Siirry pääsisältöön

Luokanopettajaopiskelijoiden opettajuuden kehittyminen opintojen aikana

Olemme käyneet toisten luokanopettajaopiskelijoiden kanssa paljon keskustelua opettajuudesta ja sen kehittymisestä opintojen aikana. Opettajuuden sekä opettajan työn uudistuminen ovat viime aikoina nousseet esiin mediassa. Keskustelua ovat aiheuttaneet esimerkiksi toimimaton kouluympäristö sekä opettajan työn edellytykset (Salusjärvi, 2024). Etenkin näin maisteriopintojen loppusuoralla aihe on ollut meille hyvin ajankohtainen, mikä olikin yksi syy sille, miksi päätimme tutkia opettajuuden kehittymistä luokanopettajaopintojen aikana pro gradu -tutkielmassamme. Aineistona käytimme maisterivaiheen opiskelijoiden syventävän harjoittelun portfolioita, jotka keskittyivät nimenomaan oman opettajuuden monipuoliseen tarkasteluun. Toteutimme tutkimuksemme laadullisesti fenomenografiaa ja fenomenografista analyysiä käyttäen. Halusimme tutkimuksessamme keskittyä luokanopettajaopiskelijoiden käsitysten tutkimiseen, mikä selittää metodologiset valintamme.

Opettajuus on terminä hyvin laaja eikä sille löydy yhtä selkeää määritelmää (Rasehorn 2009, 259), minkä vuoksi sen käytöstä on luovuttu esimerkiksi OAJ:n viestinnässä. Tutkielmassamme rakensimme opettajuuden koostuvan ammatillisesta identiteetistä, toimijuudesta sekä opettajan moniulotteisesta osaamisesta (MAP-malli). Näitä osa-alueita on tutkittu laajasti kasvatustieteellisellä kentällä, mikä vahvisti käsitystämme opettajuuden rakentumisesta juuri näiden tekijöiden kautta. Etenkin ammatillinen identiteetti ja toimijuus ovat hyvin moniulotteisia käsitteitä, joihin kuuluu useita eri osa-alueita. Määrittelimme ammatillisen identiteetin koostuvan muun muassa uskomuksista, arvoista, kokemuksista ja päämääristä. Opettajan ammatilliseen toimijuuteen liitimme esimerkiksi työn autonomiaan, vaikutusmahdollisuuksiin sekä oman ammattitaidon kehittämiseen. Moniulotteinen opettajan osaamisen malli taas pitää sisällään erilaisia kompetenssin ja pätevyyden osa-alueita (Metsäpelto ym. 2022). 

Tutkielmamme yksi päätulos oli, että luokanopettajaopiskelijoiden opettajuuden kehittymisessä keskeisiä ovat olleet harjoittelut ja opettajan sijaisuudet, joiden avulla opiskelijat ovat päässeet näkemään ja kokemaan konkreettisesti opettajan työtä ja arkea niin luokkahuoneessa kuin sen ulkopuolellakin. Opiskelijat mainitsivat useasti myös harjoitteluiden ohjaavien lehtoreiden sekä ohjauskeskusteluiden vaikuttaneen heidän opettajuuteensa. Lehtoreiden ja ohjauskeskusteluiden avulla he saivat palautetta sekä pystyivät pohtimaan omia pedagogisia ratkaisujaan. Koska aineistonamme toimivat opiskelijoiden portfoliot, korostui niissä myös reflektoinnin merkitys oman opettajuuden kehittymisessä.

Kun opiskelijat kuvailivat itseään opettajina, kokivat he olevansa yhteistyökykyisiä sekä oppilaslähtöisiä, mitkä vastasivat opiskelijoiden ihanneopettajan kuvailuja. Omassa opettajuudessa kehittyneet osa-alueet keskittyivätkin pitkälti eri luonteenpiirteisiin, arvoihin sekä konkreettisiin opettajan työhön liittyviin tehtäviin. Pedagogiikka, opettajuus kokonaisuutena sekä armollisuus itseä kohtaan nousivat aineistossa eniten esille opiskelijoiden oman kehityksen kuvailuissa. Opettajuuden koettiin muotoutuvan sekä oman toiminnan että yhteiskunnan tuen avulla. Yhteiskunnan tuki tässä tapauksessa viittaa esimerkiksi opettajankoulutukseen sekä sen kehittämistoimintaan.

Vaikka työssä oppiminen on ollut merkittävä tekijä opiskelijoiden opettajuuden kehittymisessä, kävi aineistosta ilmi, etteivät luokanopettajaopiskelijat koe saavansa opintojen aikana tarpeeksi eväitä luokkahuoneen ulkopuolisten työtehtävien suorittamiseen. Etenkin yhteistyö huoltajien kanssa sekä monipuolisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen opetuksessa koettiin haasteellisiksi. Opiskelijat kuitenkin ilmaisivat uskovansa ja luottavansa, että työelämä opettaa, vaikka opinnot eivät tarjoaisikaan kaikkia tarvittavia taitoja tulevalle työuralle. Tutkielmamme yhdeksi aiheeksi nousikin pohdinnassa mahdollinen kuilu opettajan työn konkretian sekä yliopiston luentosalien ideologian välillä.

Opiskelijoiden kokemat paineet omasta osaamisestaan heijastavat opintojen riittämätöntä konkretian opetusta. Tutkielma toi valoon arvokasta tietoa opiskelijoiden käsityksistä oman opettajuutensa kehittymisestä sekä muotoutumisesta, mitä voitaisiin hyödyntää esimerkiksi opettajankoulutuksen suunnittelemisessa sekä käytännön opetustyön kehittämisessä.


Elina Hepola & Elina Jaakola, Lapin yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta, luokanopettaja


Blogikirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaamme ”Opettaja on myös poliisi, lääkäri, psykologi…”: Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä syventävän harjoittelun portfolioissa omasta opettajuudesta ja sen kehittymisestä.


Lähteet:

Metsäpelto, R.-L., Poikkeus, A.-M., Heikkilä, M., Husu, J., Laine, A., Lappalainen, K., Lähteenmäki, M., Mikkilä-Erdmann, M., Warinowski, A., Iiskala, T., Hangelin, S., Harmoinen, S., Holmström, A., Kyrö-Ämmälä, O., Lehesvuori, S., Mankki, V. & Suvilehto, P. (2022). A multidimensional adapted process model of teaching. Educational Assessment, Evaluation and Accountability 34(2), 143-172. https://doi.org/10.1007/s11092-021-09373-9

Rasehorn, K. (2009). Opettajuuden kehittyminen. Teoksessa J. Louhivuori, P. Paananen & L. Väkevä (toim.) Musiikkikasvatus – näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen, 259–285. https://fisme.fi/musiikkikasvatuskirja/ 

Salusjärvi, A. (20.2.2024). Aleksis Salusjärven kolumni: Suomalaista koulua ei tarvitse uudistaa – riittää, kun palataan vanhaan. https://yle.fi/a/74-20065994


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla