Siirry pääsisältöön

Harjoittelun merkitys kasvatustieteellisissä generalistialojen koulutusohjelmissa

Nykyajan työmaailma vaatii valmistuvilta opiskelijoilta geneerisiä valmiuksia. Geneeristen taitojen oppiminen tapahtuu samanarvoisesti niin yliopistokoulutuksessa kuin työelämässä (Virtanen & Tynjälä 2019, 881). Geneeristen taitojen oppimisen suhteen kasvatustiede, aikuiskasvatustiede ja mediakasvatus ovat etuasemassa, sillä niiden koulutusohjelmat ovat rakennettu vastaamaan generalistialan vaatimuksia (Karhu ym. 2014, 47). Generalistialalle tyypillistä on se, että tutkinnolla ei saa pätevyyttä tiettyyn ammattiin, vaan sillä voi työskennellä eri ammattinimikkeiden alla eri sektoreissa. Tällöin myös generalistialojen koulutusohjelmat pitävät sisällään geneeristen taitojen oppimista. Kun tutkii näiden kolmen koulutusohjelman tutkintorakenteista, voi niistä huomata generalistialan piirteitä.

Osana kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen ja mediakasvatuksen maisterivaiheen opintoja on pakollinen harjoittelu. Harjoittelun pituus on 3kk ja se kattaa noin 8 % koko maisteritutkinnon opinnoista. Koska nämä kolme koulutusohjelmaa ovat generalistialoja, harjoittelun suorituspaikkoja on lukuisia. Tämän vuoksi harjoittelut voivat sisällöllisesti poiketa toisistaan suuresti. Toisin sanoen sama opiskelija voisi saada erilaisen harjoittelu- ja oppimiskokemuksen, jos hän olisi suorittanut harjoittelun eri paikassa. Oli harjoittelupaikka missä tahansa, mahdollistavat ne opiskelijalle kuitenkin muun muassa autenttista oppimista, asiantuntijuuden kehittymistä ja verkostoitumista omalle alalle. Esimerkiksi verkostoituminen on nykypäivänä tärkeää työuran kannalta (Gibson ym., 2013, 146).

Työharjoittelulla nähdään olevan merkittävä rooli työelämässä tarvittavien taitojen oppimiseen (Mannisenmäki ja Valtari, 2005). Jokainen harjoittelupaikka on antaa opiskelijalle yksilöllisiä kokemuksia. Harjoittelupaikoissa luonnollisesti on keskenään eroavaisuuksia ja ne tarjoavat sen vuoksi erilaisia mahdollisuuksia oppimiseen (Virolainen 2006, 38). Työharjoittelulla ja sen merkityksellä opintoihin nähdään olevan kuitenkin tiettyjä samanarvoisia piirteitä ja vaikka kokemukset jokaisesta harjoittelusta ovat yksilöllisiä ja riippuvaisia monesta eri asiasta, voidaan niistä löytää yhteneväisyyksiä.

Pro gradu -tutkielmassani tutkin opiskelijoiden kokemuksia harjoittelun merkityksestä omiin opintoihinsa ja tulevaan työelämään. Keskiössä olivat opiskelijoiden omat kokemuksensa harjoittelusta. Tutkimuskohteenani oli Lapin yliopiston kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen ja mediakasvatuksen maisterivaiheen opiskelijat, jotka olivat suorittaneet tai olivat parhaillaan suorittamassa harjoittelua. Aineistoni koostui kahdeksan maisterivaiheen opiskelijan avoimista vastauksista verkossa toteuttamaani anonyymiin kyselyyn. Tutkimus on laadullinen ja aineiston analyysissä olen käyttänyt fenomenografista lähestymistapaa.

Harjoittelulla koettiin olevan merkitystä niin opintoihin kuin tulevaan työuraan. Opiskelijat olivat kokeneet haasteita harjoittelupaikan saamisessa, mutta yhtä vastaajaa lukuun ottamatta, harjoittelu oli koettu tärkeäksi osaksi opintoja. Osa toivoi, että tutkinnot pitäisivät sisällään enemmän työharjoitteluita.

Harjoittelu oli mahdollistanut verkostoitumista omalle alalle sekä selventänyt toiveita ja odotuksia tulevaisuudelle ja työuralle. Positiivista huomioitavaa oli myös se, että harjoittelu oli mahdollistanut puolelle vastaajista työpaikan saamisen harjoittelupaikasta. Harjoittelun voidaan siis katsoa heidän kohdallaan mahdollistaneet jo varsinaisen oman alan työuran alkaneen opiskeluiden aikana. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa harjoittelulla olevan tärkeä merkitys opiskelijan opintoihin ja tulevaan työelämään.


Karoliina Keskitalo, Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden tiedekunta, kasvatustiede

Blogikirjoitus perustuu Pro gradu -tutkielmaani: ”Minulla vahvistui ajatus missä tehtävässä haluan työskennellä ja millaista työtä haluaisin tehdä” – Fenomenografinen tutkimus kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen ja mediakasvatuksen maisteriopiskelijoiden kokemuksista harjoittelun merkityksestä omiin opintoihin ja tulevaan työelämään.


Lähteet

Gibson, C., Hardy, J. H. III, & Buckley, R. 2013. Understanding the role of networking in organizations. Career development international 2014, Vol.19 (2), s. 146–161.

Karhu, K., Perttunen, A. & Skaniakos, T. 2014. ”Hyvä fiilis, että mahdollisuuksia on” – kasvatustieteen työelämäopintoja kehittämässä. Teoksessa L. Penttinen, K. Karhu, Liimatainen Jaana O. & P. Keskinarkaus (toim.) Yliopistosta työelämään – Opintopolun työelämäorientaatiota tukemassa, 47–60. Yliopistosta työelämään ESR-projekti: Kopijyvä Oy.

Mannisenmäki, E. & Valtari, M. 2005. Valmistumisen vallihaudalla. Opintojen kesto 2000-luvun hyvinvointivaltiossa. Helsinki: Edita Prima Oy. Virolainen, M. 2006. Osaamista rakentamassa. Ammattikorkeakoulut harjoittelun ja työelämäyhteistyön kehittäjinä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.

Virtanen, A. & Tynjälä, P. 2019. Factors explaining the learning of generic skills: a study of university students’ experiences. Teaching in Higher Education 2019, vol. 24, no. 7, s. 880–894.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...