Siirry pääsisältöön

"Hyvän tyypin” määritelmä ja sen painoarvo rekrytointiprosessissa

Rekrytointiprosessit ovat keskeinen osa organisaatioiden toimintaa. Niiden avulla voidaan löytää uusia työntekijöitä, jotka voivat vaikuttaa yrityksen menestykseen ja työilmapiiriin. Rekrytointiprosesseista on tullut entistä vaativampia ja monimutkaisempia, kun organisaatiot pyrkivät löytämään työntekijöitä, jotka eivät ainoastaan täytä teknisiä vaatimuksia, vaan myös sopivat organisaation arvoihin ja kulttuuriin (Huilaja 2019). 

Rekrytoinnin yhteydessä voi kuulla puhuttavan termistä ”hyvä tyyppi”. Hyvä tyyppi esiintyy usein ilmaisuna, kun rekrytoija kuvaa häntä miellyttävää hakijaa. Käsitteen voi nähdä vilisevän rekrytoinnin ammattilaisten kuin myös median keskuudessa. Käsitteelle ei kuitenkaan ole olemassa tarkkaa tieteellistä määritelmää vaan se on enemmänkin subjektiivinen ja kontekstisidonnainen.

Tutkin pro gradu -tutkielmassani hyvän tyypin käsitteen vaikutusta rekrytointiprosessin lopputulemaan. Tutkielmani lähestymistapa on fenomenologinen, eli keskityn siihen, miten ihmiset itse kokevat ja ymmärtävät ilmiön. Aineisto kerättiin haastatteluiden avulla, ja analyysi toteutettiin fenomenologisin menetelmin. Haastateltavina oli seitsemän asiantuntijaorganisaatioissa työskentelevää henkilöstöhallinnon ammattilaista tai rekrytointiin osallistuvaa esihenkilöä.

Tutkimukseni tulokset osoittivat, että hyvä tyyppi määritellään useiden sosiaalisten ja henkilökohtaisten ominaisuuksien kautta. Näitä ominaisuuksia ovat esimerkiksi yhteistyökyky, joustavuus ja tilannetaju. Haastateltavat toivat kuitenkin esille, että heidän mielestään ei ole olemassa jokaiseen positioon sopivaa hyvää tyyppiä. Hyvän tyypin määritelmä siis muuttuu täytettävän position mukaan. 

Haastateltavat pitivät hyvän tyypin käsitteen käyttöä mahdollisesti haitallisena tekijänä rekrytoinnissa, etenkin jos haastattelija ei ole itse tietoinen sen mahdollisista haittavaikutuksista. Hyvän tyypin illuusioon liittyvät myös vahvasti erilaiset kognitiiviset vinoumat, kuten halo-efekti. Halo-efektissä ihmisen yhden positiivisen ominaisuuden perusteella oletetaan henkilön olevan kaikin puolin sopiva. Tämä voi johtaa siihen, että valinta tehdään väärin perustein, mikä voi heikentää rekrytoinnin laatua ja onnistumista.

Aineistostani nousi esille erilaisia tapoja estää kognitiivisten vinoumien muodostumista. Kaikkien rekrytointiin osallistuvien olisi hyvä määrittää ennalta kriteerit täytettävää positiota varten. Lisäksi on tärkeää, että rekrytoijat ovat tietoisia omista ennakkoluuloistaan ja pyrkivät aktiivisesti vähentämään niiden vaikutusta päätöksentekoon. Tärkeänä nähtiin myös se, että rekrytointiin osallistuu useampi silmäpari.

Yhteenvetona voidaan todeta, että hyvän tyypin käsitteellä on vaikutusta rekrytointiprosessissa, mutta siihen liittyy myös merkittäviä haasteita. Tutkielmani tarjoaa tietoa siitä, miten rekrytoijat voivat vähentää hyvän tyypin käsitteen vääränlaista vaikuttamista rekrytoinneissa. Tämä on olennaista, jotta rekrytointipäätökset ovat sekä oikeudenmukaisia että organisaation menestyksen kannalta optimaalisia. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä jatkaa tutkimusta eri toimialoilla ja organisaatiotyypeissä, jotta ymmärrys hyvän tyypin käsitteen vaikutuksista rekrytointiin syvenee entisestään.


Peppi Lahti, Lapin Yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta, Aikuiskasvatustiede

Blogikirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaani “Hyvän tyypin” määritelmä ja sen painoarvo rekrytointiprosessissa”



Lähteet:

Huilaja, H. 2019. Rekrytoinnin Sosiaalinen Järjestys – Tutkimus Työhön Sopivuuden Neuvottelukontekstista. Väitöskirja. Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Lapin yliopisto.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...