Siirry pääsisältöön

Peruskoulun koulunkäynninohjaajat inklusiivisessa kasvatuksessa ja opetuksessa

Tarkastelen blogikirjoituksessani koulunkäynninohjaajien käsityksiä inklusiivisesta kasvatuksesta ja opetuksesta sekä siitä, miten se heidän käsityksensä mukaan näyttäytyy peruskouluissa. Inklusiivinen kasvatus ja opetus on tutkielmani pääosassa, kun taas inkluusio on tutkielmana merkittävä tausta-ajatus. Inkluusio on käsitteenä laajempi kuin inklusiivinen kasvatus ja opetus, joka painottuu pedagogisten ja opetuksellisten elementtien tarkasteluun. Inkluusion periaatteet ovat kuitenkin sulautuneet osaksi nykypäivän koulutusta ja opetusta, jolloin erilaiset opetusmenetelmät ja pedagogiset keinot nousevat merkittävään asemaan. Myös koulussa toimivien ammattilaisten rooli on merkittävä, jolloin niin opettajien kuin koulunkäynninohjaajienkin toiminta ovat ratkaisevassa asemassa. Aiemmissa suomalaisissa inkluusiotutkimuksissa on opettajien asema ollut usein keskiössä, kun taas itse valitsin tutkielmani kohdehenkilöiksi koulunkäynninohjaajat.

Inklusiivinen kasvatus ja opetus voidaan laajasti tarkasteltuna nähdä ihmisarvojen kunnioittamisena, mitä esimerkiksi YK:n lasten oikeuksien sopimus korostaa. Inklusiivinen kasvatus ja opetus tarkoittaa yksinkertaisimmillaan oppilaan mahdollisuutta opiskella lähikoulussa oman ikäluokkansa ryhmässä. Inklusiivisessa kasvatuksessa ja opetuksessa olennaista on oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestäminen parhaalla mahdollisella tavalla, ja ajatuksena on, että kolmiportainen tuki integroidaan yleisiin oppimistilanteisiin ja -ympäristöihin. Kaikkien oppilaiden osallisuus ja tasa-arvoisuus sekä toisen hyväksyminen ja arvostaminen ovat inklusiivisen kasvatuksen ja opetuksen kulmakiviä. (Naukkarinen 2018.)

Koulunkäynninohjaajat ovat ammattiryhmä, joka jää helposti taustalle ja huomiotta inklusiivista kasvatusta ja opetusta kuvattaessa ja arvioitaessa. Koulunkäynninohjaajat ovat ajoittain näkymättömiä aikuisia koulun käytävillä ja heidän työpanoksensa huomataan yleensä vasta silloin, kun heitä ei ole enää tekemässä työtä. Kuitenkin he ovat inklusiivisen kasvatuksen ja opetuksen onnistuneen toteuttamisen näkökulmasta merkittävä ammattiryhmä. 

Inkluusion toimimattomuus on yleinen uutisoinnin tai keskustelun aihe. Monet opettajat ja koulutuksen asiantuntijat pohtivat, miten inkluusio voisi toimia optimaalisesti kouluissa. Koulunkäynninohjaajat mahdollistavat osaltaan toimivan inklusiivisen kasvatuksen ja opetuksen toteutuksen, sillä heidän työpanoksensa kohdistuu eritoten monenlaisen tuen tarpeessa olevien oppilaiden koulunkäynnin tukemiseen. He kulkevat lähellä oppilaita koulun arjessa ja auttavat opettajia luomaan monipuolisia ja toimivia oppimisympäristöjä. Koulunkäynninohjaajat työskentelevät opettajia useammin oppilaiden joukossa vapaissa tilanteissa, mikä lisää heidän mahdollisuuksia tutustua oppilaisiin perusteellisesti. 

Tutkimukseni tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, millaisia käsityksiä koulunkäynninohjaajilla on inklusiivisesta kasvatuksesta ja opetuksesta. Tarkoituksena oli myös tuoda esiin koulunkäynninohjaajan aktiivista roolia inklusiivisessa kasvatuksessa ja opetuksessa sekä sen edistämisessä. Oman näkemykseni mukaan koulunkäynninohjaajat ovat inklusiivisen kasvatuksen ja opetuksen mahdollistajia, joten heihin kohdistuvat tutkimukset tuottavat tärkeää lisätietoa ja ymmärrystä onnistuneesta inklusiivisesta kasvatuksesta ja opetuksesta.

Toteutin tutkimukseni fenomenografisena tutkimuksena, joka on varsin käytetty tutkimusmenetelmä kasvatustieteellisissä tutkimuksissa, kun kohteena on ihmisten erilaiset käsitykset. Keräsin aineistoni eläytymismenetelmää käyttäen sähköisenä kyselynä. Koulunkäynninohjaajat (n=10) tuottivat tarinanomaista tekstiä jompaankumpaan kahdesta vaihtoehtoisesta kehyskertomuksesta, jotka edustivat positiivista tai negatiivista inklusiiviseen kasvatukseen ja opetukseen liittyvää tilannetta. Lisäksi he toivat esille omia näkemyksiään siitä, mitä asioita liittyy inklusiiviseen kasvatukseen ja opetukseen sekä miten se näkyy käytännössä koulun arjessa.

Koulunkäynninohjaajat käsittivät inklusiivisen kasvatuksen ja opetuksen hyvin monella tavalla. Osa vastaajista kannatti inkluusiota, kun taas osa heistä oli ehdottomasti inkluusiota vastaan. Inkluusion kannattajat toivat vastauksissaan esille sen, että inklusiivinen kasvatus ja opetus voi toimia hyvin tiimityöskentelyn kautta. Inkluusion vastustajat totesivat muun muassa puutteellisten resurssien hankaloittavan inklusiivisen kasvatuksen ja opetuksen toteutumista, ja näin ollen inkluusion toimivuutta ei tulisi heidän mukaansa edes kokeilla. Johtopäätöksenä voin todeta, että koulunkäynninohjaajat eivät ole täysin varmoja inklusiivisen kasvatuksen ja opetuksen määritelmästä eikä siitä, mitä se tarkoittaa käytännössä tai kuinka inkluusion periaatteita tulisi soveltaa käytännössä. Koulunkäynninohjaajien roolia inklusiivisessa kasvatuksessa ja opetuksessa tulisikin vahvistaa esimerkiksi täydennyskoulutuksen avulla. 


Jessica Marttila, Lapin yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta, kasvatustiede


Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani: “Fenomenografinen tutkimus peruskoulun koulunkäynninohjaajien käsityksistä inklusiivisesta kasvatuksesta ja opetuksesta”


Lähteet

Naukkarinen, A. 2018. Opettajan vastuu inklusiivisen kasvatuksen toteuttamisesta. Teoksessa: Saukkonen, & P. Moilanen (Eds.), Vastuuseen kasvaminen ja kasvattaminen (pp. 117-134). Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia, 76. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...