Siirry pääsisältöön

Lapin yliopiston kasvatusalan maisterivaiheen opiskelijoiden käsityksiä työtulevaisuudesta

Yliopisto-opintojen tarkoituksena on tuottaa työelämään yksilöitä, joilla olisi mahdollisuudet kehittyä työkokemuksen lisäännyttyä omien alojensa asiantuntijoiksi. Yliopisto-opintoja pidetään yleisesti hyvin teoriapainotteisina ja kasvatustiede on yksi teoreettisena pidetty oppiaine. Kasvatustiede on hyvin laaja tutkimusalue, mikä näkyy hyvin kasvatustieteen eri oppiaineissa ja yliopistotutkinnoissa. Meillä kasvatustieteen opiskelijoilla on vapaus valita itsellemme mieluisia kursseja ja sivuaineita sekä rakentaa tämän kautta omannäköinen ja itseämme inspiroiva tutkinto. Valmistuminen yliopistosta ei ole automaattinen tae asiantuntijuudelle. Valmistumisen jälkeen jokainen lähtee omalla tavallaan etsimään ja kehittämään omaa asiantuntijuuttaan sekä urapolkuaan erilaisissa työkokemuksissa. Vaikka kasvatustieteilijöillä on laaja-alaiset valmiudet monenlaisiin asiantuntijatehtäviin, oman haasteensa tähän tuo se, ettei kasvatustieteilijät valmistu mihinkään tiettyyn ammattiin. Kasvatusalan opiskelijat valmistuvat generalistialalta, mikä tarkoittaa sitä, etteivät opiskelijat saa suoraan tiettyä ammattinimikettä (Rouhelo & Rautakilpi 2005, 37). Generalistialat antavat ennemminkin yleisiä akateemisia valmiuksia (Rouhelo & Rautakilpi 2005, 46).

Tarkastelin Pro gradu -tutkielmassani Lapin yliopiston kasvatusalan maisterivaiheen opiskelijoiden käsityksiä työtulevaisuudesta. Selvitin myös minkälaiseksi opiskelijat mieltävät kasvatustieteilijän asiantuntijuuden, ja mikä on tutkinnon rooli tämän sekä työtulevaisuuden taustalla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli kuusi Lapin yliopiston kasvatusalan maisterivaiheen opiskelijaa, joilla oli pääaineena yleinen kasvatustiede tai aikuiskasvatustiede. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla ja aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysillä. Tutkimuksen keskiössä olivat kasvatusalan maisterivaiheen opiskelijoiden käsitykset ja kokemukset.

Tutkielman taustalla on opiskelutovereiden kanssa jaetut huolet siitä, saammeko valmistumisemme jälkeen töitä, mitä kaikkea osaamisemme pitää sisällään ja osaammeko tuoda osaamisemme esiin mahdollisille työnantajille. Generalistialan opiskelijana pohtii paljon tulevaa työnhakua ja sen kovaa kilpailua. Samaan aikaan työelämää ravisuttelee suuret muutokset, jotka ovat nousseet otsikoihin mediassa. Näiden taustalla on muun muassa globalisaatio ja teknologinen kehitys (Heiskanen 2002, 24). Ne heijastuvat oleellisesti kasvatusalan maistereihin, jotka ovat astumassa työelämään. Muutokset edellyttävät sopeutumista ja uudenlaista osaamista.

Tulosten mukaan kasvatusalan maisterivaiheen opiskelijoilla on pääasiassa myönteisiä odotuksia ja käsityksiä työtulevaisuutta kohtaan. Työelämään siirrytään uteliain ja odottavaisin mielin. Tutkinnon nähdään mahdollistavan laajan työkentän sekä monipuolisen ja vaihtelevan uran. Jatkuvan oppimisen nähdään olevan vahvasti läsnä työtulevaisuudessa. Kasvatustieteellinen asiantuntijuus mielletään laaja-alaiseksi, ihmisyyttä ja oppimista ymmärtäväksi. Opiskelijoiden mukaan kasvatustieteellinen asiantuntijuus pitää sisällään tärkeitä työelämätaitoja. Asiantuntijuuden nähtiin kehittyvän vasta työelämässä erilaisen kokemuksen ja osaamisen myötä. Tutkinnosta koetaan saavan hyvä pohja, jolla lähteä kehittämään omaa asiantuntijuutta työelämässä.

Kokemukset kasvatusalan tutkinnosta olivat ristiriitaisia. Vaikka opiskelijat kokevat olevansa oikealla alalla ja erityisesti sivuaineopinnot olivat tuntuneet mieluisilta ja hyödyllisiltä, samalla koetaan, ettei tutkinto tarjoa tarpeeksi työelämälähtöisyyttä ja tutkinto jää hyvin abstraktiksi. Opetuksen sisällöt kaipaavat enemmän työelämälähtöisyyttä ja opiskelijat näkevät tarvetta myös toiselle harjoittelulle. 


Kristiina Taipale, Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden tiedekunta, aikuiskasvatustiede


Blogikirjoitus perustuu omaan Pro gradu -tutkielmaani: Lapin yliopiston kasvatusalan maisterivaiheen opiskelijoiden käsityksiä työtulevaisuudesta


Lähteet:

Heiskanen, T. (2002). Informaatioyhteiskunnasta oppimisyhteiskunnaksi? Teoksessa Heiskanen, T., Kirjonen, J., Launis, K., Engeström, Y., Vaherva, T., Valkeavaara, T., . . . Tynjälä, P. Oppiminen ja asiantuntijuus: Työelämän ja koulutuksen näkökulmia. Helsinki: WSOY, 25–48.

Rouhelo, A & Rautakilpi, S. 2005. Suuret odotukset vai turhat toiveet? Akateemiset generalistit vuosituhannen vaihteen työmarkkinoilla. Helsinki: Kansanvalistusseura, Aikuiskasvatuksen tutkimusseura 2005. Aikuiskasvatus 25 (1), 36–46.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...