Siirry pääsisältöön

Työntekijöiden käsityksiä työelämän monimuotoisuudesta

Monimuotoisuus on läsnä meidän kaikkien arjessa yhä enemmän ja enemmän. Monimuotoisuudella tarkoitetaan pro gradu -tutkielmassani kaikkia yksilön ominaisia piirteitä, jotka tekevät hänestä oman itsensä. Vuoden 2014 yhdenvertaisuuslaissa monimuotoisuuden kuvataan kattavan iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, perhesuhteet, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen sekä kaikki muut henkilöön liittyvät tekijät (Yhdenvertaisuuslaki 135/2014). Aikaisemmin ihmisten monimuotoisuudesta tai moninaisuudesta on puhuttu termillä ”erilaisuus”, johon on liitetty pitkään kielteinen ja kahtia jakava näkemys. Haluaisin puhdistaa erilaisuuden termistä kielteiset mielleyhtymät ja nähdä sen kuvastavan pelkästään ihmisten monipuolisia ja erilaisia ominaisuuksia. Toinen ominaisuus ei ole toista parempi, vaan kaikki hyväksytään yhtäläisinä.

Keskityin pro gradu -tutkielmassani tarkastelemaan suuren suomalaisen organisaation henkilöstön käsityksiä sukupuolen ja kulttuuritaustan vaikutuksista työelämässä. Halusin ymmärtää, miten aivan tavalliset ihmiset ajattelevat yksilöllisten ominaisuuksien vaikuttavan työelämän mahdollisuuksiin ja urapolun muodostumiseen. Tutkimukseni päätutkimuskysymykseksi muodostui ”Millaisia käsityksiä työntekijöillä on sukupuolen ja kulttuuritaustan vaikutuksista työelämässä?” Tutkimusaineisto kerättiin Webropol -sovelluksessa luomallani kyselylomakkeella, joka jaettiin kohdeorganisaation henkilöstölle suunnatussa yhteydenpitosovelluksessa. Kuka tahansa organisaation työntekijä, tehtävästä riippumatta sai vastata kyselyyn. Tavoitteena oli saada vastaajajoukkoon mahdollisimman monia erilaisia ihmisiä. Esitin kyselylomakkeessa erilaisia väittämiä liittyen sukupuoleen ja kulttuuritaustaan työelämässä. Vastausvaihtoehdot asetin viisiportaiseksi likertin-asteikon mukaisesti, jolloin keskimmäinen vaihtoehto kuvastaa neutraalia suhtautumista väittämään ja sen molemmilla puolilla on kaksi samaa mieltä tai eri mieltä kuvaavaa vaihtoehtoa. Pyysin ”samaa mieltä” tai ”jokseenkin samaa mieltä” vastanneita avaamaan näkemystään laajemmin kirjallisesti. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin, jotta tarkastelun keskiössä olivat ainoastaan vastaajien käsitykset.

Tutkimustulokset osoittavat, että yksilön ominaisuuksien ajatellaan vaikuttavan jonkin verran yksilön mahdollisuuksiin työelämässä. Tutkimukseen osallistuneet ovat jokseenkin eri mieltä taustan vaikutuksista työelämässä, mutta useimmat kommentoivat sukupuolen ja kulttuurisen taustan vaikuttavan ainakin jonkin verran yksilön mahdollisuuksiin. Sukupuolen nähdään olevan jokseenkin pysyvä ominaisuus, joka vaikuttaa moniin tekijöihin, kuten yksilön mielenkiintoon ja

siten ammatinvalintaan. Uralla etenemisessä sukupuoli näyttäytyy erityisen merkittävänä tekijänä. Pelkästään se, että on mies, luo kaikki mahdollisuudet edetä uralla, kun taas naiseuden ajatellaan haastavan etenemistä laajasti. Kulttuuritaustan osalta kielitaitoon liittyvät teemat koetaan merkittävinä erityisesti esihenkilötehtävissä. Vastaajien mukaan erilaisten kulttuurien kohtaaminen työssä on toisaalta mahdollisuus oppia ja toisaalta vaaranpaikka, kun esimerkiksi käsitykset työnteosta voivat erota eri kulttuurien välillä ja aiheuttaa skismaa työntekijöiden välillä. Sukupuolen ja kulttuuritaustan ajatellaan ohjaavan lähinnä yksilön ajatusmaailmaa ja mielenkiinnonkohteita, mutta ei välttämättä suoraan muovaavan ammatinvalintaa tai uralla etenemistä.


Siiri Niemi-Pynttäri, Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden tiedekunta, aikuiskasvatus

Blogikirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaani “Miesten työt, ne raskaammat ja naisten työt hoivatyötä”: Työntekijöiden käsityksiä sukupuolen ja kulttuuritaustan vaikutuksista työelämässä”.

Lähteet: 

Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014. Saatavissa verkossa: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141325.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...