Siirry pääsisältöön

Lasten kokemuksia koululiikunnasta etäjaksojen aikana

Lasten ja nuorten liikkuminen ja erityisesti liikkumattomuus ovat olleet esillä jo pidemmän aikaa. Vuosina 2020–2021 koimme koronapandemian myötä ajanjakson, jolloin sosiaalinen kanssakäyminen oli kiellettyä, eivätkä esimerkiksi harrastustoiminnat olleet käynnissä laisinkaan. Kyseinen ajanjakso oli raskas jokaiselle, mutta erityisesti sen vaikutukset lapsiin ja nuoriin ovat puhuttaneet. Esimerkiksi Kokon, Husun, Martinin, Villbergin, Tokolan, Vähä-Ypyän ja Vasankarin (2023) pitkittäistutkimus kertoo, että 7–15-vuotiaiden nuorten liikkuminen väheni merkittävästi tuona aikana. 

Pro gradu –tutkielmamme käsittelee koronapandemian aikana toteutettua etäjakson aikaista liikkumista. Koronapandemian vuoksi Rovaniemen kouluissa oltiin kahtena peräkkäisenä keväänä, vuosina 2020 ja 2021, etäopetuksessa. Liikkumisrajoitusten myötä jokaisen suomalaisen arki muuttui nopeasti. Myös korkeakoulut ja yliopistot pysähtyivät keväällä 2020 kokonaan ja jouduimme rajoittamaan jopa läheisten kanssa kohtaamista. Koimme myös urheilua rakastavina ihmisinä hankalaksi sen, että jouduimme väliaikaisesti rajoittamaan itsellemme tärkeää vapaa-ajan viettotapaa. Näiden kokemusten ja pandemian myötä päädyimme aiheemme valintaan. Meitä kiinnosti kuulla siitä, kuinka alakoululaiset oppilaat kokivat koululiikunnan ja miten he kykenivät motivoitumaan yksin suoritettavaan koululiikkumiseen. 

Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on lisätä tietoisuutta koronapandemian aikana toteutetusta koulun etäopetuksesta alakoululaisten näkökulmasta tarkasteltuna. Tavoitteenamme oli selvittää, miten oppilaat kokivat etäjakson aikaisen liikunnan opetuksen ja, kuinka innokkaasti he siihen suhtautuivat. Tiedämme omilta kouluajoiltammekin sen, miten keskeisessä roolissa motivaatio on koululiikunnassa. Se mahdollistaa hyvät keskinäiset leikit ja pelit sekä vaikuttaa liikuntatunneilla suoriutumiseen. Pohtimalla koululiikunnan motivaatiota ja koronapandemiaa muodostimme lopullisen tutkimusongelmamme: Millaisena oppilaat kokivat etäliikunnan? Tutkimusongelmaa tarkastelemalla suoritimme laadullisen tutkimuksen, jossa haastattelimme rovaniemeläisiä kuudesluokkalaisia oppilaita ryhmissä. Oppilaat olivat etäjakson aikana kolmannella ja neljännellä vuosiluokalla. 

Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa oppilaista ei kokenut etäkoulun liikunnanopetusta mielekkäänä tai innostavana. Oppilaat mielsivät liikunnan tylsänä ulkoiluna kuin fyysisesti rasittavana liikuntana. Haastateltavat kuvasivat etäkoulun aikana toteutettua liikuntaa lähinnä ulkoiluksi ja arkiliikunnaksi. Haastateltavat oppilaat kaipasivat ryhmässä liikkumista ja opettajan antamaa arviointia ja palautetta. Tehtäviä ei tarvinnut palauttaa, jonka vuoksi osa oppilaista jätti liikkumiset kokonaan tekemättä. Voimme jokainen varmasti samaistua siihen, että usein merkityksellisyys on tärkeä osa motivaatiota. Oppilaat olisivat toivoneet etäliikunnan sisältävän enemmän samanlaisia piirteitä kuin lähiopetuksen koululiikunnan. Näitä piirteitä olivat muun muassa opettajan kannustaminen, ryhmässä pelaaminen ja keskinäinen kilpailu. 

Tulokset olivat mielestämme sellaisia, mitä etukäteen osasimme jo odottaa ja pelätä. Tulevaisuudessa etäliikunnassa voisi painottaa tehtävien monipuolisuutta, palautteen antamista ja arviointia. Jäimme pohtimaan tuloksia analysoitaessa, kuinka digilaitteita ja erilaisia mittausvälinetä olisi voitu hyödyntää enemmän. Lisäksi mietimme, miten eritasoiset oppilaat saataisiin paremmin osallistettua liikuntaan. Koronapandemia oli esimerkki siitä, kuinka nopeasti opetustoimintaan voi tulla muutoksia, jonka vuoksi toivomme näiden oppilaiden kokemusten antavan työkaluja opettajille kehittää erilaisia toimintamalleja ja –tapoja tulevaisuuden varalle. 


Mikael Kangaskorte & Niklas Karila, Lapin yliopisto 

Kasvatustieteiden tiedekunta, Luokanopettajakoulutus

Blogikirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaamme “Etäliikunta oppilaiden kokemana – oppilaiden liikuntamotivaatio tarkastelun alla”.


Lähteet

Kokko, S., Husu, P., Martin, L., Villberg, J., Tokola, K., Vähä-Ypyä, H. & Vasankari, T. (2023). LIITU 2021: korona-ajan vaikutukset näkyvät lasten ja nuorten liikkumisessa. Liikunta ja tiede, 60(2), 52–54.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla