Siirry pääsisältöön

Koulun johtajien kokemuksia opettajien työuupumustilanteista

Opettajan työ on muuttunut. Opetusjärjestelymuutokset ovat kasvattaneet oppilaiden tuen tarvetta. Haasteita opettajien työhön aiheuttavat monikulttuuriset opetusryhmät, kolmiportainen tuki, yksilöllinen opetus, uuden opetussuunnitelman toteuttaminen, määrärahojen vähentyminen sekä yleisesti oppilaiden lisääntyneet ongelmat. Myös yleisesti työelämässä tapahtuvat muutokset, kuten digitalisoituminen, työn byrokratian kasvu, säästöt ja kiihtynyt tahti työelämässä vaikuttavat opettajien työhön. (Yrttiaho & Posio 2019, 24) 

Pro gradu -tutkielmassani tuon esiin esihenkilöiden kokemuksia työuupuneiden opettajien töihin palaamisen tukemisen haasteista, tukimuotojen positiivisista puolista ja kehitettävistä asioista. Tutkimuksen päätutkimuskysymys oli “Miten koulun johtaja voi tukea työuupumustilanteissa opettajaa?” Tutkimusaineisto kerättiin Webropol -sovelluksen kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin Tampereen kaupungin ja lähikuntien koulun johtajille. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisen aineiston analyysin avulla. Fenomenografisen tutkimuksen lähestymistapa on aineistolähtöinen, jolloin tulkinta muodostuu vuorovaikutuksessa aineiston kanssa ja aineisto toimii kategorisoinnin pohjana (Huusko & Paloniemi 2006, 166).   Kuvauskategoriat kuvaavat tapoja, joilla ilmiö voidaan ymmärtää ja myös näiden tapojen suhdetta toisiinsa (Marton & Booth 1997, 125, 136). Kuvauskategorioiksi muodostuivat tutkielmassani moniammatillinen tuki ja psykologisesti turvallinen ilmapiiri.

Kyselyyn vastanneet koulun johtajat painottivat vastauksissaan kokeneensa psykologisesti turvallisen työilmapiirin luomisen tärkeäksi työuupumuksen ehkäisyssä. Psykologisesti turvallisessa työyhteisössä työntekijät tuntevat olevansa haluttuja ja hyväksyttyjä työyhteisön jäseniä. Psykologisesti turvallinen ilmapiiri syntyy, kun työyhteisön jäsenet pystyvät kehittämään tunnetaitojaan, esittämään huolensa matalalla kynnyksellä sekä uskaltavat kysyä apua ja näkemyksiä muilta työyhteisön jäseniltä. Työyhteisön ilmapiiri, joka panostaa avoimeen keskusteluun ja oman roolin tarkkailuun edistää turvallisen ilmapiirin luomista. (Mäkikallio 2020)

Moniammatillinen tuki on yksi kyselyyn vastanneiden koulun johtajien mainitsema keino työuupumuksen ehkäisyyn. Moniammatillinen tuki on kokonaisvaltaista tukea. Lisäksi saatu valmennus työuupumuksen havainnointiin ja tunnistamiseen edistää koulun johtajien kykyä reagoida työyhteisössä ilmeneviin työuupumustilanteisiin eri vaiheissa.  Työyhteisön tuki sekä keskustelu kollegojen ja esihenkilöiden kanssa ovat osa moniammatillista tukea. Tutkimuksen mukaan toimiva moniammatillinen tuki näyttäytyy positiivisina käytänteinä esihenkilölle, työyhteisölle ja työuupuneelle opettajalle.

Toimiva tiedonkulku ja vastuualueiden määrittäminen ovat moniammatillisen tuen haasteita. Tutkimuksen tuloksena moniammatillisen tuen haasteina ovat myös aikaresurssit sekä työn ulkopuoliset asiat ja ongelmat. Koulun johtaja on itse esihenkilö, mutta myös koulun johtajalla on oma esihenkilönsä. Tutkimuksen tuloksien mukaan koulun johtajan omalta esihenkilöltä saatu tuki ja organisaatiolta saatu koulutus vaikuttavat koulun johtajan mahdollisuuksiin kohdata opettajia työuupumustilanteissa.

Tutkimuksen tuloksista voidaan vetää johtopäätös, että koulun johtajat haluavat olla tukena ja läsnä arjessa opettajille, jotta voivat paremmin auttaa heitä. Psykologisen turvallisuuden lisääminen on keino lisätä työyhteisön hyvinvointia. Moniammatillisen tuen resursseja ollessa tarpeeksi voidaan tukea työuupunutta opettajaa monipuolisesti moneen eri alan ammattilaisten toimesta tutkimuksen tuloksien mukaan. Moniammatillinen tuki ei auta vain itse työuupunutta opettajaa vaan myös työyhteisöä ja koulun johtajaa. 


Sanni Paukkunen, Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden tiedekunta, luokanopettajakoulutus

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani “Koulun johtajan rooli opettajien työuupumustilanteissa – Fenomenografinen tutkimus koulun johtajien käsityksistä työuupuneiden opettajien palaamisesta töihin”.


Lähteet:

Huusko, M. & Paloniemi. S. 2006. Fenomenografia laadullisena tutkimussuuntauksena kasvatustieteissä. Kasvatus 37(2), 162-173.

Marton, F. & Booth, S. 1997. Learning and awareness. New York: Routledge.  

Mäkikallio, I. 4.5.2020. MySpeaker. Muuttuva maailma. Näin tuet psykologisesti turvallista ilmapiiriä töissä. https://www.myspeaker.fi/uutiset/muuttuva-maailma-nain-tuet-psykologisesti-turvallista-ilmapiiria-toissa-iida-makikallio/ (Luettu 03.05.2023.)

Yrttiaho, R. & Posio, S. 2021 Opettajan hyvinvointikirja: positiivisen psykologian työkaluja työhyvinvoinnin tueksi. Jyväskylä: PS-kustannus.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla