Siirry pääsisältöön

Oppilaiden ilmaisuja monilajisesta empatiasta

Monilajisella empatialla tarkoitetaan empatian ulottumista muunlajisiin kuin ihmisiin, kuten eläimiin ja kasveihin, sekä empatian ilmenemistä eri lajien välillä. Empatiaa ilmenee laajasti eläinkunnassa, eikä se siis rajoitu vain ihmisten väliseksi kokemukseksi (Rosenberg 2022). Empatian on todettu olevan yhteydessä muun muassa altruistiseen toimintaan ja sen välityksellä on mahdollista kehittyä kohti kunnioittavampaa suhdetta muun luonnon kanssa. Empatiasta voi olla hyötyä myös ympäristöongelmien ratkaisussa. (Aaltola 2018; Schnegg & Bryer 2022.) Kouluilla on merkittävä rooli erilaisten kuvastojen ja asenteiden välittäjänä muunlajisia kohtaan (Saari 2020). Tämän vuoksi halusimme tutkia empatian kokemuksia ja ilmaisuja alakoulukontekstissa.

Monilajisen empatian tutkimus kasvatustieteissä on keskittynyt kansainvälisesti 2000–luvulle ja Suomessa sen tutkiminen on kasvanut viime vuosina. Tutkielmamme tavoitteena oli selvittää mitä lajeja kohtaan oppilaat kokevat empatiaa, miten empatia muita lajeja kohtaan ilmenee ja miten oppilaat arvottavat muunlajisia. Viitekehyksenämme toimi pääasiallisesi dosentti Elisa Aaltolan teoriat empatiasta, sillä hän on tehnyt vaikuttavaa tutkimustyötä monilajisen empatian saralla niin Suomessa kuin myös kansainvälisesti (esim. Aaltola 2018; 2022; 2023).

Tutkimusaineisto kerättiin monimenetelmällisesti kuudesluokkalaisten luontopainotteisen leirikoulun yhteydessä. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyn, ryhmähaastattelun, ryhmätehtävän, piirustustehtävän ja oppilaiden tuottamien videoiden avulla. Tutkimus tehtiin laadullisesti, koska se mahdollisti monilajisen empatian kokemuksen ja ilmenemisen tutkimisen syvällisesti. Empatian ilmenemistä analysoitiin eliöitä ja luonnon elementtejä kohtaan koetun suojelu- ja auttamishalun sekä muunlajisten arvottamisen kautta. Aikaisempia tutkimustuloksia mukaillen oppilaat ilmaisivat eniten empatiaa tuttuina pidettyjä eliöitä, kuten lemmikkieläimiä ja tuttuja kasveja kohtaan. Vähiten empatiaa ilmaistiin ihmisille haitallisina tai vaarallisina pidettyjä eliöitä kohtaan. Lisäksi empatian ilmaisut tuotantoeläimiä kohtaan olivat vähäisiä. Myös eläinten koko vaikutti empatian ilmaisuihin, jopa lajien sisällä. Ihminen koettiin suhteessa muihin eliöihin joko uhkana tai suojelijana, riippuen oliko kyse yleisistä ihmisten lähipiirissä elävistä vai luonnonvaraisista eliöistä.

Antroposeeni eli ihmiskeskeinen maailmankuva on monien tutkijoiden mukaan useiden globaalien ongelmien, kuten luonnon monipuolisuuden ehtymisen ja luonnonvarojen kestämättömän käytön taustalla. Biosentrisempää maailmankuvaa kohti siirtyminen voisi olla osa ongelmien ratkaisua (esim. Keto, Foster, Pulkki, Salonen & Värri 2022). Empatian piirin laajentamiselle on siis tarvetta, jotta lajienvälisiä hierarkioita voitaisiin purkaa ja siirtyä kohti biosentrisempää maailmankuvaa. 

Kasvatustieteellä ja koulun toimintakulttuurilla on merkittävä rooli niin empatian kuin myös mo-nilajisen empatian kehittäjänä. Kouluissa tulisi olla mahdollisuus käsitellä ristiriitaisia ja vaikeitakin muunlajisiin liittyviä aiheita. Empatiaa tulisi kehittää niitä eliöitä kohtaan, joiden kärsimys on kulttuurissamme näkymätöntä, tai jotka ovat meille vieraita. Monilajinen empatia tulisi kirjata opetussuunnitelmaan, sillä koululla on vastuu oppilaiden maailmankuvan kehittäjänä kohti kestävämpää elämää ja ekososiaalista sivistystä (POPS2014, 16). Suomella voisi olla mahdollisuus toimia edelläkävijänä monilajisen empatian kehittämisessä, sillä koulutusjärjestelmäämme pidetään kansainvälisesti edelleen korkeassa arvostuksessa. Tämän takia Suomella on erityinen asema ja siten myös velvollisuus näyttää esimerkkiä elämäkeskeisemmän koulutusjärjestelmän luomisessa.


Anna-Maria Märsynaho & Ninni Savelius, Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden tiedekunta, luonto- ja kestävyyskasvatuspainotteinen luokanopettajakoulutus


Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaamme ”Monilajisen empatian ilmaisuja alakoulussa”.

Lähteet

Aaltola, E. 2023. “Animal Portraits in Social Media: A Case Study Named Esther”. Tomas Jirsa & Abraham Geil (toim.). Teoksessa Reconfiguring the Portrait: Techniques, Forms, Concepts. Edin-burgh University Press

Aaltola, E. 2022. “Affective Animal Ethics: Reflective Empathy, Attention and Knowledge Sub Specie Aeternitatis”. Simone Pollo and Augusto Vitale (toim.) Teoksessa Human-animal Relationships in Transformation. London: Palgrave MacMillan

Aaltola, E. 2018. Varieties of Empathy. Moral Psychology and animal ethics. London: Roman & Littlefield International Ltd

Keto, S., Foster, R., Pulkki, J., Salonen, A., Värri, V-M. 2022. Ekososiaalinen kasvatus: Viisi teesiä ratkaisuehdotuksena antroposeenin ajan haasteeseen. Julkaisussa Kasvatus & Aika 16 (3) 2022, 49–69. https://doi.org/10.33350/ka.111741 

Rosenberg, M. 2020. Kasvatus monilajiseen empatiaan. Aikuiskasvatus, 3/2020, 176–185.  https://doi.org/10.33336/aik.98363  

Saari, M. H. 2020. Näkymättömistä näkyviksi – eläimet tulevaisuuden koulujärjestelmässä. Teok-sessa Aaltola, E. & Wahlberg, B. (toim.). Teoksessa Me & Muut eläimet. Uusi maailmanjärjestys, (121–138). Tampere: Vastapaino

Schnegg, M. & Breyer, T. 2022. Empathy Beyond the Human. The Social Construction of a Multi-species World. Germany: Informa UK Limited. https://doi.org/10.1080/00141844.2022.2153153



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla