Siirry pääsisältöön

Varhennettu englannin kielenopetus leikillisestä näkökulmasta

Varhennettua kieltenopetusta on systemaattisesti toteutettu suomalaisissa peruskouluissa vuodesta 2020 lähtien. Kielenopetuksen varhentamista on perusteltu muun muassa herkkyyskausien näkökulmasta ja korostettu etenkin sitä, että ihmisellä on herkkyys oppia kieliä nuorena. Keskusteluun on nostettu myös taloudellinen näkökulma, sillä vieraan kielen osaaminen ja hyvä peruskielitaito luovat pohjan kansainvälistymiselle. (Skinnari & Sjöberg 2018.) Tulevaisuutta ajatellen useamman kielen hallitseminen ja hyvä kielitaito tuottavat monipuolisia, sosiaalisia ja taloudellisia hyötyjä sekä yhteiskunnallisella että yksilöllisellä tasolla. (Lightbown & Spada 2021). Hahl, Savijärvi ja Wallinheimo (2020) toteavat, että lasten innokkuus uutta kieltä kohtaan on suurta jo ensimmäiseltä luokalta lähtien, minkä vuoksi opetuksen tulisi tukea tätä motivaatiota ja tarjota siihen mielekkäitä virikkeitä. Mielekkäitä virikkeitä voivat olla esimerkiksi opetuksen leikilliset ja pelilliset elementit. Leikillinen oppiminen painottaa muun muassa oppimisen iloa, luovuutta, yhteisöllisyyttä, kehollisuutta ja tarinallisuutta (Kangas 2010). Varhennetun kielenopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2019) erityisenä opetuksen tavoitteena mainitaan oppilaiden myönteisen asenteen herättäminen kielenoppimiseen. Lisäksi opetusmenetelmien valinnassa tulee korostaa kokemuksellisuutta ja toiminnallisuutta. (Opetushallitus 2019:1a.)

Tutkin pro gradu –tutkielmassani varhennettua englannin kielenopetusta toiminnallisten, erityisesti leikillisten ja pelillisten, opetusmenetelmien avulla. Päätutkimuskysymyksiä oli kaksi: Mistä varhennettu kielenopetus koostuu alkuopetuksessa opettajien mukaan sekä miten ja miksi opettajat hyödyntävät leikillisiä ja pelillisiä opetusmenetelmiä varhennetussa kielenopetuksessa? Alakysymykset keskittyivät selvittämään leikin hyötyjä opetuksessa ja kielitaidon osa-alueiden painotusta varhennetussa kielenopetuksessa. Tutkimukseen osallistui neljä luokanopettajaa, jotka opettavat alkuopetuksessa englantia. Aineiston keräsin digitaalisella kyselylomakkeella, joka koostui lähinnä avoimista kysymyksistä. Kysymyksiä oli yhteensä 14 ja aineiston analysoin sisällönanalyysin avulla. 

Varhennettu kielenopetus perustuu tulosten mukaan suullisen kielitaidon ja kuullun ymmärtämisen kehittämiseen. Opetuksen peruspilarit ovat kielen perusteiden oppiminen ja oppilaan kokemusmaailmaa lähellä olevien, kuten väreihin tai harrastuksiin liittyvien sanastojen opiskelu. Opetuksen aikana oppilaat itse käyttävät kieltä aktiivisesti ja opetus on tulosten mukaan hyvin oppilaslähtöistä. Englannin kielen oppitunteihin liitettiin vahvasti toiminnallisuus. Englantia opitaan toiminnallisesti laulamalla, laululeikeillä, leikkien, jumpaten ja pelien avulla. 

Leikillisyyden tavoitteena opetuksessa on innostaa, motivoida ja rohkaista oppilaita käyttämään vierasta kieltä. Leikki mahdollisti myös sosiaalisten taitojen kehittymisen, sillä englantia opitaan pääsääntöisesti oppitunneilla yhdessä muiden kanssa. Vuorovaikutteinen oppiminen mahdollisti alkuopetuksen kielitaidollisten päätavoitteiden saavuttamista eli kielen suullista tuottamista eli puhumista ja kuullun ymmärtämistä. Näitä molempia pystyy tutkimushenkilöiden mukaan harjoittelemaan helposti pari- ja ryhmäharjoitteiden avulla.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että leikillisyys ja toiminnalliset harjoitukset mahdollistavat etenkin oppimisen ilon kokemuksia ja tukevat motivaatiota sekä innostusta kielen oppimiseen. Toiminnallisuus sitouttaa oppilaita oppimiseen ja tukee myönteisen käsityksen syntymistä itsestä kielenoppijana. Yleisesti opettajat kokivat, että lapset ovat innostuneita oppimaan kieltä ja heidän sisäinen motivaationsa vierasta kieltä kohtaan on vahvaa etenkin koulupolun alkaessa. Varhennetussa kielenopetuksessa tulisi siis hyödyntää monipuolisesti leikillisiä opetusmenetelmiä.



Jenni Sirviö, kasvatustieteiden tiedekunta, luokanopettajakoulutus

Blogikirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaani “Toivon, että tästä maasta ei löydy opettajaa, joka näitä ei varhennetussa kieltenopetuksessa käyttäisi.” Varhennettu englannin kielenopetus leikillisestä näkökulmasta


Lähteet

Hahl, K., Savijärvi, M. & Wallinheimo, K. (2020). Varhennetun kieltenopetuksen käytäntöjä: opettajien kokemuksia onnistumisista ja haasteista. Teoksessa R. Hilden & K. Hahl (toim.), Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja: Ainedidaktisia tutkimuksia 17. Kielididaktiikan katse tulevaisuuteen: Haasteita, mahdollisuuksia ja uusia avauksia kielten opetukseen (s. 77–104).

Kangas, M. (2010). The school of the FuTure : theoretical and pedagogical approaches for creative and playful learning environments. Rovaniemi: Lapin yliopisto kasvatustieteiden tiedekunta.

Lightbown, P.M. & Spada, N. (2021). How Languages are Learned. Oxford Handbooks for Language Teachers. Fifth edition

Opetushallitus. (2019:1a). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 muutokset ja täydennykset koskien A1-kielen opetusta vuosiluokilla 1–2.

Skinnari, K. & Sjöberg, S. (2018). Varhaista kieltenopetusta kaikille: Selvitys varhaisen ja vapaaehtoisen kieltenopetuksen tilasta sekä toteuttamisen edellytyksistä kunnissa. Jyväskylä: Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...