Siirry pääsisältöön

Pieni koulu itsetunnon kehittymisympäristönä

Vahvan itsetunnon merkitys ihmisen hyvinvoinnille on huomattava sen ehkäistessä muun muassa syrjäytymistä sekä erilaisia emotionaalisia haasteita, kuten masennusta (mm. Nurmi & Salmela-Aro 2002; Keltikangas-Järvinen 2023). Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (Opetushallitus 2016) vahvan itsetunnon tukeminen onkin määritelty yhdeksi perusopetuksen tärkeistä tavoitteista.

Kiinnostuin pro gradu -tutkielmassani tutkimaan itsetuntoa ja sen kehittymistä erityisesti pienten koulujen kontekstissa. Pienet koulut kasvu- ja oppimisympäristöinä omaavat ainutlaatuisia piirteitä ja niiden on useissa tutkimuksissa todettu olevan turvallisia ja antoisia ympäristöjä oppilaiden kasvulle. Pienten koulujen määrä on lakkautusten vuoksi ollut jo pitkään laskussa (Peltonen 2002), ja siksi tutkimustieto niihin liittyen on tärkeää.

Tutkin opettajien käsityksiä pienestä koulusta kasvuympäristönä itsetunnon kehittymisen näkökulmasta sekä mahdollisuuksistaan oppilaiden itsetunnon tukemiseen pienellä koululla. Toteutin tutkimukseni fenomenografista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineiston keräsin pienten koulujen opettajilta eläytymismenetelmällä, jossa vastaajat eläytyvät kehyskertomuk-sessa kuvattuun tilanteeseen ja kirjoittavat vastaukseksi lyhyehkön tarinan (Eskola, Virtanen & Wallin 2018). Aineiston analyysimenetelmänä toimi fenomenografinen analyysi.

Tutkimukseeni osallistuneiden opettajien käsityksissä pieni koulu näyttäytyy varsin hyvänä kasvuympäristönä vahvan itsetunnon kehittymiselle. Myös itsetunnon tukemisen mahdollisuudet ovat opettajien käsitysten perusteella hyvät. Tärkeimpänä teemana itsetunnon kehittymiseen ja sen tukemiseen liittyen nousi esiin vahva oppilaantuntemus. Pienellä koululla oppilaita on vain vähän, minkä ansiosta opettajat tuntevat jokaisen hyvin ja pystyvät tukemaan heitä erilaisissa haasteissa. Oppilaantuntemus luo kouluun turvallisen ilmapiirin, joka antaa edellytykset vahvan itsetunnon kehittymiselle ja kasvulle kokonaisvaltaisesti. Opettajat kokivat, että pystyvät aidosti kohtaamaan oppilaat päivittäin ja olemaan heille turvallisen aikuisen roolissa.

Oppilaantuntemuksen myötä myös erilaisten pedagogisten ratkaisujen tekeminen on helpompaa, mikä estää oppimisen haasteiden ja jatkuvien epäonnistumisen kokemusten syntymistä ja niiden heikentäviä vaikutuksia itsetuntoon. Opettajat kertoivat hyödyntävänsä opetuksessaan itsetunnon tukemisen keinoina esimerkiksi eriyttämistä, tukiopetusta, lapsilähtöisiä työtapoja sekä vahvuusperustaisuutta, joiden kaikkien perustana oppilaantuntemus on. Myös oppilaiden kehuminen ja oppimista tukevan palautteen antaminen koettiin tärkeäksi.

Yhdysluokkaopetus on useimmiten pienillä kouluilla käytössä oleva opetusmuoto, mikä voi olla itsetunnon näkökulmasta sekä mahdollisuus että haaste. Parhaimmillaan yhdysluokkaopetus voi olla hyvinkin vuorovaikutteista ja antaa oppilaille mahdollisuuksia vertaisoppimiseen, mutta se voi myös haastaa oppimisen haasteista kärsiviä.

Pienellä koululla vallitsee usein vahva yhteisöllisyys ja yhdessä tekemisen kulttuuri, ja eri-ikäiset oppilaat leikkivät ja pelaavat yhdessä. Opettajien kokivat myös tämän vaikuttavan positiivisesti itsetunnon kehittymiseen. Joskus koulun pienuus voi myös haastaa, kun osa oppilaista ei välttämättä löydä itselleen lainkaan ystävää.

Uskon, että kaikenlaiset koulumuodot voivat tarjota oppilaalle suotuisan kasvuympäristön itsetunnon kehittymistä ajatellen, eikä koulumuotojen asettaminen paremmuusjärjestykseen ole tarpeen. Tutkielmani perusteella pienet koulut ovat kuitenkin ehdottomasti säilyttämisen arvoisia ympäristöjä, joissa kasvu ja oppiminen ovat turvattuina.


Mirjami Maaninka
Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta
Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani Pieni koulu itsetunnon kehittymisen kasvuympäristönä – Fenomenografinen tutkimus opettajien käsityksistä.


Lähteet:

Eskola, J., Virtanen, S. & Wallin, A. 2018. Tiedettä tarinoista: Eläytymismenetelmän käyttö ja soveltaminen. Teoksessa R. Valli. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus: 56–68.

Keltikangas-Järvinen, L. 2023. Hyvä itsetunto. Helsinki: WSOY.

Nurmi, J-E & Salmela-Aro, K. 2002. Goal Construction, Reconstruction and Depressive Symptoms in a Life-Span Context: The Transition From School to Work. Journal Of Perso-nality 70 (3), 385–420.

Opetushallitus 2016. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki.

Peltonen, T. 2002. Pienten koulujen esiopetuksen kehittäminen – entisajan alakoulusta esikouluun. Oulu: Oulun yliopisto.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla