Siirry pääsisältöön

Harjoittelun merkitys kasvatustieteellisissä generalistialojen koulutusohjelmissa

Nykyajan työmaailma vaatii valmistuvilta opiskelijoilta geneerisiä valmiuksia. Geneeristen taitojen oppiminen tapahtuu samanarvoisesti niin yliopistokoulutuksessa kuin työelämässä (Virtanen & Tynjälä 2019, 881). Geneeristen taitojen oppimisen suhteen kasvatustiede, aikuiskasvatustiede ja mediakasvatus ovat etuasemassa, sillä niiden koulutusohjelmat ovat rakennettu vastaamaan generalistialan vaatimuksia (Karhu ym. 2014, 47). Generalistialalle tyypillistä on se, että tutkinnolla ei saa pätevyyttä tiettyyn ammattiin, vaan sillä voi työskennellä eri ammattinimikkeiden alla eri sektoreissa. Tällöin myös generalistialojen koulutusohjelmat pitävät sisällään geneeristen taitojen oppimista. Kun tutkii näiden kolmen koulutusohjelman tutkintorakenteista, voi niistä huomata generalistialan piirteitä.

Osana kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen ja mediakasvatuksen maisterivaiheen opintoja on pakollinen harjoittelu. Harjoittelun pituus on 3kk ja se kattaa noin 8 % koko maisteritutkinnon opinnoista. Koska nämä kolme koulutusohjelmaa ovat generalistialoja, harjoittelun suorituspaikkoja on lukuisia. Tämän vuoksi harjoittelut voivat sisällöllisesti poiketa toisistaan suuresti. Toisin sanoen sama opiskelija voisi saada erilaisen harjoittelu- ja oppimiskokemuksen, jos hän olisi suorittanut harjoittelun eri paikassa. Oli harjoittelupaikka missä tahansa, mahdollistavat ne opiskelijalle kuitenkin muun muassa autenttista oppimista, asiantuntijuuden kehittymistä ja verkostoitumista omalle alalle. Esimerkiksi verkostoituminen on nykypäivänä tärkeää työuran kannalta (Gibson ym., 2013, 146).

Työharjoittelulla nähdään olevan merkittävä rooli työelämässä tarvittavien taitojen oppimiseen (Mannisenmäki ja Valtari, 2005). Jokainen harjoittelupaikka on antaa opiskelijalle yksilöllisiä kokemuksia. Harjoittelupaikoissa luonnollisesti on keskenään eroavaisuuksia ja ne tarjoavat sen vuoksi erilaisia mahdollisuuksia oppimiseen (Virolainen 2006, 38). Työharjoittelulla ja sen merkityksellä opintoihin nähdään olevan kuitenkin tiettyjä samanarvoisia piirteitä ja vaikka kokemukset jokaisesta harjoittelusta ovat yksilöllisiä ja riippuvaisia monesta eri asiasta, voidaan niistä löytää yhteneväisyyksiä.

Pro gradu -tutkielmassani tutkin opiskelijoiden kokemuksia harjoittelun merkityksestä omiin opintoihinsa ja tulevaan työelämään. Keskiössä olivat opiskelijoiden omat kokemuksensa harjoittelusta. Tutkimuskohteenani oli Lapin yliopiston kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen ja mediakasvatuksen maisterivaiheen opiskelijat, jotka olivat suorittaneet tai olivat parhaillaan suorittamassa harjoittelua. Aineistoni koostui kahdeksan maisterivaiheen opiskelijan avoimista vastauksista verkossa toteuttamaani anonyymiin kyselyyn. Tutkimus on laadullinen ja aineiston analyysissä olen käyttänyt fenomenografista lähestymistapaa.

Harjoittelulla koettiin olevan merkitystä niin opintoihin kuin tulevaan työuraan. Opiskelijat olivat kokeneet haasteita harjoittelupaikan saamisessa, mutta yhtä vastaajaa lukuun ottamatta, harjoittelu oli koettu tärkeäksi osaksi opintoja. Osa toivoi, että tutkinnot pitäisivät sisällään enemmän työharjoitteluita.

Harjoittelu oli mahdollistanut verkostoitumista omalle alalle sekä selventänyt toiveita ja odotuksia tulevaisuudelle ja työuralle. Positiivista huomioitavaa oli myös se, että harjoittelu oli mahdollistanut puolelle vastaajista työpaikan saamisen harjoittelupaikasta. Harjoittelun voidaan siis katsoa heidän kohdallaan mahdollistaneet jo varsinaisen oman alan työuran alkaneen opiskeluiden aikana. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa harjoittelulla olevan tärkeä merkitys opiskelijan opintoihin ja tulevaan työelämään.


Karoliina Keskitalo, Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden tiedekunta, kasvatustiede

Blogikirjoitus perustuu Pro gradu -tutkielmaani: ”Minulla vahvistui ajatus missä tehtävässä haluan työskennellä ja millaista työtä haluaisin tehdä” – Fenomenografinen tutkimus kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen ja mediakasvatuksen maisteriopiskelijoiden kokemuksista harjoittelun merkityksestä omiin opintoihin ja tulevaan työelämään.


Lähteet

Gibson, C., Hardy, J. H. III, & Buckley, R. 2013. Understanding the role of networking in organizations. Career development international 2014, Vol.19 (2), s. 146–161.

Karhu, K., Perttunen, A. & Skaniakos, T. 2014. ”Hyvä fiilis, että mahdollisuuksia on” – kasvatustieteen työelämäopintoja kehittämässä. Teoksessa L. Penttinen, K. Karhu, Liimatainen Jaana O. & P. Keskinarkaus (toim.) Yliopistosta työelämään – Opintopolun työelämäorientaatiota tukemassa, 47–60. Yliopistosta työelämään ESR-projekti: Kopijyvä Oy.

Mannisenmäki, E. & Valtari, M. 2005. Valmistumisen vallihaudalla. Opintojen kesto 2000-luvun hyvinvointivaltiossa. Helsinki: Edita Prima Oy. Virolainen, M. 2006. Osaamista rakentamassa. Ammattikorkeakoulut harjoittelun ja työelämäyhteistyön kehittäjinä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.

Virtanen, A. & Tynjälä, P. 2019. Factors explaining the learning of generic skills: a study of university students’ experiences. Teaching in Higher Education 2019, vol. 24, no. 7, s. 880–894.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla