Siirry pääsisältöön

Työhyvinvointi yhteisopettajuudessa

Teimme pro gradu -tutkielman opettajien työhyvinvoinnista yhteisopettajuudessa. Tutkimuksen kautta halusimme saada selville yhteisopettajuutta tekevien opettajien kokemuksia työhyvinvoinnista yhteisopettajuudessa. Tutkimuksen kannalta koimme oleelliseksi selvittää sen, mitä yhteisopettajuuden malleja opettajat käyttävät tai ovat käyttäneet. Haastatteluista saimme selville myös sen, millaiset toimintatavat ja tekijät lisäävät työhyvinvointia ja mitkä puolestaan eivät. Tutkimuksen kannalta koimme tärkeäksi kysyä ja kirjoittaa auki sen, mitä yhteisopettajuus ja työhyvinvointi tarkoittavat haastateltaville eli tutkimuksen kohdehenkilöille. Määritelmien avaaminen oli olennaista koko tutkimuksen kannalta, koska se vaikutti aineiston analysoimiseen. 

Innostuimme tutkimaan tätä aihetta kuultujen ja omien kokemusten johdattelemana. Lisäksi yleinen puhe opettajien kuormittuneisuudesta vaikutti ajatukseemme lähteä tutkimaan aihetta. Aiheeksi valitsimme yhteisopettajuuden, sillä halusimme kuulla kokemuksia siitä, tuoko tämä työtapa jotain etuja tai haittoja sitä toteuttavien opettajien työhyvinvointiin. Tämän tutkimuksen tulokset antavat tietoa työhyvinvoinnin tilasta yhteisopettajuudessa niin yhteisopetuksessa työskenteleville opettajille, yksin opetettaville opettajille, rehtoreille ja opettajaopiskelijoille. Tutkimuksen tulokset voivat rohkaista opettajia kokeilemaan yhteisopetusta työmuotona.

Teoreettinen viitekehys muodostuu tässä tutkimuksessa yhteisopettajuudesta ja työhyvinvoinnista. Kun puhumme tutkimuksessamme yhteisopettajuudesta, tarkoitamme yhdenvertaista yhteistyötä kahden tai useamman opettajan välillä. Yhteistyöhön kuuluu oppilasryhmän opetuksen suunnittelu, toteutus sekä arviointi. Työhyvinvoinnin määritelmä on taas opettajien omakohtainen kokemus hyvinvoinnista työssä ja kaikissa siihen liittyvissä toimissa. Haastattelimme tutkimusta varten neljää opettajaa, jotka hyödyntävät yhteisopettajuutta. Halusimme saada kohdehenkilöiksi opettajia, jotka toimivat opettajina eri puolilla Suomea. Haastattelut suoritimme keväällä 2024. Osallistuimme kummatkin kaikkien opettajien haastatteluihin, jotka toteutettiin Teamsin kautta. Tutkimuksemme on laadullinen ja haastatteluissa hyödynsimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Mielestämme tähän tutkimukseen sopi parhaiten sisällönanalyysi analyysimenetelmäksi.  

Saatujen tulosten perusteella yhteisopetusta toteuttavien opettajien kokemus omasta työhyvinvoinnistaan on hyvä. Opettajat ovat lähteneet tekemään yhteisopettajuutta oman motivaation innoittamana, mikä vaikuttaa heidän kokemukseensa työhyvinvoinnin tilasta yhteisopettajuudessa. Yllättävää oli, miten suuri vaikutus koulun rehtorilla on opettajien kokemaan työhyvinvointiin. Haastatteluissa opettajat halusivat painottaa rehtorin roolia ja vastuuta opettajien työhyvinvoinnissa, vaikka he näkivätkin opettajalla itsellään olevan myös vastuuta siinä. Esiin nousi huoli siitä, onko rehtorien koulutus riittävä ja vastaako se sitä, millaista osaamista rehtoreilta vaaditaan. Yhteisopetuksen näkökulmasta työhyvinvointiin vaikuttavat myös opetustilat ja yhdenmukainen lukujärjestys, josta vastaa yleensä rehtori. Nämä ovat seikkoja, joihin opettajat eivät aina pysty itse vaikuttamaan, mutta ovat merkittävässä roolissa työmuodon mahdollistumisessa. 

Yhteisopettajuudessa työparin merkitys korostuu, kun töitä jaetaan ja tehdään paljon yhdessä. Yhteistyö sujuu parhaiten silloin, kun työparin henkilökemiat osuvat yhteen ja yhteistyön tekeminen on luontevaa ja sujuvaa. Tutkimukseen osallistuvilla opettajilla ei ollut negatiivisia kokemuksia työparien kanssa työskentelystä, mikä näkyy myös saaduissa tuloksissa. Yhteisopettajuus työmuotona siirtää vastuun yhdeltä opettajalta kahdelle tai useammalle, jolloin vastuuta pystyy jakamaan. Vastuun jakautumisen koettiin vähentävän työn kuormittavuutta ja edistävän kokemusta työhyvinvoinnista. Opettajat hyötyvät myös ammatillisesta kehittymisestä yhteisopetuksessa, sillä työpareilla on usein omat vahvuusalueensa ja erilaista tietotaitoa, mistä voi olla hyötyä työparille. 

Ilona Kangaskorte ja Wilhelmiina Liuksiala
Kasvatustieteiden tiedekunta, Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma


Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan  "Työhyvinvointi yhteisopettajuudessa".


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...