Siirry pääsisältöön

Lasten käsitykset heidän liikkumistaan edistävistä ja rajoittavista tekijöistä

Liikunta liittyy laajemmin yhteiskunnallisesti merkittäviin ilmiöihin, kuten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen, syrjäytymisen ehkäisyyn ja yhteisöllisyyden vahvistamiseen. Myös oppiminen, työ- ja toimintakyky sekä ilmastonmuutoksen hillintä ovat liikunnan ja aktiivisuuden välillisiä vaikutuksia. (Kokko & Martin 2023, 9.) Huoli lasten liikkumattomuudesta on kuitenkin jatkuvasti ajankohtainen, ja laajojen tutkimusten, kuten Valtion liikuntaneuvoston LIITU-tutkimuksen ja WHO:n kansainvälisten selvitysten, mukaan liikkumattomuus on maailmanlaajuinen haaste.

Lähdimme selvittämään, mikä lappilaisia lapsia motivoi liikkumaan. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää lasten liikuntakäyttäytymistä ja kehittää keinoja liikunnan lisäämiseksi. Pyrimme selvittämään, mikä motivoi lapsia liikkumaan ja onko heidän motivaationsa sisäistä vai ulkoista. Tulosten pohjalta loimme ehdotuksia, joiden avulla lasten kiinnostusta liikuntaan voitaisiin herättää ja ylläpitää.

Tutkimusaineisto kerättiin etänä kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Suljettujen kysymysten vastaukset analysoitiin kuvailevalla tilastoanalyysillä, kun taas avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tämä lähestymistapa tekee tutkimuksesta kevyen monimenetelmätutkimuksen. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat peruskoulun kuudennen luokan oppilaat Lapin alueella.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lasten liikuntamotivaatio on monimuotoinen ja alueellisesti vaihteleva. Yleisesti ottaen liikunnan ilo ja halu kehittyä koettiin tärkeimmiksi motivaatiotekijöiksi. Terveys- ja sosiaaliset hyödyt nousivat myös keskeisiksi motivaation lähteiksi. Vanhemmilla oli merkittävä rooli lasten harrastusten tukemisessa erityisesti kuljetusten ja taloudellisen tuen kautta. Valitettavasti vanhemmat eivät kuitenkaan tulosten perusteella osallistuneet kovinkaan aktiivisesti yhdessä harrastamiseen. Liikunnan mielekkyyttä edistä vastaajien mielestä muun muassa onnistumisen kokemukset ja kavereiden kanssa harrastaminen. Puolestaan liikkumista rajoitti osaamattomuuden tunne ja fyysiset elementit, kuten väsymys ja hiki. Tulokset korostavat rentoa ja kannustavaa ilmapiiriä sekä matalan kynnyksen liikuntamahdollisuuksia lasten liikunnan mielekkyyden edistämisessä.

Liikunnan mielekkyyttä voidaan edistää huomioimalla lasten yksilölliset ja alueelliset tarpeet, jolloin liikunta voi integroitua lasten arkeen luontevasti ja pitkäkestoisesti. Lasten liikunnan lisäämiseksi vastuu tulisi jakaa perheiden, koulujen, järjestöjen ja kuntien kesken. Vanhempien osallistumista voisi tukea esimerkiksi järjestämällä liikunnallisia tapahtumia lapsiperheille. Lisäksi tunnekasvatusta voisi hyödyntää lasten sisäisen motivaation vahvistamiseksi. Matalan kynnyksen harrastusmahdollisuuksien tarjoaminen olisi tärkeää, ja harrastusten tulisi olla taloudellisesti saavutettavissa kaikille perheille.


Enni Ranta ja Marianne Somppi, Lapin yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta, Luokanopettajakoulutus

Blogikirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaamme ”Lasten käsitykset heidän liikkumistaan edistävistä ja rajoittavista tekijöistä. Mikä lappilaisia lapsia motivoi liikkumaan.”


Lähteet:

Kokko, S., Martin, L. (toim.). 2023. Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa. LIITU-tutkimuksen tuloksia 2022. Valtion liikuntaneuvoston julkaisuja 2023:1. 
https://www.liikuntaneuvosto.fi/wp-content/uploads/2023/03/Lasten-ja-nuorten-liikuntakayttaytyminen-Suomessa-2022-2.pdf 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...