Siirry pääsisältöön

Työntekijöiden käsityksiä työelämän monimuotoisuudesta

Monimuotoisuus on läsnä meidän kaikkien arjessa yhä enemmän ja enemmän. Monimuotoisuudella tarkoitetaan pro gradu -tutkielmassani kaikkia yksilön ominaisia piirteitä, jotka tekevät hänestä oman itsensä. Vuoden 2014 yhdenvertaisuuslaissa monimuotoisuuden kuvataan kattavan iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, perhesuhteet, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen sekä kaikki muut henkilöön liittyvät tekijät (Yhdenvertaisuuslaki 135/2014). Aikaisemmin ihmisten monimuotoisuudesta tai moninaisuudesta on puhuttu termillä ”erilaisuus”, johon on liitetty pitkään kielteinen ja kahtia jakava näkemys. Haluaisin puhdistaa erilaisuuden termistä kielteiset mielleyhtymät ja nähdä sen kuvastavan pelkästään ihmisten monipuolisia ja erilaisia ominaisuuksia. Toinen ominaisuus ei ole toista parempi, vaan kaikki hyväksytään yhtäläisinä.

Keskityin pro gradu -tutkielmassani tarkastelemaan suuren suomalaisen organisaation henkilöstön käsityksiä sukupuolen ja kulttuuritaustan vaikutuksista työelämässä. Halusin ymmärtää, miten aivan tavalliset ihmiset ajattelevat yksilöllisten ominaisuuksien vaikuttavan työelämän mahdollisuuksiin ja urapolun muodostumiseen. Tutkimukseni päätutkimuskysymykseksi muodostui ”Millaisia käsityksiä työntekijöillä on sukupuolen ja kulttuuritaustan vaikutuksista työelämässä?” Tutkimusaineisto kerättiin Webropol -sovelluksessa luomallani kyselylomakkeella, joka jaettiin kohdeorganisaation henkilöstölle suunnatussa yhteydenpitosovelluksessa. Kuka tahansa organisaation työntekijä, tehtävästä riippumatta sai vastata kyselyyn. Tavoitteena oli saada vastaajajoukkoon mahdollisimman monia erilaisia ihmisiä. Esitin kyselylomakkeessa erilaisia väittämiä liittyen sukupuoleen ja kulttuuritaustaan työelämässä. Vastausvaihtoehdot asetin viisiportaiseksi likertin-asteikon mukaisesti, jolloin keskimmäinen vaihtoehto kuvastaa neutraalia suhtautumista väittämään ja sen molemmilla puolilla on kaksi samaa mieltä tai eri mieltä kuvaavaa vaihtoehtoa. Pyysin ”samaa mieltä” tai ”jokseenkin samaa mieltä” vastanneita avaamaan näkemystään laajemmin kirjallisesti. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin, jotta tarkastelun keskiössä olivat ainoastaan vastaajien käsitykset.

Tutkimustulokset osoittavat, että yksilön ominaisuuksien ajatellaan vaikuttavan jonkin verran yksilön mahdollisuuksiin työelämässä. Tutkimukseen osallistuneet ovat jokseenkin eri mieltä taustan vaikutuksista työelämässä, mutta useimmat kommentoivat sukupuolen ja kulttuurisen taustan vaikuttavan ainakin jonkin verran yksilön mahdollisuuksiin. Sukupuolen nähdään olevan jokseenkin pysyvä ominaisuus, joka vaikuttaa moniin tekijöihin, kuten yksilön mielenkiintoon ja

siten ammatinvalintaan. Uralla etenemisessä sukupuoli näyttäytyy erityisen merkittävänä tekijänä. Pelkästään se, että on mies, luo kaikki mahdollisuudet edetä uralla, kun taas naiseuden ajatellaan haastavan etenemistä laajasti. Kulttuuritaustan osalta kielitaitoon liittyvät teemat koetaan merkittävinä erityisesti esihenkilötehtävissä. Vastaajien mukaan erilaisten kulttuurien kohtaaminen työssä on toisaalta mahdollisuus oppia ja toisaalta vaaranpaikka, kun esimerkiksi käsitykset työnteosta voivat erota eri kulttuurien välillä ja aiheuttaa skismaa työntekijöiden välillä. Sukupuolen ja kulttuuritaustan ajatellaan ohjaavan lähinnä yksilön ajatusmaailmaa ja mielenkiinnonkohteita, mutta ei välttämättä suoraan muovaavan ammatinvalintaa tai uralla etenemistä.


Siiri Niemi-Pynttäri, Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden tiedekunta, aikuiskasvatus

Blogikirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaani “Miesten työt, ne raskaammat ja naisten työt hoivatyötä”: Työntekijöiden käsityksiä sukupuolen ja kulttuuritaustan vaikutuksista työelämässä”.

Lähteet: 

Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014. Saatavissa verkossa: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141325.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla