pojat. Poikien oppimisessa korostettiin sisäisen motivaation tärkeyttä.

Opettajat pyrkivät edistämään sukupuolten välistä tasa-arvoa valitessaan erilaisia opetusmenetelmiä ja -materiaaleja. Erityisesti oppimateriaalien valinnassa pyrittiin siihen, että niissä olisi näkyvillä eri sukupuolia. Oppimateriaaleilla pyrittiin myös välillä

rikkomaan perinteisiä stereotypioita ja kääntämään niitä väärin päin. Roolimallien vaikutus ja merkitys nousi esille opettajien tekemissä valinnoissa sekä monissa tutkimuksissa, joissa pohdittiin naisten vähäistä määrää musiikkialoilla (ks. Tenhunen & Erola 2023; Almqvist 2019). Opettajat kiinnittävät laulujen valinnassa myös huomiota siihen, etteivät tulisi valinneeksi sellaisia lauluja, joissa esiintyy vahvoja sukupuolirooleja. Jos erilaisia sukupuolistereotypioita esiintyi lauluissa tai muussa oppimateriaaleissa, niistä pyrittiin keskustelemaan oppilaiden kanssa.

Sukupuoli ja erilaiset sukupuolittuneet käytännöt vaikuttavat siis edelleen selkeästi musiikin opetuksessa. Olisikin opettajana tärkeää kiinnittää huomiota siihen, ettei tulisi omilla teoillaan ja sanoillaan vahvistaneeksi sukupuolistereotypioita ja –rooleja. Erityisesti esikuvien tärkeys nähdään merkittävänä varsinkin naisille musiikkialalla sekä musiikin opetuksessa. Kunnarin (2020) mukaan feminiinisiä asioita ei nähdä niin tavoiteltavana asiana kuin maskuliinisia asioita, ja minun tutkimukseni perusteella tytöt rikkoivat perinteisiä sukupuolirooleja poikia useammin. Koska sukupuolittuneet käytännöt vaikuttavat jo koulussa, opettajien olisi tärkeää pyrkiä omalla toiminnallaan siihen, ettei antaisi sukupuoliodotusten vaikuttaa musiikin opetukseen ja näin ollen oppilaiden käsityksiin ja käytökseen. Opettajat voivat omalla toiminnallaan aktiivisesti murtaa vanhoja ja perinteisiä sukupuolistereotypioita.


Emilia Mäenranta

Kasvatustieteen tiedekunta, Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma

Blogikirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaani ”Toki siellä on sitten niitä taitavia poikiakin, mutta tytöt jotenkin rokkaa”: Fenomenografinen tutkimus peruskoulun ja lukion opettajien käsityksistä eri sukupuolten välisistä eroista ja niiden huomioimisesta musiikin opetuksessa.


Lähteet

Almqvist, C. F. 2019. Towards offering equal learning opportunities for female students in popular music ensemble education: Relate, Respond and Re-do. Music Education Research 21 (4), 371– 386.

Kunnari, A. 2020. Luokanopettajien käsityksiä sukupuolesta, sukupuolten tasa-arvosta ja sukupuolitietoisesta opetuksesta. Pro gradu –tutkielma, Kasvatustieteen laitos, Turun yliopisto.

Tenhunen, K. & Erola, P. 2023. Tasapuolisempi sukupuolijakauma musiikkialalle –selvitys. Tutkimustoimisto Vastakaiku Oy. Saatavilla www-muodossa: https://www.teosto.fi/wp-content/uploads/2023/03/tasapuolisempi-sukupuolijakauma-musiikkialalle-suomessa_yhteenvetoraportti_2023.pdf

Teosto. 2023. Teoston vuosi 2023 lukuina. Saatavilla www-muodossa: https://www.teosto.fi/ajankohtaista/vuosikertomus/teoston-vuosi-2023-lukuina/

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...