Siirry pääsisältöön

Pieni koulu itsetunnon kehittymisympäristönä

Vahvan itsetunnon merkitys ihmisen hyvinvoinnille on huomattava sen ehkäistessä muun muassa syrjäytymistä sekä erilaisia emotionaalisia haasteita, kuten masennusta (mm. Nurmi & Salmela-Aro 2002; Keltikangas-Järvinen 2023). Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (Opetushallitus 2016) vahvan itsetunnon tukeminen onkin määritelty yhdeksi perusopetuksen tärkeistä tavoitteista.

Kiinnostuin pro gradu -tutkielmassani tutkimaan itsetuntoa ja sen kehittymistä erityisesti pienten koulujen kontekstissa. Pienet koulut kasvu- ja oppimisympäristöinä omaavat ainutlaatuisia piirteitä ja niiden on useissa tutkimuksissa todettu olevan turvallisia ja antoisia ympäristöjä oppilaiden kasvulle. Pienten koulujen määrä on lakkautusten vuoksi ollut jo pitkään laskussa (Peltonen 2002), ja siksi tutkimustieto niihin liittyen on tärkeää.

Tutkin opettajien käsityksiä pienestä koulusta kasvuympäristönä itsetunnon kehittymisen näkökulmasta sekä mahdollisuuksistaan oppilaiden itsetunnon tukemiseen pienellä koululla. Toteutin tutkimukseni fenomenografista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineiston keräsin pienten koulujen opettajilta eläytymismenetelmällä, jossa vastaajat eläytyvät kehyskertomuk-sessa kuvattuun tilanteeseen ja kirjoittavat vastaukseksi lyhyehkön tarinan (Eskola, Virtanen & Wallin 2018). Aineiston analyysimenetelmänä toimi fenomenografinen analyysi.

Tutkimukseeni osallistuneiden opettajien käsityksissä pieni koulu näyttäytyy varsin hyvänä kasvuympäristönä vahvan itsetunnon kehittymiselle. Myös itsetunnon tukemisen mahdollisuudet ovat opettajien käsitysten perusteella hyvät. Tärkeimpänä teemana itsetunnon kehittymiseen ja sen tukemiseen liittyen nousi esiin vahva oppilaantuntemus. Pienellä koululla oppilaita on vain vähän, minkä ansiosta opettajat tuntevat jokaisen hyvin ja pystyvät tukemaan heitä erilaisissa haasteissa. Oppilaantuntemus luo kouluun turvallisen ilmapiirin, joka antaa edellytykset vahvan itsetunnon kehittymiselle ja kasvulle kokonaisvaltaisesti. Opettajat kokivat, että pystyvät aidosti kohtaamaan oppilaat päivittäin ja olemaan heille turvallisen aikuisen roolissa.

Oppilaantuntemuksen myötä myös erilaisten pedagogisten ratkaisujen tekeminen on helpompaa, mikä estää oppimisen haasteiden ja jatkuvien epäonnistumisen kokemusten syntymistä ja niiden heikentäviä vaikutuksia itsetuntoon. Opettajat kertoivat hyödyntävänsä opetuksessaan itsetunnon tukemisen keinoina esimerkiksi eriyttämistä, tukiopetusta, lapsilähtöisiä työtapoja sekä vahvuusperustaisuutta, joiden kaikkien perustana oppilaantuntemus on. Myös oppilaiden kehuminen ja oppimista tukevan palautteen antaminen koettiin tärkeäksi.

Yhdysluokkaopetus on useimmiten pienillä kouluilla käytössä oleva opetusmuoto, mikä voi olla itsetunnon näkökulmasta sekä mahdollisuus että haaste. Parhaimmillaan yhdysluokkaopetus voi olla hyvinkin vuorovaikutteista ja antaa oppilaille mahdollisuuksia vertaisoppimiseen, mutta se voi myös haastaa oppimisen haasteista kärsiviä.

Pienellä koululla vallitsee usein vahva yhteisöllisyys ja yhdessä tekemisen kulttuuri, ja eri-ikäiset oppilaat leikkivät ja pelaavat yhdessä. Opettajien kokivat myös tämän vaikuttavan positiivisesti itsetunnon kehittymiseen. Joskus koulun pienuus voi myös haastaa, kun osa oppilaista ei välttämättä löydä itselleen lainkaan ystävää.

Uskon, että kaikenlaiset koulumuodot voivat tarjota oppilaalle suotuisan kasvuympäristön itsetunnon kehittymistä ajatellen, eikä koulumuotojen asettaminen paremmuusjärjestykseen ole tarpeen. Tutkielmani perusteella pienet koulut ovat kuitenkin ehdottomasti säilyttämisen arvoisia ympäristöjä, joissa kasvu ja oppiminen ovat turvattuina.


Mirjami Maaninka
Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta
Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani Pieni koulu itsetunnon kehittymisen kasvuympäristönä – Fenomenografinen tutkimus opettajien käsityksistä.


Lähteet:

Eskola, J., Virtanen, S. & Wallin, A. 2018. Tiedettä tarinoista: Eläytymismenetelmän käyttö ja soveltaminen. Teoksessa R. Valli. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus: 56–68.

Keltikangas-Järvinen, L. 2023. Hyvä itsetunto. Helsinki: WSOY.

Nurmi, J-E & Salmela-Aro, K. 2002. Goal Construction, Reconstruction and Depressive Symptoms in a Life-Span Context: The Transition From School to Work. Journal Of Perso-nality 70 (3), 385–420.

Opetushallitus 2016. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki.

Peltonen, T. 2002. Pienten koulujen esiopetuksen kehittäminen – entisajan alakoulusta esikouluun. Oulu: Oulun yliopisto.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...