Siirry pääsisältöön

Aikuisena yliopistossa opiskelu on palkitsevaa mutta myös haastavaa

Suomalainen koulutuspolku ohjaa valitsemaan urapolun ja ammatin nuorena.   Koulutusjärjestelmän ihanteen mukaan yksilön tulisi valita oma alansa heti toisen asteen jälkeen ja myös suorittaa opintonsa tavoiteajassa siirtyäkseen työmarkkinoille. Harva kuitenkaan pysyy koko työuraansa nuorena valitsemallaan alalla. Muuttuva työelämä on lisännyt poikkeavia uratarinoita. Työurat monimuotoistuvat ja yhä useammat vaihtavat ammattia tai alaa uransa aikana. Suoraviivaisesta urapolusta on siirrytty monisuuntaiseen ja monimuotoiseen uraan. Baruch (2003) kuvaa nykyisen mallista urakehitystä joustavaksi; joustavaa urakehitystä on se, että yksilö voi mennä mihin suuntaan tahansa, palata takaisin ja jatkaa toiseen suuntaan. Uuden alan opiskelu aikuisena mahdollistaa uran muutokset ja suunnan vaihtamiset. 

Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää yliopistokoulutuksen kautta uraa vaihtavien aikuisten kokemuksia. Tutkimus keskittyy aikuisten kokemuksiin yliopisto-opinnoista sekä miten opinnot ovat vaikuttaneet ammatilliseen identiteettiin. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Tutkimuksessa haastateltiin aikuisia, jotka ovat omasta tahdostaan aloittaneet uuden alan opiskelun yliopistossa. Haastateltavat olivat kaikki yli 30-vuotiaita naisia ja he opiskelivat eri aloja yliopistoissa ympäri Suomen. 

Tutkimukseen osallistuneet aikuiset uranvaihtajat kokivat opinnot yliopistossa motivoivina, innostavina ja opintojen koettiin mahdollistavan uusia asioita työelämässä. Haastateltavien puheissa nousi esiin uudelleen kouluttautumisen tuomat hyödyt, kuten itsensä kehittäminen ja mahdollisuus työllistyä uudelle alalle. Opintojen avulla oma ammatillinen identiteetti vahvistui ja omat tavoitteet työelämän suhteen kirkastuivat ja vahvistuivat. Opintojen vaikutus niin omaan elämään, että työelämään oli myönteinen.  Monet kokivat myös hyvinvointinsa niin vapaa-ajalla kuin työelämässä parantuneen.

Yliopistossa opiskelun, oman työelämän ja arjen yhteensovittaminen koettiin kuitenkin haastavaksi. Oma taloudellinen tilanne nousi yhdeksi isoimmaksi haasteeksi. Opintoja rahoitettiin niin aikuiskoulutustuella, opintotuella sekä työtä tekemällä. Kaikki haastateltavat työskentelivät opintojen ohessa. Osa-aikaset työt, opintovapaakuukausien tarkka laskeminen ja työvuorojen järjestely kuuluivat haastateltavien opiskeluarkeen ja tekivät arjesta ja opinnoista palapeliä, joka koettiin paikoin haastavaksi ja väsyttäväksi. Myös muut velvoitteet kuten lapset ja perhearki toivat opiskeluun lisähaasteita ja ajan löytäminen opinnoille oli haastateltaville ajoittain vaikeaa. 

Haastateltaville opintojen tuoma hyöty tulevaisuudessa että haastatteluhetkellä oli kuitenkin arvokkaampaa kuin sen tuomat haasteet. Haasteiden myös koettiin olevan väliaikaisia. Haastattteluissa nousi esiin myös lähipiirin että yliopiston tarjoama tuki opinnoille. Lähipiiri mahdollisti opiskelun käytännössä esimerkiksi apuna lasten kanssa. Yliopiston koettiin olevan tukena myös aikuisen opiskelijan välillä sirpaleisessa opiskeluarjessa ja opintoihin oli saatu myös vertaistukea muilta aikuisopiskelijoilta. 

Tutkielmani tukee ajatusta, että uranvaihdolla ja mahdollisuudella vaikuttaa työuraan opiskelemalla aikuisiällä on yksilön elämälle myönteisiä vaikutuksia. Uranvaihto vaikuttaa ammatilliseen identiteettiin sekä yksilön hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen laajemminkin. Aikuisten opiskelua ja mahdollisuutta uranvaihtoon myöhemmin elämässä tulisikin tukea ja sille tulisi luoda erilaisia mahdollisuuksia ottaen huomioon ihmisten joustavat ja muuttuvat urapolut. 


Paula Kemppainen, Lapin yliopisto

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani “Uudelle uralle aikuisena – yliopisto-opintojen kautta uraa vaihtavien kokemuksia”.


Lähteet:

Baruch, Yehuda. 2003. Transforming careers: from linear to multidirectional career paths. Organizational and individual perspectives. Career Development International Vol 9, No 1, 2004, 58-73.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...