Siirry pääsisältöön

Aikuisena yliopistossa opiskelu on palkitsevaa mutta myös haastavaa

Suomalainen koulutuspolku ohjaa valitsemaan urapolun ja ammatin nuorena.   Koulutusjärjestelmän ihanteen mukaan yksilön tulisi valita oma alansa heti toisen asteen jälkeen ja myös suorittaa opintonsa tavoiteajassa siirtyäkseen työmarkkinoille. Harva kuitenkaan pysyy koko työuraansa nuorena valitsemallaan alalla. Muuttuva työelämä on lisännyt poikkeavia uratarinoita. Työurat monimuotoistuvat ja yhä useammat vaihtavat ammattia tai alaa uransa aikana. Suoraviivaisesta urapolusta on siirrytty monisuuntaiseen ja monimuotoiseen uraan. Baruch (2003) kuvaa nykyisen mallista urakehitystä joustavaksi; joustavaa urakehitystä on se, että yksilö voi mennä mihin suuntaan tahansa, palata takaisin ja jatkaa toiseen suuntaan. Uuden alan opiskelu aikuisena mahdollistaa uran muutokset ja suunnan vaihtamiset. 

Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää yliopistokoulutuksen kautta uraa vaihtavien aikuisten kokemuksia. Tutkimus keskittyy aikuisten kokemuksiin yliopisto-opinnoista sekä miten opinnot ovat vaikuttaneet ammatilliseen identiteettiin. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Tutkimuksessa haastateltiin aikuisia, jotka ovat omasta tahdostaan aloittaneet uuden alan opiskelun yliopistossa. Haastateltavat olivat kaikki yli 30-vuotiaita naisia ja he opiskelivat eri aloja yliopistoissa ympäri Suomen. 

Tutkimukseen osallistuneet aikuiset uranvaihtajat kokivat opinnot yliopistossa motivoivina, innostavina ja opintojen koettiin mahdollistavan uusia asioita työelämässä. Haastateltavien puheissa nousi esiin uudelleen kouluttautumisen tuomat hyödyt, kuten itsensä kehittäminen ja mahdollisuus työllistyä uudelle alalle. Opintojen avulla oma ammatillinen identiteetti vahvistui ja omat tavoitteet työelämän suhteen kirkastuivat ja vahvistuivat. Opintojen vaikutus niin omaan elämään, että työelämään oli myönteinen.  Monet kokivat myös hyvinvointinsa niin vapaa-ajalla kuin työelämässä parantuneen.

Yliopistossa opiskelun, oman työelämän ja arjen yhteensovittaminen koettiin kuitenkin haastavaksi. Oma taloudellinen tilanne nousi yhdeksi isoimmaksi haasteeksi. Opintoja rahoitettiin niin aikuiskoulutustuella, opintotuella sekä työtä tekemällä. Kaikki haastateltavat työskentelivät opintojen ohessa. Osa-aikaset työt, opintovapaakuukausien tarkka laskeminen ja työvuorojen järjestely kuuluivat haastateltavien opiskeluarkeen ja tekivät arjesta ja opinnoista palapeliä, joka koettiin paikoin haastavaksi ja väsyttäväksi. Myös muut velvoitteet kuten lapset ja perhearki toivat opiskeluun lisähaasteita ja ajan löytäminen opinnoille oli haastateltaville ajoittain vaikeaa. 

Haastateltaville opintojen tuoma hyöty tulevaisuudessa että haastatteluhetkellä oli kuitenkin arvokkaampaa kuin sen tuomat haasteet. Haasteiden myös koettiin olevan väliaikaisia. Haastattteluissa nousi esiin myös lähipiirin että yliopiston tarjoama tuki opinnoille. Lähipiiri mahdollisti opiskelun käytännössä esimerkiksi apuna lasten kanssa. Yliopiston koettiin olevan tukena myös aikuisen opiskelijan välillä sirpaleisessa opiskeluarjessa ja opintoihin oli saatu myös vertaistukea muilta aikuisopiskelijoilta. 

Tutkielmani tukee ajatusta, että uranvaihdolla ja mahdollisuudella vaikuttaa työuraan opiskelemalla aikuisiällä on yksilön elämälle myönteisiä vaikutuksia. Uranvaihto vaikuttaa ammatilliseen identiteettiin sekä yksilön hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen laajemminkin. Aikuisten opiskelua ja mahdollisuutta uranvaihtoon myöhemmin elämässä tulisikin tukea ja sille tulisi luoda erilaisia mahdollisuuksia ottaen huomioon ihmisten joustavat ja muuttuvat urapolut. 


Paula Kemppainen, Lapin yliopisto

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani “Uudelle uralle aikuisena – yliopisto-opintojen kautta uraa vaihtavien kokemuksia”.


Lähteet:

Baruch, Yehuda. 2003. Transforming careers: from linear to multidirectional career paths. Organizational and individual perspectives. Career Development International Vol 9, No 1, 2004, 58-73.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei sille vaan voi mitään, ettei pysty toimimaan niin kuin oletuksena on” Alle kouluikäisen lapsen PDA-piirteiden ilmeneminen ja pedagogiset tukikeinot

Oletko tavannut lasta, joka vastustelee ja välttelee tavanomaisia arkitoimintoja sekä erilaisia pyyntöjä, jopa mukavia? Lapsella on usein jokin selitys tai keino valmiina, miksi ei voi jotakin tehdä. Lapsi saattaa alkaa esimerkiksi nilkuttaa, jotta ei tarvitsisi mennä johonkin. Lapsi voi käyttää sosiaalisia strategioita hyödykseen välttyäkseen itse toimimasta. Kyse voi olla PDA:sta (pathological demand avoidance), joka tarkoittaa äärimmäistä vaatimusten välttelykäyttäytymistä. Ilmiön on tunnistanut ensimmäisenä vuonna 1983 psykologian professori Elizabeth Newson, joka kuvaa PDA:ta tarkemmin Maréchalin ja Davidin kanssa vuonna 2003 tekemässään ensimmäisessä ilmiötä koskevassa tutkimuksessa. Muutkin tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta tehden kansainvälisiä tutkimuksia, joista Kildahl työryhmänsä kanssa (2021) ovat tehneet 13 tutkimusta kattavan kirjallisuuskatsauksen. Suomessa aiheesta on vähäisesti erityispedagogista tutkimustietoa. Tutkimuspolkuni alkoi käytännön ihmettelystä siirtyen...

Ammattikoulusta yliopistoon: poikkeuksellista, ahkeruutta vaativaa mutta mahdollista

  Ammattikoulusta yliopistoon hakeutuminen on ollut mahdollista Suomessa jo lähes kolmen vuosikymmenen ajan, mutta ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat ovat siitä huolimatta edelleen marginaaliryhmä. Poliittisissa tavoitteissa painotetaan koulutustason nostamisen tärkeyttä ja suomalainen koulutusjärjestelmä mahdollistaa muodollisesti yliopistoon hakeutumisen ilman lukiokoulutusta, mutta käytännössä sisäänpääsy yliopistoon on ei-ylioppilaille hyvin vaikeaa ja he kohtaavat näkymättömiä esteitä. Tarkastelin pro gradu -tutkielmassani sitä, millä tavalla media puhuu ammattikoulusta yliopistoon hakeutumisesta. Tutkin diskurssianalyysin avulla kahdeksaa mediassa julkaistua henkilöhaastattelua, joissa ei-ylioppilastaustaiset yliopisto-opiskelijat kertovat koulutuspoluistaan. Löysin kolme päädiskurssia, jotka korostuivat henkilöhaastatteluissa. Nimesin nämä kolme merkityksellistämisentapaa poikkeuksellisuusdiskurssiksi, ahkeruusdiskurssiksi ja rohkaisudiskurssiksi.   Jokai...

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...