Siirry pääsisältöön

Inkluusion monet sävyt Helsingin Sanomissa vuosina 2020–2022

Koulutuksessa inkluusio nähdään ihmisoikeutena ja perustana oikeudenmukaisemmalle ja tasa-arvoisemmalle yhteiskunnalle. (Forlin, Loreman, Chambers, Sharma & Deppeler, 2014). Inkluusio ajaa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon asiaa. Koulutuksen kentällä se pyrkii edesauttamaan sitä, että jokaisella olisi samanlaiset mahdollisuudet oppia ja kehittyä. Inkluusio tarkoittaa, että erilaisia kykyjä omaavat lapset oppivat, leikkivät ja työskentelevät yhdessä (Tančić & Pavlović, 2023).

Pro gradu -tutkielmani oli diskursiivinen analyysi ja tavoitteena oli tutkia, minkälaista todellisuutta ja kuvaa inkluusiosta luodaan kirjoitetulla kielellä Helsingin Sanomien artikkeleissa vuosina 2020–2022. Helsingin Sanomissa vuosina 2020–2022 inkluusiosta kirjoitettiin moneen eri sävyyn. Esille nousivat sekä kielteinen että myönteinen sävy inkluusiota kohtaan. Myös inkluusion ongelmat tuotiin esille monessa artikkelissa. Artikkeleissa myös määriteltiin inkluusiota sekä kirjoitettiin inkluusion mahdollisuuksista ja siitä, kuinka sitä voisi mahdollisesti kehittää kohti parempaa.

Inkluusion kielteisen sävyn diskurssissa nousivat esille inkluusion toimimattomuus, opettajien pätevyys, oppilaiden tuki ja hyvinvointi. Inkluusion toimimattomuuteen liitettiin vahvasti resurssipula eli rahanpuute inkluusion laadukkaaseen toteutukseen. Opettajien erityispedagoginen osaaminen ja pätevyys toimia inklusiivisessa luokassa herätti osassa kirjoittajista huolta. Esille nostettiin myös oppilaiden tuki ja huoli oppilaan riittävästä tuen saamisesta ja inkluusion mahdollisista kielteisiä vaikutuksia oppilaan hyvinvointiin.

Myönteinen sävy inkluusiosta toi esiin näkökulmia sen toimivuudesta ja siitä, kuinka sitä on jo onnistuttu toteuttamaan hyvin tuloksin. Inkluusion onnistumiseen liitettiin riittävät resurssit ja opettajien sitoutuminen inklusiiviseen opetukseen.

Inkluusiosta löydettiin paljon ongelmia. Erityisesti puutteelliset resurssit nostettiin ongelmien keskiöön, minkä vuoksi laadukas inkluusio jää toteutumatta eikä opettajien jaksamista välttämättä huomioida.

Artikkeleissa kirjoittajan perehtyneisyyttä asiaan vahvisti se, että monessa artikkelissa inkluusiota oli määritelty. Inkluusiota määriteltiin muun muassa seuraavanlaisesti: ”Inkluusiolla tarkoitetaan erityistä tukea tarvitsevien lasten opettamista aivan tavallisissa luokissa. Sen tavoitteena on oppilaiden keskinäinen tasa-arvo niin, ettei ketään luokitella ominaisuuksien tai taipumusten mukaan.” (HS 26.9.2022) ja ”Inkluusio tarkoittaa lapsen yksilöllisten tarpeiden huomioimista” (HS 12.11.2022).

Inkluusiossa nähtiin mahdollisuuksia ja toivoa siitä, että se voidaan saada toimimaan. Esiin nostettiin, kuinka merkittävää on puuttua ongelmiin niiden ilmetessä sekä opettajien kuunteleminen. ”Inkluusio voi toimia, kun tukea on riittävästi ja ongelmiin puututaan ajoissa.” ”—Kuunnelkaa meitä ja arvostakaa ammattitaitoamme päätöksenteossa.” (HS 21.9.2022.) Inkluusion kannalta tärkeänä nähdään henkilökunnan osaaminen, pedagogiset menetelmät, resurssit ja resurssien suuntaaminen (Loukomies & Laine 2023, 17). Inkluusio on laaja kokonaisuus, joka vaatii onnistuakseen monta eri palasta. Inkluusio herättää ajatuksia puolesta ja vastaan. Tulevaisuudessa inkluusio tulee mahdollisesti kehittymään kohti parempaa, jolloin sen toteutus tulee olemaan laadukkaampaa ja oppilaiden tarpeisiin paremmin vastaavaa.


Selina Hakala
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta 

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani Inkluusio Helsingin Sanomissa vuosina 2020–2022.


Lähteet 

Loukomies A. & Laine S. 2023. Inkluusio onnistuu! Näin rakennat inklusiivisen toimintakulttuurin. PS-kustannus. 

Tančić, N. & Pavlović, A. 2023. INCLUSIVE CULTURE AS A PEDAGOGICAL DIMENSION OF SUCCESSFUL EDUCATIONAL INCLUSION. (PDF) Inclusive Culture as a Pedagogical Dimension of Successful Educational Inclusion (researchgate.net) 

HS 21.9.2022 ”Me opettajat olemme viestineet inkluusion ongelmista jo vuosia, mutta meitä ei ole kuunneltu” HS 26.9.2022 ”Paheksuttu inkluusio onnistui espoolaisessa koulussa – Nyt oivalluksia saavutaan ihmettelemään ulkomailta asti” 

HS 12.11.2022 ”Jokainen oppilas on oikeutettu tarvitsemaansa yksilölliseen tukeen”

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla