Siirry pääsisältöön

Luokanopettajaopiskelijoiden opettajuuden kehittyminen opintojen aikana

Olemme käyneet toisten luokanopettajaopiskelijoiden kanssa paljon keskustelua opettajuudesta ja sen kehittymisestä opintojen aikana. Opettajuuden sekä opettajan työn uudistuminen ovat viime aikoina nousseet esiin mediassa. Keskustelua ovat aiheuttaneet esimerkiksi toimimaton kouluympäristö sekä opettajan työn edellytykset (Salusjärvi, 2024). Etenkin näin maisteriopintojen loppusuoralla aihe on ollut meille hyvin ajankohtainen, mikä olikin yksi syy sille, miksi päätimme tutkia opettajuuden kehittymistä luokanopettajaopintojen aikana pro gradu -tutkielmassamme. Aineistona käytimme maisterivaiheen opiskelijoiden syventävän harjoittelun portfolioita, jotka keskittyivät nimenomaan oman opettajuuden monipuoliseen tarkasteluun. Toteutimme tutkimuksemme laadullisesti fenomenografiaa ja fenomenografista analyysiä käyttäen. Halusimme tutkimuksessamme keskittyä luokanopettajaopiskelijoiden käsitysten tutkimiseen, mikä selittää metodologiset valintamme.

Opettajuus on terminä hyvin laaja eikä sille löydy yhtä selkeää määritelmää (Rasehorn 2009, 259), minkä vuoksi sen käytöstä on luovuttu esimerkiksi OAJ:n viestinnässä. Tutkielmassamme rakensimme opettajuuden koostuvan ammatillisesta identiteetistä, toimijuudesta sekä opettajan moniulotteisesta osaamisesta (MAP-malli). Näitä osa-alueita on tutkittu laajasti kasvatustieteellisellä kentällä, mikä vahvisti käsitystämme opettajuuden rakentumisesta juuri näiden tekijöiden kautta. Etenkin ammatillinen identiteetti ja toimijuus ovat hyvin moniulotteisia käsitteitä, joihin kuuluu useita eri osa-alueita. Määrittelimme ammatillisen identiteetin koostuvan muun muassa uskomuksista, arvoista, kokemuksista ja päämääristä. Opettajan ammatilliseen toimijuuteen liitimme esimerkiksi työn autonomiaan, vaikutusmahdollisuuksiin sekä oman ammattitaidon kehittämiseen. Moniulotteinen opettajan osaamisen malli taas pitää sisällään erilaisia kompetenssin ja pätevyyden osa-alueita (Metsäpelto ym. 2022). 

Tutkielmamme yksi päätulos oli, että luokanopettajaopiskelijoiden opettajuuden kehittymisessä keskeisiä ovat olleet harjoittelut ja opettajan sijaisuudet, joiden avulla opiskelijat ovat päässeet näkemään ja kokemaan konkreettisesti opettajan työtä ja arkea niin luokkahuoneessa kuin sen ulkopuolellakin. Opiskelijat mainitsivat useasti myös harjoitteluiden ohjaavien lehtoreiden sekä ohjauskeskusteluiden vaikuttaneen heidän opettajuuteensa. Lehtoreiden ja ohjauskeskusteluiden avulla he saivat palautetta sekä pystyivät pohtimaan omia pedagogisia ratkaisujaan. Koska aineistonamme toimivat opiskelijoiden portfoliot, korostui niissä myös reflektoinnin merkitys oman opettajuuden kehittymisessä.

Kun opiskelijat kuvailivat itseään opettajina, kokivat he olevansa yhteistyökykyisiä sekä oppilaslähtöisiä, mitkä vastasivat opiskelijoiden ihanneopettajan kuvailuja. Omassa opettajuudessa kehittyneet osa-alueet keskittyivätkin pitkälti eri luonteenpiirteisiin, arvoihin sekä konkreettisiin opettajan työhön liittyviin tehtäviin. Pedagogiikka, opettajuus kokonaisuutena sekä armollisuus itseä kohtaan nousivat aineistossa eniten esille opiskelijoiden oman kehityksen kuvailuissa. Opettajuuden koettiin muotoutuvan sekä oman toiminnan että yhteiskunnan tuen avulla. Yhteiskunnan tuki tässä tapauksessa viittaa esimerkiksi opettajankoulutukseen sekä sen kehittämistoimintaan.

Vaikka työssä oppiminen on ollut merkittävä tekijä opiskelijoiden opettajuuden kehittymisessä, kävi aineistosta ilmi, etteivät luokanopettajaopiskelijat koe saavansa opintojen aikana tarpeeksi eväitä luokkahuoneen ulkopuolisten työtehtävien suorittamiseen. Etenkin yhteistyö huoltajien kanssa sekä monipuolisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen opetuksessa koettiin haasteellisiksi. Opiskelijat kuitenkin ilmaisivat uskovansa ja luottavansa, että työelämä opettaa, vaikka opinnot eivät tarjoaisikaan kaikkia tarvittavia taitoja tulevalle työuralle. Tutkielmamme yhdeksi aiheeksi nousikin pohdinnassa mahdollinen kuilu opettajan työn konkretian sekä yliopiston luentosalien ideologian välillä.

Opiskelijoiden kokemat paineet omasta osaamisestaan heijastavat opintojen riittämätöntä konkretian opetusta. Tutkielma toi valoon arvokasta tietoa opiskelijoiden käsityksistä oman opettajuutensa kehittymisestä sekä muotoutumisesta, mitä voitaisiin hyödyntää esimerkiksi opettajankoulutuksen suunnittelemisessa sekä käytännön opetustyön kehittämisessä.


Elina Hepola & Elina Jaakola, Lapin yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta, luokanopettaja


Blogikirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaamme ”Opettaja on myös poliisi, lääkäri, psykologi…”: Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä syventävän harjoittelun portfolioissa omasta opettajuudesta ja sen kehittymisestä.


Lähteet:

Metsäpelto, R.-L., Poikkeus, A.-M., Heikkilä, M., Husu, J., Laine, A., Lappalainen, K., Lähteenmäki, M., Mikkilä-Erdmann, M., Warinowski, A., Iiskala, T., Hangelin, S., Harmoinen, S., Holmström, A., Kyrö-Ämmälä, O., Lehesvuori, S., Mankki, V. & Suvilehto, P. (2022). A multidimensional adapted process model of teaching. Educational Assessment, Evaluation and Accountability 34(2), 143-172. https://doi.org/10.1007/s11092-021-09373-9

Rasehorn, K. (2009). Opettajuuden kehittyminen. Teoksessa J. Louhivuori, P. Paananen & L. Väkevä (toim.) Musiikkikasvatus – näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen, 259–285. https://fisme.fi/musiikkikasvatuskirja/ 

Salusjärvi, A. (20.2.2024). Aleksis Salusjärven kolumni: Suomalaista koulua ei tarvitse uudistaa – riittää, kun palataan vanhaan. https://yle.fi/a/74-20065994


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...