Siirry pääsisältöön

Sukupuolen representaatiot uskonnon oppikirjassa

Oppimateriaalit ovat tärkeä osa koulumaailmaa ja niiden sisältämät piiloviestit voivat vaikuttaa oppilaiden käsityksiin maailmasta merkittävästi. Pro gradu -tutkielmassani tarkastellaan, miten sukupuoliroolit esitetään peruskoulun kolmasluokkalaisille suunnatussa Aarre 3 (2021) -uskonnon oppikirjassa. Erityisen huomion kohteena oli kirjan etiikkaa käsittelevä osuus ja sen kuvitus. Tutkimukseni tarjoaa näkökulmia siihen, millaisia malleja oppikirjat antavat sukupuolista ja miten ne tukevat tai haastavat tasa-arvon toteutumista. Tutkimukseni on ajankohtainen senkin vuoksi, että erityisesti vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa korostetaan sukupuolten tasa-arvon edistämistä.

Tutkimuksessa hyödynsin kuva-aineiston sisällönanalyysiä ja representaatioanalyysiä. Tämä tarkoitti käytännössä sitä, että tarkastelin, millaisia sukupuolirooleja kuvat välittävät. Esitin kolme keskeistä tutkimuskysymystä: 1. Millaisia sukupuolia kolmannen luokan oppikirjassa esiintyy 2. Miten eri sukupuolia kuvataan oppikirjassa? 3. Miten sukupuolten esittämistä voitaisiin kehittää tutkimuksen tulosten perusteella? Näiden kysymysten avulla halusin selvittää, missä määrin oppikirjan kuvitus tukee tasa-arvoa ja millä tavalla sitä voisi parantaa.

Analyysini perusteella Aarre 3 -oppikirjan kuvituksessa sukupuoliroolit noudattavat pitkälti perinteisiä ja stereotyyppisiä malleja. Tytöt esitetään usein vastuullisina ja hoivaavina hahmoina, mikä näkyy esimerkiksi kuvissa, joissa he hoitavat eläimiä tai auttavat kotitöissä. Näiden kuvien viesti on kaksijakoinen: toisaalta ne vahvistavat feminiinisiä ihanteita lempeydestä, huolenpidosta ja tunnollisuudesta, mutta toisaalta niistä puuttuu usein tytön toiminnan itsenäisyys tai johtajuus.

Samalla tytöistä löytyy kuitenkin myös rohkeampia kuvauksia. Esimerkiksi urheilua harrastavat ja ryhmätilanteissa aktiiviset tytöt haastavat passiivisuuden ja kiltteyden stereotypioita. Erityisen kiinnostavia ovat kuvat, joissa tytöt ilmaisevat avoimesti pettymyksensä, vihansa tai muut voimakkaat tunteensa. Näitä tunteita ei perinteisesti yhdistetä tyttöihin. 

Poikien kuvaukset oppikirjassa nojaavat vahvasti perinteiseen maskuliinisuuteen. Kuvissa pojat esiintyvät usein kilpailuhenkisinä, fyysisesti aktiivisina ja joskus jopa dominoivina hahmoina. Esimerkiksi urheiluun ja kouluympäristöihin sijoittuvat kuvat näyttävät pojat toiminnan keskiössä – joko johtajina tai tiukan kilpailun osapuolina. Näissä kuvissa pojat kantavat maskuliinisuuden odotuksia: heiltä odotetaan voittamista, itsensä ja asemansa puolustamista sekä fyysistä rohkeutta.

Stereotypioita rikkovat esimerkit, kuten poika keijumaisissa asusteissa tai epävarmalta näyttävä poika keskellä kuvaa, ovat kuitenkin merkityksellisiä. Ne tarjoavat vilauksen vaihtoehdoista, joissa maskuliinisuus ei ole pelkkää vahvuutta ja valtaa, vaan myös tilaa tunteille, epävarmuudelle ja luovuudelle. 

Tutkimus tarjoaa hyödyllistä tietoa oppimateriaalien kehittämiseen ja opettajien tueksi, kun he pohtivat, miten tasa-arvoa voidaan edistää oppitunneilla. Oppikirjat eivät ole vain tietolähteitä – ne ovat myös arvojen ja asenteiden välittäjiä. Siksi niiden sisällöllä on merkitystä. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että oppikirjat eivät aina tue opetussuunnitelman tasa-arvotavoitteita. Parannettavaa löytyy erityisesti siinä, miten erilaisia rooleja ja mahdollisuuksia esitellään pojille ja tytöille. Oppikirjojen tulisi näyttää tytöille ja pojille laajempi kirjo erilaisia toiminnan ja käyttäytymisen mahdollisuuksia. Kuvien tulisi haastaa ja kyseenalaistaa vanhoja käsityksiä ja oppikirjojen tulisi heijastaa myös sukupuolen moninaisuutta sekä tuoda esiin, että kaikki oppilaat voivat toteuttaa erilaisia rooleja sukupuolestaan riippumatta.


Johanna Isopoussu, Lapin yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta, luokanopettaja

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani ”Sukupuolen representaatiot uskonnon oppikirjassa”.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...