Siirry pääsisältöön

Oppilaiden motivoinnin merkitys tulevien opettajien silmin

Oppilaiden motivointi on yksi opettajan tärkeimmistä tehtävistä, mutta samalla yksi haastavimmista. Motivoitunut oppilas oppii paremmin, sitoutuu aktiivisesti ja kokee oppimisen mielekkääksi. Mutta mitä motivointi käytännössä tarkoittaa opettajan näkökulmasta? Pro gradu -tutkielmassani tarkastelin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä oppilaiden motivoinnista. Tutkimus tuo esiin tulevien luokanopettajien ajatuksia siitä, miten oppilaiden motivointia voidaan tukea perusopetuksessa.

Tutkimuksessani nousi vahvasti esiin opettajan roolin merkitys. Opettaja toimii oppimisympäristön rakentajana, jonka positiivinen asenne, innostus ja luova pedagogiikka voivat vaikuttaa merkittävästi oppilaiden motivaatioon. Luokanopettajaopiskelijat korostivat erityisesti oppitunnin aloituksen tärkeyttä: hyvin suunniteltu ja innostava aloitus voi herättää oppilaiden mielenkiinnon ja luoda oppimiselle myönteisen pohjan. Lisäksi oppilaiden omien kiinnostuksen kohteiden ja kokemusten huomioiminen vahvistaa heidän sitoutumistaan oppitunneilla.

Motivoinnissa käytettävät menetelmät olivat moninaisia. Luokanopettajaopiskelijat nostivat esiin toiminnalliset tehtävät, pelilliset elementit, ryhmätyöt ja digitaaliset oppimisvälineet oppilaita innostavina keinoina. Esimerkiksi oppilaiden omiin arjen aiheisiin, kuten sosiaaliseen mediaan, liittyvät tehtävät herättivät kiinnostusta ja saivat oppilaat osallistumaan aktiivisesti. Monipuolisten opetusmenetelmien avulla oppitunneista voidaan tehdä vuorovaikutteisia ja merkityksellisiä, mikä tukee oppilaiden motivaatiota ja oppimista.

Motivointi ei kuitenkaan aina ole yksinkertaista. Haasteita voivat aiheuttaa oppilaiden erilaiset tarpeet, tehtävien vaikeustaso tai oppilaiden kiinnostuksen puute. Luokanopettajaopiskelijat kertoivat esimerkiksi tilanteista, joissa oppilaat kokivat tehtävät liian haastaviksi. Ratkaisuna käytettiin tehtävien pilkkomista pienempiin osiin tai niiden yhdistämistä oppilaille läheisiin aiheisiin. Eriyttämisen ja joustavuuden merkitys korostuikin opiskelijoiden kokemuksissa, sillä ne auttavat huomioimaan oppilaiden erilaiset lähtökohdat ja taitotasot. Lisäksi tauottaminen ja kevyempien, oppilaiden kiinnostusta ylläpitävien tehtävien hyödyntäminen nähtiin tärkeiksi keinoiksi oppimisen edistämisessä.

Tutkimukseni mukaan luokanopettajankoulutus tarjoaa tärkeää teoreettista taustaa motivoinnin ymmärtämiseen, mutta käytännön opetusharjoittelut olivat opiskelijoille erityisen arvokkaita. Harjoittelujaksoilla he pääsivät kokeilemaan erilaisia motivointimenetelmiä ja saivat ohjaajilta palautetta, joka auttoi heitä kehittymään. Opettajaksi kasvaminen on jatkuva prosessi, ja harjoittelussa saatu kokemus auttaa opiskelijoita löytämään oman tapansa motivoida oppilaita. Tämän lisäksi luokanopettajaopiskelijoiden välinen vertaiskeskustelu tarjosi uusia näkökulmia ja tukiverkoston, jonka avulla he saattoivat kehittää pedagogista osaamistaan.

Motivointi on keskeinen osa opettajan työtä, ja se vaatii pedagogista joustavuutta, luovuutta ja kykyä kohdata oppilaat yksilöinä. Tutkimukseni tulokset korostavat, että motivoiva oppimisympäristö ei synny itsestään, vaan se vaatii suunnittelua, oppilaiden tarpeiden huomioimista ja jatkuvaa vuorovaikutusta. Tulevat opettajat voivat tutkimuksen pohjalta kehittää osaamistaan ja valmistautua luomaan oppimisympäristöjä, joissa jokainen oppilas voi kokea oppimisen mielekkääksi ja innostavaksi. Näin he voivat osaltaan tukea oppilaiden elinikäistä oppimisen iloa ja sitoutumista.


Hanna Loukusa, Lapin yliopisto

Kasvatustieteen tiedekunta, Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaan "Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia oppilaiden motivoinnista oppitunnilla".




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...