Siirry pääsisältöön

Monilukutaidon monipuolisuus ja moniulotteisuus

Monilukutaito-käsite herättää haasteita, sillä angloamerikkalainen perinne korostaa monilukutaitoa erityisesti sen pedagogisen lähestymistavan kautta. Usein kirjallisuudessa monilukutaitoa tarkastellaan enemmän opetusmenetelmänä kuin oppimistuloksina tai -taitoina. Kuitenkin osa tutkijoista näkee monilukutaidon viestintätaitojen kokonaisuutena, kuten Suomen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (Palsa & Ruokamo 2015). Kansainvälinen monilukutaitomääritelmä sisältää multimodaalisuuden ja sosiaalisen monimuotoisuuden (Cope & Kalantzis 2015; Kupiainen ym. 2015). Suomalaisissa opetussuunnitelmissa painotetaan enemmän kulttuurista moninaisuutta (Palsa & Ruokamo 2015). Monilukutaito-käsitteen laajuus ja tulkinnanvaraisuus voivat aiheuttaa vaikeuksia opettajille sen ymmärtämisessä ja siinä, miten sitä tulisi edistää päivittäisessä opetustyössä. Toisaalta käsitteen laaja soveltamismahdollisuus voi olla myös vahvuus tarjoten opettajille joustavuutta sen käytössä erilaisissa tilanteissa ja konteksteissa (Palsa 2016).

Pro Gradu -tutkielmassani tutkin, miten monilukutaito ilmenee lukion opetussuunnitelman 2019 perusteissa. Tutkielmassani lähestyin monilukutaitoa hermeneuttisen tieteenfilosofian näkökulmasta, tarkastellen sitä sosiaalisena ja kulttuurisena edellytyksenä tehokkaalle elämälle. Aineistonanalyysi ja tulkinta kattoivat laajasti koko opetussuunnitelma-asiakirjan, eikä rajoittunut vain monilukutaito-osioon.

Tutkielman tulokset osoittavat, että monilukutaito ilmenee monipuolisesti ja moniulotteisesti lukion opetussuunnitelmassa sekä tavoitteena että pedagogiikkana, osana laaja-alaisia osaamistavoitteita. Opiskelijoiden monilukutaitoa ohjataan edistämään siten, että se tukee osallisuutta, toimijuutta, kriittistä ajattelua ja yhteisöllisyyttä, samalla kannustaen oppilaita toteuttamaan itseään. Tulokset tarjoavat opettajille ja koulutuksenjärjestäjille syvällisemmän käsityksen siitä, miten monilukutaitoa tulisi integroida paikallisiin opetussuunnitelmiin ja erilaisiin konteksteihin.

Monilukutaito nähdään opetussuunnitelmassa osallisuuden ja toimijuuden edellytyksenä, kun tavoitteena on kasvattaa aktiivisia, tasapainoisia ja sivistyneitä kansalaisia. Opetussuunnitelma korostaa oppilaiden roolia aktiivisina toimijoina, kun taas opettajan tehtävä kuvataan passiivisemmassa valossa. Osallisuus ja toimijuus nähdään olennaisina tekijöinä sekä oppimisessa että opetuksessa.

Monilukutaito näyttäytyy myös itsensä toteuttamisen mahdollistajana. Opetussuunnitelma ohjaa oppilaita arvioimaan tietoa kriittisesti ja analyyttisesti, valmistautumaan tulevaisuuteen sekä kasvamaan maailmankansalaisiksi. Oppilaat oppivat arvostamaan ihmisoikeuksia, tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä ymmärtävät demokratian ja kansainvälisen yhteistyön merkityksen.

Lukion opetussuunnitelmassa korostetaan myös monilukutaidon roolia yhteisöllisyyden edistäjänä ja oppilaiden kykynä toimia merkitysten ja ilmaisujen välittäjinä. Opetussuunnitelma liittää monilukutaidon opetusprosessit, oppimisprosessit ja sisällöt sosiaalisiin ja kulttuurillisiin yhteyksiin.

Lopuksi monilukutaito nähdään kriittisen ajattelun tukijana lukiossa. Oppiaineet kehittävät nuorten kykyä arvioida tietoa kriittisesti ja soveltaa näitä valmiuksiaan nykyajan mediayhteiskunnassa. Opetussuunnitelma korostaa nuorten oppimista ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja demokratian arvostamiseen edistäen samalla heidän kykyään toimia vastuullisesti ja perustellusti.

Essi Perämäki, Lapin yliopisto
Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediakasvatus

Blogikirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaani, Millaisena monilukutaito ilmenee lukion opetussuunnitelman 2019 perusteissa.


Lähteet

Cope, B. & Kalantzis, M. 2015. The things you do to know: An introduction to the
pedagogy of multiliteracies. In B. Cope & M. Kalantzis (Eds.) A pedagogy of
multiliteraciesL Learnig by design. New York: Palgrave Macmilan 1–36.

Kupiainen, R., Kulju, P. & Mäkinen, M. 2015. Mikä monilukutaito. Teoksessa T.
Kaartinen (Toim.) Monilukutaito kaikki kaikessa. Tampere: Juvenes Print 2015, 13–
24.

Palsa, L. 2016. Käsitteellisestä hajanaisuudesta medialukutaitojen moninaisuuteen.
Teoksessa L. Pekkala, S. Salomaa & S. Spišák (Toim.) Monimuotoinen
mediakasvatus, 36–53.

Palsa, L., & Ruokamo, H. 2015. Behind the concepts of multiliteracies and media
literacy in the renewed Finnish core curriculum: A systematic literature review of peerreviewed
research. Seminar.net: International Journal of Media, Technology and
Lifelong Learning, 11(2), 101–119.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...