Siirry pääsisältöön

Kansainvälistyvä pikkukunta ja sen lukio

Suomen pienet ja keskisuuret kunnat sekä kaupungit ovat kärsineet tappiollisesta muuttoliikenteestä ja asukasluvun laskusta jo 2000-luvun vaihteesta lähtien. Tämä aiheuttaa niin keskisuurten kuin pienten kuntien ja kaupunkien lukioille vaikeuksia toteuttaa opetusta niin, että myönnetyt resurssit hyödynnettäisiin kokonaisuudessaan ja toiminta olisi kannattavaa. Koulutus nähdään valtion tasolla tärkeänä kilpailukykyä edistävänä tekijänä (Sahlberg & Oldroyd 2010, 281). Länsimaissa on kuitenkin kohdattu haasteita ylläpitää laajoja kouluverkostoja ja säätötoimenpiteiden tarpeeseen on vastattu muun muassa keskittämällä ja tehostamalla oppilaitoksia (Virtanen & Riukula 2021, 31). Pienten kuntien strategioissa erityisesti palveluiden järjestäminen ja kehittäminen nähdään yhtenä elinvoimaa kehittävistä tekijöistä ja voimavaroja keskitetään erityisesti koulutus- sekä liikuntapalveluihin. (Kurvinen, Jolkkonen, Lemponen ja Kahila 2022, 47, 49.)

Osa kunnista turvautuu poikkeukselliseen opintotarjontaan, edistyksellisiin välineisiin, ilmaisiin koulukirjoihin tai vastaaviin rahallisiin etuihin. Vuonna 2007 Sallan lukiossa aloitettiin kansainvälinen rajalukiotoiminta. Aluksi toiminta oli kouluvierailuja rajan molemmin puolin sekä yhteistä oppimista.  Vähitellen toiminta kehittyi suuremmaksi ja venäläisiä opiskelijoita haki Sallan lukioon tutkinto-opiskelijoiksi. Sallan lukion opiskelijamäärä kasvoi nopeasti vuosien aikana ja ensimmäiset ylioppilaat valmistuivat vuonna 2012. Vuonna 2022 Sallan lukioon haki ennätysmäärä opiskelijoita ja ensimmäistä kertaa vuosiin lukion ensimmäinen vuosiluokka muodostettiin kaksisarjaiseksi (Siivikko & Siponmaa 9.8.2022). 

Pro gradu -tutkielmassamme kuvailemme Sallan lukion kansainvälistymisen tarinaa toiminnassa mukana olleiden henkilöiden silmin. Tutkimuskysymyksemme on ‘’Millainen on Sallan lukion kansainvälisen toiminnan tarina?’’. Tutkimusaineistomme koostui kolmen asiantuntijan teemahaastatteluista. Analysoimme aineistoa ensin narratiivien analyysin avulla ja sen jälkeen teemoittelua hyödyntäen. Narratiivien analyysissa hyödynsimme kategorisoimiseen Heikkisen (2018, 148) kuvaamaa kerronnallisen tutkimuksen pääkäsitteistöä. Käsitteistön mukaan tarinan katsotaan muodostuvan neljästä osasta: tapahtumapaikoista, tekijöistä sekä teoista ja sattumuksista. Tarinan voidaan katsoa hahmottuvan siihen kuuluvien elementtien avulla. 

Teemoittelemalla mainintoja peruskäsitteistä saimme muodostettua Sallan lukion kansainvälisen toiminnan tarinan. Tarina sijoittuu Sallan kuntaan ja huomattavaa sen tapahtumapaikassa on ollut kunnan pienuus sekä maantieteellinen sijainti. Toimintaan osallistuneita henkilöitä, eli tekijöitä, oli useita mutta merkittävin heistä on Sallan kunnan sivistysjohtaja. Tuloksissa eniten esiin noussut teko oli selkeästi suunnitelmallinen strategiatyö. Toimintaa oli alusta asti tukenut vahva tavoitteellinen suunnittelu ja ympäristötekijöiden jatkuva havainnointi. Jotta toimintaa on voitu kasvattaa halutulla tavalla, on tarvittu jatkuvaa motivaatiota uudistaa ja kasvattaa toimintaa. Intentionaalisten tekojen lisäksi sattumusten osalta tarinalle merkityksellistä on ollut muun muassa väestön vähenemisen vaikutus toimintaan.

Tutkimuksen keskeisinä tuloksina voidaan siis mainita Sallan lukion tapahtumaympäristön ja toimintaan vahvasti sitoutuneiden henkilöiden merkitys toiminnan rakentumiseen ja kasvuun. Tämän lisäksi myös sattumusten merkitys sekä tarinan ajallinen sijoittuminen 2000-luvulle näkyivät tutkimuksemme tuloksissa. Tulokset tukevat aikaisempaa tutkimustietoa koulutuksen järjestämisen arvoperusteisuudesta kunnan strategiassa sekä koulun ja kunnan henkilökunnan sitoutuneisuuden merkityksestä toiminnalle.    

Ninni Heinaro & Emmi Holmström, Lapin yliopisto

Blogikirjoitus perustuu pro gradu –tutkielmaamme ‘’Kansainvälistyvä Sallan lukio- Narratiivinen tapaustutkimus Sallan lukion kansainvälisen toiminnan kehittymisestä’’.


Lähteet:

Heikkinen, H. 2018. Kerronnallinen tutkimus. Teoksessa: Valli, R. (toim.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin.  Jyväskylä: PS- kustannus. 145–160.

Kurvinen, A., Jolkkonen, A., Lemponen, V. & Kahila, P. 2022. Pienten kuntien strategiat ja luovat ratkaisut. Kunnallisalan kehittämissäätiön Tutkimusjulkaisu-sarjan julkaisu nro 114. Luettavissa: https://kaks.fi/wp-content/uploads/2022/09/tutkimusjulkaisu_114_pienten_kuntien_strategiat_ja_luovat_ratkaisut.pdf . Viitattu: 3.9.2023.

Sahlberg, P., & Oldroyd, D. 2010. Pedagogy for Economic Competitiveness and Sustainable Development. European Journal of Education, 45(2). 280–299.  

Siivikko, J. & Siponmaa, S. 9.8.2022. Sallan lukio voitti eloonjäämistaistelun: tänä syksynä hakijaryntäys – nyt oppisopimuksella ammattitutkinto kaupan päälle. Luettavissa: https://yle.fi/a/3-12561203 Viitattu: 22.10.2023.

Virtanen, H. & Riukula, K. 2021. The Effect of Access to Post-Compulsory Education: Evidence from Structural Breaks in School Supply. ETLA Working Papers No 85.Luettavissa: http://pub.etla.fi/ETLA-Working-Papers-85.pdf. Viitattu: 24.10.2023.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Alanvaihtajana ammattikorkeakouluun

Varttuneemmalla iällä opiskelemaan lähteminen on suuri päätös, etenkin jos lähdetään kouluttautumaan uudelle ammattialalle. Kuinka orientoituminen ja ajatusten suuntaaminen uudelle alalle tapahtuu ja miten aikuisia alanvaihtajia tulisi huomioida ammattikorkeakoulussa? Millaisia merkityksiä alanvaihtajat antavat ilmiölle? On kiinnostavaa pohtia, miksi ihmiset ylipäänsä vaihtavat ammattialaa.  Tutkin pro gradussani alan vaihtamisen syitä. Ne voidaan jaotella tutkielman pohjalta sisäisiin syihin, jotka kumpuavat ihmisestä itsestään ja ulkoisiin syihin, joihin hänen tulee reagoida. Syyt voidaan jaotella kolmeen kategoriaan, joista ensimmäinen on uudistuminen, jolloin yksilö haluaa sisäisesti kehittyä ja kasvaa kohti uutta alaa. Toisena syynä on työnäky, jossa katsotaan menneeseen työelämään ja toisaalta nähdään tulevan alan mahdollisuuksia. Aikuisten käsitys uuden alan työstä suhteessa menneeseen vaikuttaa päätöksiin, joita oman työuran suhteen tehdään. Kolmantena syynä on uusiutuminen...

Aliupseerien jatkuva oppiminen Ilmavoimissa

Puolustusvoimien suorituskyvyn takaa motivoitunut ja osaava henkilöstö (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2015). Alati muuttuva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä (Ruohotie 2005), mihin Puolustusvoimat pyrkii vastaamaan panostamalla henkilöstön koulutukseen ja koulutusjärjestelmän kehittämiseen (Puolustusvoimien henkilöstöstrategia 2030+; Puolustusvoimien henkilöstötilinpäätös 2022). Aliupseerien täydennyskoulutus uudistui Puolustusvoimissa vuonna 2020 ja koostuu nykyisellään kolmesta kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta ja niiden välissä suoritettavista täydennyskoulutuksen opintojaksoista (Eironen 2020).  Selvitin pro gradu -tutkielmassani aliupseerien näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta Ilmavoimissa. Jatkuvalla oppimisella viitataan yleisimmin työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen ja tässä tutkimuksessa se on määritelty sellaiseksi koko elämän kestäväksi oman osaamisen kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jonka tavoitteena on vastata muuttuvan työymp...

Lapsikäsitys 1950-luvulla

Lapsikäsityksellä tarkoitan tutkielmassani lapsen olemusta koskevia olettamuksia eli tietoa siitä, mikä ja millainen lapsi on. Lapsi voidaan käsittää esimerkiksi ei-kehittyneenä aikuisena, herkästi haavoittuvana olentona tai itsenäisenä toimijana. Lapsikäsitys vaikuttaa väistämättä muun muassa kasvatusperiaatteisin. Millaisena olentona lapsen käsitämme, sen mukaista kasvatusta ja koulutusta haluamme hänelle myös antaa. Käsitykset lapsuudesta ja lapsista ovat lisäksi vahvasti sidoksissa aikaan (Darian-Smith & Pascoe 2013, 4). Tutkielmani aihe sijoittuu 1950-luvulle. Vasta vuonna 1952 lähti matkaan viimeinen sotakorvausjuna Neuvostoliittoon (Leino-Kaukiainen & Heikkinen 2011, 21). Suomessa elettiin tuolloin sodanjälkeistä aikaa, mutta ennen varsinaisia suuria hyvinvointivaltion perustana olevia uudistuksia 1960-luvulla. Kasvatustieteeseen liittyvien käsitysten historian tutkiminen on tarpeellista, sillä sen avulla voidaan ymmärtää paremmin sekä menneisyyden kasvatusperiaatteita, ...