Siirry pääsisältöön

Kansainvälistyvä pikkukunta ja sen lukio

Suomen pienet ja keskisuuret kunnat sekä kaupungit ovat kärsineet tappiollisesta muuttoliikenteestä ja asukasluvun laskusta jo 2000-luvun vaihteesta lähtien. Tämä aiheuttaa niin keskisuurten kuin pienten kuntien ja kaupunkien lukioille vaikeuksia toteuttaa opetusta niin, että myönnetyt resurssit hyödynnettäisiin kokonaisuudessaan ja toiminta olisi kannattavaa. Koulutus nähdään valtion tasolla tärkeänä kilpailukykyä edistävänä tekijänä (Sahlberg & Oldroyd 2010, 281). Länsimaissa on kuitenkin kohdattu haasteita ylläpitää laajoja kouluverkostoja ja säätötoimenpiteiden tarpeeseen on vastattu muun muassa keskittämällä ja tehostamalla oppilaitoksia (Virtanen & Riukula 2021, 31). Pienten kuntien strategioissa erityisesti palveluiden järjestäminen ja kehittäminen nähdään yhtenä elinvoimaa kehittävistä tekijöistä ja voimavaroja keskitetään erityisesti koulutus- sekä liikuntapalveluihin. (Kurvinen, Jolkkonen, Lemponen ja Kahila 2022, 47, 49.)

Osa kunnista turvautuu poikkeukselliseen opintotarjontaan, edistyksellisiin välineisiin, ilmaisiin koulukirjoihin tai vastaaviin rahallisiin etuihin. Vuonna 2007 Sallan lukiossa aloitettiin kansainvälinen rajalukiotoiminta. Aluksi toiminta oli kouluvierailuja rajan molemmin puolin sekä yhteistä oppimista.  Vähitellen toiminta kehittyi suuremmaksi ja venäläisiä opiskelijoita haki Sallan lukioon tutkinto-opiskelijoiksi. Sallan lukion opiskelijamäärä kasvoi nopeasti vuosien aikana ja ensimmäiset ylioppilaat valmistuivat vuonna 2012. Vuonna 2022 Sallan lukioon haki ennätysmäärä opiskelijoita ja ensimmäistä kertaa vuosiin lukion ensimmäinen vuosiluokka muodostettiin kaksisarjaiseksi (Siivikko & Siponmaa 9.8.2022). 

Pro gradu -tutkielmassamme kuvailemme Sallan lukion kansainvälistymisen tarinaa toiminnassa mukana olleiden henkilöiden silmin. Tutkimuskysymyksemme on ‘’Millainen on Sallan lukion kansainvälisen toiminnan tarina?’’. Tutkimusaineistomme koostui kolmen asiantuntijan teemahaastatteluista. Analysoimme aineistoa ensin narratiivien analyysin avulla ja sen jälkeen teemoittelua hyödyntäen. Narratiivien analyysissa hyödynsimme kategorisoimiseen Heikkisen (2018, 148) kuvaamaa kerronnallisen tutkimuksen pääkäsitteistöä. Käsitteistön mukaan tarinan katsotaan muodostuvan neljästä osasta: tapahtumapaikoista, tekijöistä sekä teoista ja sattumuksista. Tarinan voidaan katsoa hahmottuvan siihen kuuluvien elementtien avulla. 

Teemoittelemalla mainintoja peruskäsitteistä saimme muodostettua Sallan lukion kansainvälisen toiminnan tarinan. Tarina sijoittuu Sallan kuntaan ja huomattavaa sen tapahtumapaikassa on ollut kunnan pienuus sekä maantieteellinen sijainti. Toimintaan osallistuneita henkilöitä, eli tekijöitä, oli useita mutta merkittävin heistä on Sallan kunnan sivistysjohtaja. Tuloksissa eniten esiin noussut teko oli selkeästi suunnitelmallinen strategiatyö. Toimintaa oli alusta asti tukenut vahva tavoitteellinen suunnittelu ja ympäristötekijöiden jatkuva havainnointi. Jotta toimintaa on voitu kasvattaa halutulla tavalla, on tarvittu jatkuvaa motivaatiota uudistaa ja kasvattaa toimintaa. Intentionaalisten tekojen lisäksi sattumusten osalta tarinalle merkityksellistä on ollut muun muassa väestön vähenemisen vaikutus toimintaan.

Tutkimuksen keskeisinä tuloksina voidaan siis mainita Sallan lukion tapahtumaympäristön ja toimintaan vahvasti sitoutuneiden henkilöiden merkitys toiminnan rakentumiseen ja kasvuun. Tämän lisäksi myös sattumusten merkitys sekä tarinan ajallinen sijoittuminen 2000-luvulle näkyivät tutkimuksemme tuloksissa. Tulokset tukevat aikaisempaa tutkimustietoa koulutuksen järjestämisen arvoperusteisuudesta kunnan strategiassa sekä koulun ja kunnan henkilökunnan sitoutuneisuuden merkityksestä toiminnalle.    

Ninni Heinaro & Emmi Holmström, Lapin yliopisto

Blogikirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaamme ‘’Kansainvälistyvä Sallan lukio- Narratiivinen tapaustutkimus Sallan lukion kansainvälisen toiminnan kehittymisestä’’.


Lähteet:

Heikkinen, H. 2018. Kerronnallinen tutkimus. Teoksessa: Valli, R. (toim.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin.  Jyväskylä: PS- kustannus. 145–160.

Kurvinen, A., Jolkkonen, A., Lemponen, V. & Kahila, P. 2022. Pienten kuntien strategiat ja luovat ratkaisut. Kunnallisalan kehittämissäätiön Tutkimusjulkaisu-sarjan julkaisu nro 114. Luettavissa: https://kaks.fi/wp-content/uploads/2022/09/tutkimusjulkaisu_114_pienten_kuntien_strategiat_ja_luovat_ratkaisut.pdf . Viitattu: 3.9.2023.

Sahlberg, P., & Oldroyd, D. 2010. Pedagogy for Economic Competitiveness and Sustainable Development. European Journal of Education, 45(2). 280–299.  

Siivikko, J. & Siponmaa, S. 9.8.2022. Sallan lukio voitti eloonjäämistaistelun: tänä syksynä hakijaryntäys – nyt oppisopimuksella ammattitutkinto kaupan päälle. Luettavissa: https://yle.fi/a/3-12561203 Viitattu: 22.10.2023.

Virtanen, H. & Riukula, K. 2021. The Effect of Access to Post-Compulsory Education: Evidence from Structural Breaks in School Supply. ETLA Working Papers No 85.Luettavissa: http://pub.etla.fi/ETLA-Working-Papers-85.pdf. Viitattu: 24.10.2023.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla