Siirry pääsisältöön

Kutsumukselliset tekijät ja ammatillisen identiteetin rakentuminen opettajankoulutuksessa

Opettajantyötä on pidetty perinteisesti kutsumustehtävänä, joka nauttii yhteiskunnalta saamaansa arvostusta. Kutsumus auttaa ymmärtämään, miksi jotkut ylipäätään toimivat opettajina (Estola & Syrjälä 2008, 98). Suomi on toiminut jo pitkään esimerkkinä toimivasta opettajankoulutusjärjestelmästä, jonka tehtävänä on kehittää opiskelijoiden laaja-alaisia ja itsenäisen ammattilaisen valmiuksia sekä valmiuksia kehittää omaa työtään (Niemi 2006, 79). Opettajuus on myös opettajaksi kasvamista ja identiteettityötä, jotka kehittyvät opettajankoulutuksen aikana ja voivat vahvistaa opiskelijoiden kutsumusta opettajantyöhön.

Pro Gradu -tutkielmassani selvitin luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä heidän omista kutsumuksellisista tekijöistään, jotka ovat syynä alalle hakeutumiseen sekä heidän näkemyksiään siitä, kuinka he kokevat ammatillisen identiteettinsä rakentuneen opettajankoulutuksen aikana. Tutkimusaineisto koostui kuuden eri puolilla Suomea opiskelevan luokanopettajaopiskelijan teemahaastatteluista. Tutkimusaineisto analysoitiin sekä teorialähtöisellä että teoriasidonnaisella sisällönanalyysilla. Opiskelijoiden kokemat kutsumukselliset tekijät jakaantuivat viiteen alateemaan ja koettu ammatillisen identiteetin rakentuminen seitsemään orientaatioon, jotka pohjautuivat Laineen (2004) väitöskirjan tutkimustuloksiin.

Opettajan autonominen asema kutsuu opiskelijoita viittaa opettajan työnkuvassa houkuttelevaksi erityisesti opettajan autonomisen aseman, joka mahdollistaa itsensä toteuttamisen omien pedagogisten näkemysten mukaan. Toisaalta autonominen työnkuva esitettiin myös merkityksellisenä työssäjaksamisen näkökulmasta. Tutkimus osoitti opiskelijoiden olevan yleisesti tietoisia opettajan työnkuvasta ja korostivat autonomian rinnalla houkuttelevina tekijöinä myös työn monipuolisuutta sekä pitkiä lomia.

Opettaja toteuttaa työtään omalla opettajapersoonallaan viittaa opiskelijoiden kokemukseen henkilökohtaisista luonteenpiirteistään, jotka he näkivät opettajapersoonalle tyypillisinä. Erityisesti aineistoissa korostuivat sosiaaliset taidot ja vuorovaikutustaidot sekä empaattisuus. Ammatillisen identiteetin rakentumisen näkökulmasta opiskelijat kokivat sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutustaitojen kehittyneen opintojen aikana. Lisäksi opiskelijat kokevat opettajaan kohdistuneita odotuksia siitä, millainen opettajan kuuluisi olla. Edellä mainittua opettajan ammatilliseen identiteettiin vaikuttavaa ilmiötä opiskelijat perustelevat yhteiskunnan roolilla.

Kutsumustyössä merkittävintä oppilaiden kasvattaminen tulevaisuuteen viittaa opiskelijoiden asettamiin tavoitteisiin, jotka heijastelevat heidän sitoutumistaan opettajan ammattiin. Opiskelijoiden henkilökohtaiset tavoitteet kohdistuivat omaa opettajapersoonaa kohtaan, mutta ennen kaikkea vastuuseen oppilaiden oppimisesta ja kasvun tukemisesta. Kasvatustehtävässä nähtiin olevan kyse nähtiin olevan kyse oppilaiden kasvattamisesta tulevaisuuden yhteiskunnan jäseniksi, mikä toisaalta koettiin myös opettajan työmäärän lisääntymisenä.

Valta-asema koetaan vastuuna ja auktoriteettipersoonana viittaa opiskelijoiden kokevan opettajan valta-aseman näkyvän opettajan auktoriteettipersoonana sekä rajojen asettamisena. Opiskelijat kokivat auktoriteettipersoonassa olevan kyse enemmän empaattisesta opettajapersoonasta, joka hyödyntää asemaansa turvallisen ja sallivan toimintaympäristön luomisena sen sijaan, että käyttäisi kurinpidollisia keinoja tai uhkailua. Nykypäivän opettajan auktoriteettiasema on kuitenkin opiskelijoiden mielestä vähentynyt muuttuneen opettajan työnkuvan myötä. 

Opintojen merkitys opiskelijoiden ammatillisen identiteetin kehittymisessä viittaa opetusharjoitteluiden olleen opiskelijoiden mielestä paikkoja, joissa he ovat kokeneet eniten ammatillista kasvua. Ammatillisen kasvun tekijöiksi opiskelijat kuvasivat haastatteluaineiston perusteella pedagogisen johtajuuden, uuden oppimisen sekä itsestä että pedagogisista valmiuksista, sekä itsestä että pedagogisista valmiuksista, ajattelutaitojen kehittymisen, opettajapersoonallisuuden ja oppilaiden kohtaamiseen liittyvät taidot.

Opiskelijoiden kokema kutsumuksen ristiriitaisuus viittaa opiskelijoiden mainintoihin opettajantyön haasteellisista tekijöistä, joita oli enemmän kuin merkityksellisiä tekijöitä. Työn haasteellisiksi tekijöiksi opiskelijat kuvasivat lasten ja nuorten hyvinvoinnin, käytöshäiriöiden lisääntymisen ja sen myötä tuen tarpeiden lisääntymisen, työmäärän kasvun, resurssien pienuuden sekä opettajan liian pienen palkan suhteutettuna työmäärään. Opiskelijoiden koetut opettajantyön haasteet ovat yhteydessä heidän koettuun kutsumukseen ja sitoutumiseensa työtä kohtaan.


Camilla Tuominen, Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden tiedekunta, luokanopettajakoulutus


Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani tutkielmaani  ”Sun pitää pystyy tähän, koska tää on kutsumusammatti” – Kutsumukselliset tekijät ja ammatillisen identiteetin rakentuminen opettajankoulutuksessa


Lähteet:

Estola, E. & Syrjälä, L. 2008. Kutsumus. Teoksessa. Heikkinen, H. & Syrjälä (toim.) Minussa elää monta tarinaa. Hansaprint Oy, Vantaa.

Niemi, H. 2006. Opettajan ammatti – arvoja ja arvottomuutta. Teoksessa Nummenmaa, A. R. & Väälijäärvi, J. (toim.) Opettajan työö ja oppiminen. Jyvääskylää: Koulutuksen tutkimuslaitos.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla