Siirry pääsisältöön

Yhteisopettajuuden mahdollisuudet

Pro graduni aiheena oli yhteisopettajuus, jonka myönteisiä puolia ja haasteita tarkastelin viiden alakoulun opettajan haastattelun ja kyselyn avulla. Yksilöllisissä teemahaastatteluissa keskityttiin opettajien näkemyksiin ja kokemuksiin yhteisopettajuuden toimivuudesta. Lisäksi lähetin opettajille tarkentavan kyselyn. Tämän fenomenografisen tutkimuksen päätuloksena voisi todeta, että yhteisopettajuudessa on paljon mahdollisuuksia, joita olisi hyvä hyödyntää. Opettajat kuitenkin toivat esille myös asioita, jotka voivat olla yhteisopettajuuden esteenä.

Tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat yhtä mieltä siitä, että yhteisopettajuus vaatii yhteistä näkemystä opettajuudesta ja oppimisesta sekä hyviä yhteistyötaitoja. Opetuksessa tulee olla yhteinen päämäärä ja samansuuntaiset ajatukset menetelmistä, joilla opetusta toteutetaan. Työparin arvostaminen ja tilan antaminen koettiin tärkeiksi asioiksi. Yhteistyössä arvostettiin avointa ja rehellistä tapaa toimia.

Pedagogiset hyödyt nostettiin korkealle. Opetuksen suunnittelu yhdessä työparin kanssa koettiin sekä haasteena että hyötynä. Yhteisopettajuuden alkuvaiheessa suunnittelu vei runsaasti aikaa, mutta aikaa myöten suunnittelu helpottui. Yhteiseen suunnitteluun muotoutui omat tavat toimia, jolloin suunnitteluun kuluva aika vähentyi huomattavasti. Opettajat toivat esille, että suunnitteluun kuluva aika kotona vähentyi tai loppui kokonaan, sillä suunnittelu koettiin tärkeäksi tehdä koululla työparin kanssa yhdessä.

Opettajat kokivat yhteisopettajuuden mahdollistavan erilaisia pedagogisia ratkaisuja luokkahuoneessa. Heillä oli mahdollisuus huomioida tukea tarvitsevat oppilaat yksilöllisemmin, sillä toinen opettaja pystyi toimimaan joko pienemmän ryhmän kanssa tai yhden oppilaan tukena, toisen opettajan otettua vastuu isommasta oppilasryhmästä. Erilaisia yhteisopettajuusmalleja opettajat hyödynsivät tilanteiden ja tarpeen mukaan. Esille tuotiin myös toiminnallisuuden lisääntyvän opetuksessa yhteisopettajuuden myötä. Tämä miellettiin kaikkien lasten eduksi, mutta ennen kaikkea tukea tarvitsevan oppilaan hyödyksi. Oppilaslähtöisyyttä korostettiin, sillä kahden opettajan läsnäolo mahdollisti paremmin opettajan irrottautumisen oppilaiden tarpeisiin, esimerkiksi konfliktitilanteissa. Myös oikeudenmukaisuus ja yhdenvertaisuus koettiin mahdollistuvan paremmin, sillä tilanteissa oli aina kahden tai useamman opettajan näkökulma asiaan. 

Sekä oppilaan etuna että opettajien selustan turvaamisena nähtiin yhteinen havainnointi ja oppilaiden osaamisen arviointi. Kahden opettajan havaintojen pohtiminen ja arviointien antaminen yhdessä ajateltiin olevan oikeudenmukaisempaa oppilasta kohtaan. Myös opettajan oma ajattelu arvioinnista saattoi muuttua yhteisen keskustelun myötä. Opettajat toivat myös esille, että joskus huoltajat kyseenalaistavat arviointeja, jolloin on helpompaa, kun arvioinnista vastataan yhdessä.

Opettajien mukaan heidän ammatillisuutensa oli kehittynyt työparin kanssa jaettujen ideoiden ja tiedon myötä. He kokivat saavansa työparilta tukea omiin heikkouksiinsa. Opettajat jakoivat työtehtäviä heidän vahvuuksiensa ja taitojensa mukaan, jolloin työtä pystyi tekemään omasta osaamisesta ja kiinnostuksen kohteista käsin. Lisäksi koulutuksiin oli helpompi osallistua, kun tiesi työparin ottavan silloin vastuun luokasta. 

Työhyvinvoinnin koettiin myös lisääntyvän yhteisopettajuuden myötä. Mielen päällä olevien ajatusten ja huolien sekä työtehtävien jakaminen koettiin edesauttavan työssä jaksamista. Työt tuli tehtyä pääsääntöisesti töissä, joten kotona jäi enemmän aikaa työn ulkopuolisille asioille ja palautumiselle. 

Opettajat olivat yhteisopettajuuden puolestapuhujia, vaikkakin esille tuotiin myös se, ettei kaikkien kanssa yhteisopettajuus välttämättä onnistu. Mikäli yhteinen ajatus opettajuudesta ja tavoitteista eivät kohtaa, voi yhteisopettajuus enemmän ottaa kuin antaa. He olivat sitä mieltä, että yhteisopettajuuden tulee perustua vapaaehtoisuuteen. Opettajat korostivat myös resurssien merkitystä yhteisopettajuuden onnistumisessa. Tilat tulee olla toimivat isonkin ryhmän kanssa. Oppilasmäärä pitäisi olla kohtuullinen ja henkilökuntaa tulisi varata riittävästi. Myös yhteistä aikaa täytyy järjestää varsinkin yhteisopettajuuden alkuvaiheessa. Yleinen positiivinen ja myötämielinen asenne kouluyhteisössä sekä yhdenmukainen arvomaailma vaikuttavat suuresti yhteisopettajuuden toteutumiseen.

Tutkimuksessa tulin myös siihen johtopäätökseen, että yhteisopettajuus vaatii avoimuutta ja kykyä laittaa oma työ näkyvillä ja arvioinnin kohteeksi. Tähän kykenee mielestäni vain ne opettajat, jotka ovat valmiita reflektoimaan omaa opettamistaan myös toisen silmin.


Anneli Ylikärppä, Lapin yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta, inklusiivisen kasvatuksen maisteriohjelma

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani ”Yhteisopettajuuden tulee enemmän antaa kuin ottaa”. Alakoulun opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...