Siirry pääsisältöön

Kyläkoulun luokanopettajien kokemuksia eriyttämisestä yhdysluokassa

Kyläkoulujen määrä on vähentynyt Suomessa huomattavasti viimeisten vuosikymmenten ajan (SVT 2023). Samalla on vähentynyt kyläkouluille tyypillinen yhdysluokkaopetus, jossa opettaja opettaa samaan aikaan kahta tai useampaa vuosiluokkaa. Kyläkoulujen lakkauttamista perustellaan oppilasmäärän vähenemisellä ja erityisesti säästösyillä. (Korpinen 2010.) Onko kyläkoulujen tuomat mahdollisuudet jääneet huomioimatta, kun koulutuspoliittisia päätöksiä on tehty talousnäkökulma edellä? Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että kyläkoulujen vahvuuksia ovat esimerkiksi oppimisympäristö, yhteisöllisyys sekä hyvä oppilaantuntemus (ks. esim. Kangas ym. 2014, Kilpeläinen 2010, Brühwiler & Blatchford 2011). Kyläkouluista ja yhdysluokkaopetuksesta on kuitenkin tehty suhteellisen vähän tutkimusta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Miten voidaan tehdä tutkimusperustaisia ja järkeviä koulutuspoliittisia päätöksiä ja muutoksia kouluverkostoon, jos pienet koulut jätetään tutkimuksen ulkopuolelle?

Tutkin pro gradu -tutkielmassani kyläkoulun luokanopettajien kokemuksia eriyttämisestä yhdysluokassa. Eriyttäminen on opetuksen tukikeino, jolla pyritään vastaamaan oppilaiden moninaisuuden tuomiin haasteisiin (Roiha & Polso 2023). Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä kyläkoulun opettajien kokemuksista eriyttämisestä yhdysluokassa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitä eriyttämiskeinoja opettajat käyttävät kyläkoulun yhdysluokassa. Eriyttämiskeinojen tutkiminen pohjautui Roihan ja Polson (2023) eriyttämisen Viiden O:n malliin. Tutkimukseen osallistui neljä kyläkoulun luokanopettajaa, jotka opettivat aineiston-keruun aikaan yhdysluokkaa 1–2, 3–4 tai 5–6. Opettajilla oli työkokemusta luokanopettajan työstä 20–30 vuotta. Käytin aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua ja analysoin aineiston osittain teorialähtöisellä ja osittain aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.  

Tutkimustulosten mukaan opettajat eriyttivät opetustaan monin tavoin kaikilla Roihan ja Polson (2023) eriyttämisen Viiden O:n mallin osa-alueella, joita ovat 1) opetusjärjestelyt, 2) oppimisympäristö, 3) opetusmenetelmät, 4) oppimisen tukimateriaali ja 5) oppimisen arviointi. Eriyttämiskeinojen käyttöön vaikutti vahvasti oppilasryhmä. Opetusjärjestelyiden osalta eriyttämiskeinoina korostuivat jakotunnit vuosiluokittain, erityisopettajan ja koulunkäynnin-ohjaajan resurssi sekä tukiopetus. Oppimisympäristön osalta opettajat eriyttivät lähinnä fyysistä oppimisympäristöä esimerkiksi istumajärjestyksen, eri tilojen hyödyntämisen ja visuaalisen tuen kautta. Psyykkisen ja sosiaalisen oppimisympäristön eriyttämisestä tuli esille lähinnä luokan luottamuksellinen ja turvallinen ilmapiiri. Opetusmenetelmien osa-alueella opettajat huomioivat eriyttämisen yksilöllisessä etenemisessä, yksilöllisissä tehtävissä ja oppimateriaaleissa sekä oppisisältöjen muokkaamisessa. Oppimisen tukimateriaaleja kuten erilaisia tukivälineitä ja keskittymisen apuvälineitä opettajat tarjosivat oppilaiden tarpeiden mukaan. Opettajat arvioivat oppilaiden oppimista opetussuunnitelman kriteerien mukaisesti. Eriyttäminen näkyi kuitenkin siinä, että opettajat antoivat oppilaalle myönteistä palautetta oppilaan oman tavoitetason mukaan sekä eriyttivät koe- ja arviointitilanteita.

Haastateltavat kokivat eriyttämisen merkitykselliseksi asiaksi. Eriyttämisen merkitys nähtiin neljän osa-alueen kautta, joita olivat 1. onnistumisen kokemusten tarjoaminen, 2. oppimisen mahdollistaminen, 3. ponnistelutaidon kehittäminen ja 4. lähikoulussa opiskelun mahdollistaminen. Opettajat eivät kokeneet eriyttämisen kyläkoulun yhdysluokassa olevan sen haastavampaa kuin yksittäisluokassa isommassa koulussa, vaan molemmissa koettiin olevan omat hyvät ja huonot puolensa. Yhdysluokkaopetus ja kyläkoulut koettiin kuitenkin myönteisiksi asioiksi eriyttämisen kannalta. Kyläkoulun ja yhdysluokkaopetuksen eduiksi eriyttämisen näkökulmasta opettajat kokivat vanhemmilta oppilailta oppimisen, seuraavan vuoden asioista kuulemisen etukäteen, oppilaiden eri-ikäisyyden hyödyntämisen opetuksessa, läheisen kodin ja koulun välisen yhteistyön sekä hyvän oppilaantuntemuksen. Haasteiksi opettajat kokivat samalla tunnilla eri asioiden opiskelun, vuorokurssiopetuksen historian oppiaineessa sekä erityisopettajan resurssin vähäisyyden. Tulokset osoittavat, että opettajat kokevat kyläkoulun ja yhdysluokkaopetuksen lähinnä myönteisinä asioina eriyttämisen kannalta.


Jutta Härö, Lapin yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta, luokanopettajakoulutus

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani ”Kyläkoulun luokanopettajien kokemuksia eriyttämisestä yhdysluokassa”.


Lähteet

Brühwiler, C. & Blatchford, P. 2011. Effects of class size and adaptive teaching competency on classroom processes and academic outcome. Learning and Instruction, 21 (1), 95–108.

Kangas, M.; Vesterinen, O.; Lipponen, L.; Kopisto, K.; Salo, L. & Krokfors, L. 2014. Students' agency in an out-of-classroom setting: Acting accountably in a gardening project. Learning, culture and social interaction, 3 (1), 34–42.

Kilpeläinen, R. 2010. Kyläkoulut Suomessa. Maaseudun pienet koulut opettajien kuvaamina oppimis- ja kasvuympäristöinä. Oulu: Oulun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö. Väitöskirja.

Korpinen, E. 2010. Kyläkoulu yhteiskunnan rakennemuutoksessa. Teoksessa E. Korpinen (toim.). Eläköön kyläkoulu! Jyväskylä: PS-kustannus, 14–28.

Roiha, A. & Polso, J. 2023. Onnistu eriyttämisessä – toimivan opetuksen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.

SVT/Suomen virallinen tilasto 2023. Peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset ja kansan-opistot opiskelijamäärillä mitatun oppilaitoksen koon mukaan, 2005–2022. https://pxdata.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__kjarj/statfin_kjarj_pxt_125k.px (Lu-ettu 28.3.2024)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla