Siirry pääsisältöön

Luokanopettajien kokemuksia opetuksen pelillisyyteen liittyen

Digitalisaation globalisoitumisen myötä lasten ja nuorten vapaa-ajan harrastamisessa on tapahtunut muutos kohti pelaamisen aikakautta. Lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimus osoittaa, että vuodesta 2012 pelaaminen on ollut suomalaisten nuorten keskuudessa yleisin päivittäinen harrastusmuoto. Vuoden 2020 tutkimustulos osoittaa, että pelaaminen eri päätelaitteilla on entistä yleisempää. Lähes puolet vapaa-ajan käyttöön liittyvään kyselyyn vastanneista nuorista ilmoitti pelaavansa päivittäin. (Salasuo, Tarvainen & Myllyniemi 2021, 43–44.) Vapaa-ajan pelaaminen on arkipäivää lasten ja nuorten keskuudessa, mutta kuinka peliharrastuneisuutta hyödynnetään kouluympäristössä? Perehdyin tutkimusprosessin alussa useisiin pelitutkimuksiin ja mahdolliseksi ratkaisuksi näyttäytyi pelillisyys, jonka tavoitteena on lisätä oppimisen mielekkyyttä ja motivaatiota. Lasten ja nuorten lisääntynyt peliharrastuneisuus näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, sillä se ohjaa opettajia hyödyntämään opetuksessa pelillisyyden tarjoamat mahdollisuudet. (Opetushallitus 2014, 31).

Tutkin pro gradu -tutkielmassani luokanopettajien kokemuksia opetuksen pelillisyyteen liittyen. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opettajat kokivat voivansa tukea pelillisyyden avulla oppilaiden motivaatiota. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa eri puolelta Suomea ja jokainen heistä toteutti pelillisyyttä koulussa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja tulokset muodostuivat aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimusaihe on kiinnostava, sillä oppilaiden vapaa-ajan käyttöön liittyy kasvavin määrin pelaamista ja opettajien tulisi huomioida työtavoissa oppilaiden tarpeet ja kiinnostuksen kohteet. Miten pelillisyyttä hyödyntävät opettajat kuvailevat pelillisyyden käytännössä toteutuvan koulussa? 

Tutkimustulokset osoittavat, että luokanopettajat suhtautuvat opetuksen pelillistämiseen myönteisesti, jonka takia he hyödyntävät sitä säännöllisesti opetuksessaan. Luokanopettajat määrittelevät pelillisyyttä usealla tavalla ja heillä on erilaisia tavoitteita pelillisyydelle, jotka vaikuttavat siihen, kuinka pelillisyyttä toteutetaan. Opettajat toteuttavat usein suuria pelillisiä kokonaisuuksia, joiden kesto vaihtelee viikoista kuukausiin tai se kestää jopa koko lukuvuoden ajan. Suuriin pelillisiin kokonaisuuksiin liittyi keskeisenä elementtinä tarinallisuus, joka oli toiminnan viitekehyksenä koko pelillisyysjakson ajan. Opettajat tekivät suurempia pelillisiä kokonaisuuksia usein monia oppiaineita yhdistämällä, mutta myös pelkästään historian opetuksissa, jossa oppisisältöjen koettiin tarjoavan valmiita viitekehyksiä suurempiin pelillisiin kokonaisuuksiin.

Tulokset osoittivat, kuinka opettajat kokivat pelillisyyden vaikuttavan lähtökohtaisesti positiivisesti oppilaiden motivaatioon. Opettajat olivat hyödyntäneet pelillisyyttä pitkään opetuksessa ja se oli oppilaille tuttua. Opettajat kokivat säännöllisen pelillistämisen tuovan kouluarkeen rytmiä ja erilaisia työskentelytapoja, jotka lisäsivät oppimisen mielekkyyttä ja oppilaiden motivaatiota. Pelilliseen toimintaan liittyi lähes aina yhteisöllisiä piirteitä ja elementtejä, joiden koettiin vaikuttavan oppilaiden motivaation. Myös luokan ilmapiirillä oli merkitystä motivaatioon. Opettajat kokivat oman luokkansa ilmapiirin ja oppilaiden työskentelyn olevan yleisesti hyvää, joka vahvisti oppilaiden motivaatiota peliympäristöissä. Toisaalta osa opettajista toi esille, kuinka kilpailut ja niiden hyödyntäminen aiheuttivat eniten ongelmatilanteita luokassa, jolloin niitä hyödynnettiin vaihtelevasti opetuksessa. Tutkimus osoittaa, kuinka pelillisyys koetaan myönteisenä erityisesti sitä hyödyntävien opettajien, että heidän oppilaiden keskuudessa koulumaailmassa. Pelillisyys on keino muiden joukossa tehostaa oppimista ja koulunkäynnin mielekkyyttä, joten toivon tutkimuksen herättävän ajatuksia ja keskustelua pelillisyyden mahdollisesta hyödyntämisestä koulussa. 


Joona Taskila, Lapin yliopisto

Kasvatustieteiden tiedekunta, luokanopettajakoulutus

Blogikirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaani “Luokanopettajien kokemuksia pelillisyydestä ja sen vaikutuksesta oppilaiden motivaatioon”.


Lähteet

Opetushallitus 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.

Salasuo, M., Tarvainen, K. & Myllyniemi, S. 2021. Luku 1. Yhdeksällä kymmenestä on jokin harrastus. Teoksessa Salasuo, M. (toim.) Harrastamisen äärellä: Lasten ja nuorten vapaa-ajan tutkimus 2020. Valtion nuorisoneuvoston verkkojulkaisuja 68. 37–50.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla