Siirry pääsisältöön

Monilukutaidon monipuolisuus ja moniulotteisuus

Monilukutaito-käsite herättää haasteita, sillä angloamerikkalainen perinne korostaa monilukutaitoa erityisesti sen pedagogisen lähestymistavan kautta. Usein kirjallisuudessa monilukutaitoa tarkastellaan enemmän opetusmenetelmänä kuin oppimistuloksina tai -taitoina. Kuitenkin osa tutkijoista näkee monilukutaidon viestintätaitojen kokonaisuutena, kuten Suomen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (Palsa & Ruokamo 2015). Kansainvälinen monilukutaitomääritelmä sisältää multimodaalisuuden ja sosiaalisen monimuotoisuuden (Cope & Kalantzis 2015; Kupiainen ym. 2015). Suomalaisissa opetussuunnitelmissa painotetaan enemmän kulttuurista moninaisuutta (Palsa & Ruokamo 2015). Monilukutaito-käsitteen laajuus ja tulkinnanvaraisuus voivat aiheuttaa vaikeuksia opettajille sen ymmärtämisessä ja siinä, miten sitä tulisi edistää päivittäisessä opetustyössä. Toisaalta käsitteen laaja soveltamismahdollisuus voi olla myös vahvuus tarjoten opettajille joustavuutta sen käytössä erilaisissa tilanteissa ja konteksteissa (Palsa 2016).

Pro Gradu -tutkielmassani tutkin, miten monilukutaito ilmenee lukion opetussuunnitelman 2019 perusteissa. Tutkielmassani lähestyin monilukutaitoa hermeneuttisen tieteenfilosofian näkökulmasta, tarkastellen sitä sosiaalisena ja kulttuurisena edellytyksenä tehokkaalle elämälle. Aineistonanalyysi ja tulkinta kattoivat laajasti koko opetussuunnitelma-asiakirjan, eikä rajoittunut vain monilukutaito-osioon.

Tutkielman tulokset osoittavat, että monilukutaito ilmenee monipuolisesti ja moniulotteisesti lukion opetussuunnitelmassa sekä tavoitteena että pedagogiikkana, osana laaja-alaisia osaamistavoitteita. Opiskelijoiden monilukutaitoa ohjataan edistämään siten, että se tukee osallisuutta, toimijuutta, kriittistä ajattelua ja yhteisöllisyyttä, samalla kannustaen oppilaita toteuttamaan itseään. Tulokset tarjoavat opettajille ja koulutuksenjärjestäjille syvällisemmän käsityksen siitä, miten monilukutaitoa tulisi integroida paikallisiin opetussuunnitelmiin ja erilaisiin konteksteihin.

Monilukutaito nähdään opetussuunnitelmassa osallisuuden ja toimijuuden edellytyksenä, kun tavoitteena on kasvattaa aktiivisia, tasapainoisia ja sivistyneitä kansalaisia. Opetussuunnitelma korostaa oppilaiden roolia aktiivisina toimijoina, kun taas opettajan tehtävä kuvataan passiivisemmassa valossa. Osallisuus ja toimijuus nähdään olennaisina tekijöinä sekä oppimisessa että opetuksessa.

Monilukutaito näyttäytyy myös itsensä toteuttamisen mahdollistajana. Opetussuunnitelma ohjaa oppilaita arvioimaan tietoa kriittisesti ja analyyttisesti, valmistautumaan tulevaisuuteen sekä kasvamaan maailmankansalaisiksi. Oppilaat oppivat arvostamaan ihmisoikeuksia, tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä ymmärtävät demokratian ja kansainvälisen yhteistyön merkityksen.

Lukion opetussuunnitelmassa korostetaan myös monilukutaidon roolia yhteisöllisyyden edistäjänä ja oppilaiden kykynä toimia merkitysten ja ilmaisujen välittäjinä. Opetussuunnitelma liittää monilukutaidon opetusprosessit, oppimisprosessit ja sisällöt sosiaalisiin ja kulttuurillisiin yhteyksiin.

Lopuksi monilukutaito nähdään kriittisen ajattelun tukijana lukiossa. Oppiaineet kehittävät nuorten kykyä arvioida tietoa kriittisesti ja soveltaa näitä valmiuksiaan nykyajan mediayhteiskunnassa. Opetussuunnitelma korostaa nuorten oppimista ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja demokratian arvostamiseen edistäen samalla heidän kykyään toimia vastuullisesti ja perustellusti.

Essi Perämäki, Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediakasvatus

Blogikirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaani, Millaisena monilukutaito ilmenee lukion opetussuunnitelman 2019 perusteissa.


Lähteet

Cope, B. & Kalantzis, M. 2015. The things you do to know: An introduction to the
pedagogy of multiliteracies. In B. Cope & M. Kalantzis (Eds.) A pedagogy of
multiliteraciesL Learnig by design. New York: Palgrave Macmilan 1–36.

Kupiainen, R., Kulju, P. & Mäkinen, M. 2015. Mikä monilukutaito. Teoksessa T.
Kaartinen (Toim.) Monilukutaito kaikki kaikessa. Tampere: Juvenes Print 2015, 13–
24.

Palsa, L. 2016. Käsitteellisestä hajanaisuudesta medialukutaitojen moninaisuuteen.
Teoksessa L. Pekkala, S. Salomaa & S. Spišák (Toim.) Monimuotoinen
mediakasvatus, 36–53.

Palsa, L., & Ruokamo, H. 2015. Behind the concepts of multiliteracies and media
literacy in the renewed Finnish core curriculum: A systematic literature review of peerreviewed
research. Seminar.net: International Journal of Media, Technology and
Lifelong Learning, 11(2), 101–119.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla