Siirry pääsisältöön

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020). 

Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työympäristön vaatimuksiin ja mahdollistaa ammatillinen kehittyminen ja uralla eteneminen (Lemmetty & Collin 2022; Rintala, Postareff & Ryymin 2023; Siirilä, Mäki & Kinnari 2021). Aiempi jatkuvan oppimisen viitekehyksessä tehty tutkimus on Puolustusvoimissa koskenut muun muassa koulutusjärjestelmää, yksittäistä toimialaa tai työssä oppimista lyhyellä aikavälillä (esim. Aro 2017; Halonen 2007; Kaipia 2007; Lipponen 2011; Penttinen 2019), joten aliupseerit pääsivät nyt ensimmäistä kertaa tässä laajuudessa ääneen omaa jatkuvaa oppimistaan ja oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä koskien. 

Keräsin aineistoni Moodle-oppimistehtävänä toteutetun kyselyhaastattelun avulla, johon vastasivat Ilmasotakoulussa aliupseerien opintokokonaisuuksia vuonna 2023 suorittamassa olleet aliupseerit kaikilta eri opintotasoilta (N=108). Vastaajilla oli haastatteluhetkellä työuraa takanaan lyhimmillään alle yksi vuosi ja pisimillään yli 25 vuotta, mikä takasi kattavan kuvan jatkuvasta oppimisesta uran eri vaiheissa. 

Ammatilliseen kehittymiseen nähtiin vaikuttavan eniten työtehtävien monipuolisuus, osaamisvaatimusten laaja-alaisuus sekä käytännön tekemisen kautta oppiminen. Oppimista edistävistä tekijöistä vastaajat nostivat vahvimmin esiin työyhteisön ja kokeneempien kollegoiden tuen sekä oppijan oman asenteen ja motivaation. Jatkuvaa oppimista on uran varrella eniten haitannut kiire ja vähäinen henkilöstöresurssi. Jatkuvan oppimisen kannalta tärkeimpänä vastaajat pitävät työnteon yhteydessä tapahtuvaa informaalia oppimista. Formaalin täydennyskoulutuksen merkitys laajan kokonaiskuvan muodostamiseksi ja tietojen syventämiseksi tunnistettiin ja kaikista vastaajista reilu kolmannes piti siviiliopinnoista saatavaa formaalia koulutusta tärkeänä lisänä ammatillisen kehittymisen ja urakehityksen kannalta. 

Hyödynsin tutkimuksessani laadullisen sisällönanalyysin rinnalla myös narratiivista analyysia muodostaen aliupseerien oppimisasennetta ja aktiivisuutta kuvaavia jatkuvan oppimisen tyyppitarinoita. Näistä tyyppitarinoista muodostin kuusi oppijatyyppiä, joita ovat 1) sisäisesti motivoitunut itsensä kehittäjä, 2) tavoiteorientoitunut ammatillisen osaamisen kehittäjä, 3) jatkuvalle oppimiselle myötämielinen, 4) jatkuvaan oppimiseen mukautuva, 5) oppimismahdollisuuksiinsa pettynyt ja 6) jatkuvaa oppimista välttelevä. 

Tutkimus osoitti, että aliupseerien koulutusjärjestelmä on kehittynyt pääosin positiiviseen suuntaan ja työelämän muuttuvia osaamisvaatimuksia vastaavaksi, joskin koulutusjärjestelmän uudistamisessa tulisi vastaajien mukaan käyttää erityistä harkintaa. Tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, että esimiesten tuki ja arvostus aliupseerien koulutusta kohtaan on lisääntynyt, vaikka opintojen ja työssä oppimisen ohjaamiseen tulisi keskittää enemmän resursseja ja ohjaaminen tulisi olla selkeämmin koordinoitua. Aliupseerien halu ja tarve kouluttautua näyttää tämän tutkimuksen perusteella olevan korkea. 


Eeva Tourunen

Lapin Yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani ”Onhan noita kursseja tullut käytyä – aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa”.


Lähteet: 

Aro, P. 2017.  Aliupseereiden työssä oppiminen - Tapaustutkimus sosiomateriaalisten oppimisverkostojen näkökulmasta. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopisto.

Eironen, T. 2020. Muutoksia aliupseerien koulutusnormiin. Ammattisotilas 1/2020.

Halonen, P. (2007) Puolustusvoimien koulutuskulttuurin rakentuminen. Helsinki: Edita Prima Oy.

Kaipia, M. 2007. Opetussuunnitelman vaikutus merivalvontakoulutukseen Merivoimien reserviupseerikurssilla. Pro gradu -tutkielma. Helsinki: Maanpuolustuskorkeakoulu.

Lemmetty, S. & Collin, K. 2022. Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä. Jyväskylän Yliopisto. ISBN 978-951-39-9443-3 (PDF).

Lipponen, H. 2011. Työssä oppimisen ohjaus aliupseerien työssä työpaikkaohjaajien arvioimana. Pro gradu -tutkielma. Tampere: Tampereen yliopiston kasvatustieteiden yksikkö. 

Penttinen, R. 2019. Kriittinen pedagogiikka Ilmasotakoulun johtamisen opintojaksoissa. Pro gradu -tutkielma. Rovaniemi: Lapin yliopisto.

Puolustusvoimat. 2015. Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015. Helsinki: Pääesikunnan henkilöstöosasto.

Puolustusvoimat. 2023. Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+. Palkatulle henkilöstölle ja asevelvollisille. Helsinki: Pääesikunnan henkilöstöosasto.  

Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022. Tampere: PunaMusta Oy.

Rintala, H., Postareff, L. & Ryymin, E. 2023. Sitoudun, siis opin – Miten edistää jatkuvaa oppimista työssä? Työelämän tutkimus, 21(1). https://doi.org/10.37455/tt.107998. 

Siirilä, J., Mäki, K. ja Kinnari, H. 2021. Jatkuva oppiminen oppilaitosten ulkopuolella – yhteisiä tulkintoja ja merkityksiä rakentamassa. Ammattikasvatuksen aikakausikirja, 23 (2), 65–82.

Ruohotie, P. 2005. Oppiminen ja ammatillinen kasvu. Porvoo; Helsinki: WSOY.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...