Siirry pääsisältöön

Oppilaiden ilmaisuja monilajisesta empatiasta

Monilajisella empatialla tarkoitetaan empatian ulottumista muunlajisiin kuin ihmisiin, kuten eläimiin ja kasveihin, sekä empatian ilmenemistä eri lajien välillä. Empatiaa ilmenee laajasti eläinkunnassa, eikä se siis rajoitu vain ihmisten väliseksi kokemukseksi (Rosenberg 2022). Empatian on todettu olevan yhteydessä muun muassa altruistiseen toimintaan ja sen välityksellä on mahdollista kehittyä kohti kunnioittavampaa suhdetta muun luonnon kanssa. Empatiasta voi olla hyötyä myös ympäristöongelmien ratkaisussa. (Aaltola 2018; Schnegg & Bryer 2022.) Kouluilla on merkittävä rooli erilaisten kuvastojen ja asenteiden välittäjänä muunlajisia kohtaan (Saari 2020). Tämän vuoksi halusimme tutkia empatian kokemuksia ja ilmaisuja alakoulukontekstissa.

Monilajisen empatian tutkimus kasvatustieteissä on keskittynyt kansainvälisesti 2000–luvulle ja Suomessa sen tutkiminen on kasvanut viime vuosina. Tutkielmamme tavoitteena oli selvittää mitä lajeja kohtaan oppilaat kokevat empatiaa, miten empatia muita lajeja kohtaan ilmenee ja miten oppilaat arvottavat muunlajisia. Viitekehyksenämme toimi pääasiallisesi dosentti Elisa Aaltolan teoriat empatiasta, sillä hän on tehnyt vaikuttavaa tutkimustyötä monilajisen empatian saralla niin Suomessa kuin myös kansainvälisesti (esim. Aaltola 2018; 2022; 2023).

Tutkimusaineisto kerättiin monimenetelmällisesti kuudesluokkalaisten luontopainotteisen leirikoulun yhteydessä. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyn, ryhmähaastattelun, ryhmätehtävän, piirustustehtävän ja oppilaiden tuottamien videoiden avulla. Tutkimus tehtiin laadullisesti, koska se mahdollisti monilajisen empatian kokemuksen ja ilmenemisen tutkimisen syvällisesti. Empatian ilmenemistä analysoitiin eliöitä ja luonnon elementtejä kohtaan koetun suojelu- ja auttamishalun sekä muunlajisten arvottamisen kautta. Aikaisempia tutkimustuloksia mukaillen oppilaat ilmaisivat eniten empatiaa tuttuina pidettyjä eliöitä, kuten lemmikkieläimiä ja tuttuja kasveja kohtaan. Vähiten empatiaa ilmaistiin ihmisille haitallisina tai vaarallisina pidettyjä eliöitä kohtaan. Lisäksi empatian ilmaisut tuotantoeläimiä kohtaan olivat vähäisiä. Myös eläinten koko vaikutti empatian ilmaisuihin, jopa lajien sisällä. Ihminen koettiin suhteessa muihin eliöihin joko uhkana tai suojelijana, riippuen oliko kyse yleisistä ihmisten lähipiirissä elävistä vai luonnonvaraisista eliöistä.

Antroposeeni eli ihmiskeskeinen maailmankuva on monien tutkijoiden mukaan useiden globaalien ongelmien, kuten luonnon monipuolisuuden ehtymisen ja luonnonvarojen kestämättömän käytön taustalla. Biosentrisempää maailmankuvaa kohti siirtyminen voisi olla osa ongelmien ratkaisua (esim. Keto, Foster, Pulkki, Salonen & Värri 2022). Empatian piirin laajentamiselle on siis tarvetta, jotta lajienvälisiä hierarkioita voitaisiin purkaa ja siirtyä kohti biosentrisempää maailmankuvaa. 

Kasvatustieteellä ja koulun toimintakulttuurilla on merkittävä rooli niin empatian kuin myös mo-nilajisen empatian kehittäjänä. Kouluissa tulisi olla mahdollisuus käsitellä ristiriitaisia ja vaikeitakin muunlajisiin liittyviä aiheita. Empatiaa tulisi kehittää niitä eliöitä kohtaan, joiden kärsimys on kulttuurissamme näkymätöntä, tai jotka ovat meille vieraita. Monilajinen empatia tulisi kirjata opetussuunnitelmaan, sillä koululla on vastuu oppilaiden maailmankuvan kehittäjänä kohti kestävämpää elämää ja ekososiaalista sivistystä (POPS2014, 16). Suomella voisi olla mahdollisuus toimia edelläkävijänä monilajisen empatian kehittämisessä, sillä koulutusjärjestelmäämme pidetään kansainvälisesti edelleen korkeassa arvostuksessa. Tämän takia Suomella on erityinen asema ja siten myös velvollisuus näyttää esimerkkiä elämäkeskeisemmän koulutusjärjestelmän luomisessa.


Anna-Maria Märsynaho & Ninni Savelius, Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden tiedekunta, luonto- ja kestävyyskasvatuspainotteinen luokanopettajakoulutus


Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaamme ”Monilajisen empatian ilmaisuja alakoulussa”.

Lähteet

Aaltola, E. 2023. “Animal Portraits in Social Media: A Case Study Named Esther”. Tomas Jirsa & Abraham Geil (toim.). Teoksessa Reconfiguring the Portrait: Techniques, Forms, Concepts. Edin-burgh University Press

Aaltola, E. 2022. “Affective Animal Ethics: Reflective Empathy, Attention and Knowledge Sub Specie Aeternitatis”. Simone Pollo and Augusto Vitale (toim.) Teoksessa Human-animal Relationships in Transformation. London: Palgrave MacMillan

Aaltola, E. 2018. Varieties of Empathy. Moral Psychology and animal ethics. London: Roman & Littlefield International Ltd

Keto, S., Foster, R., Pulkki, J., Salonen, A., Värri, V-M. 2022. Ekososiaalinen kasvatus: Viisi teesiä ratkaisuehdotuksena antroposeenin ajan haasteeseen. Julkaisussa Kasvatus & Aika 16 (3) 2022, 49–69. https://doi.org/10.33350/ka.111741 

Rosenberg, M. 2020. Kasvatus monilajiseen empatiaan. Aikuiskasvatus, 3/2020, 176–185.  https://doi.org/10.33336/aik.98363  

Saari, M. H. 2020. Näkymättömistä näkyviksi – eläimet tulevaisuuden koulujärjestelmässä. Teok-sessa Aaltola, E. & Wahlberg, B. (toim.). Teoksessa Me & Muut eläimet. Uusi maailmanjärjestys, (121–138). Tampere: Vastapaino

Schnegg, M. & Breyer, T. 2022. Empathy Beyond the Human. The Social Construction of a Multi-species World. Germany: Informa UK Limited. https://doi.org/10.1080/00141844.2022.2153153



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...