Siirry pääsisältöön

Sosiaalisten taitojen opettamisen tärkeys

Tässä ajassa sosiaalisten taitojen merkitys ihmisten välisessä kanssakäymisessä on entistä tärkeämpää. Näitä taitoja ei saada syntymälahjoina, vaan ne ovat harjoittelun ja oppimisen tulosta. Luokanopettajilla on mahdollisuus vaikuttaa sosiaalisten taitojen oppimiseen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Olennaista on oppia kohtelemaan toisia ystävällisesti ja ymmärtäväisesti sekä pyrkiä myös käsittelemään erimielisyyksiä. Konfliktitilanteiden syntymistä voi opetella välttämään. Koulukiusaamisen estämisen yksi edellytys on riittävät sosiaaliset taidot, joihin sisältyy myös tunne- ja kommunikointitaidot. 

Pro gradu-tutkielmassani kuvasin luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä sosiaalisia taitojen opettamisesta ja niiden tärkeydestä alakoulussa. Tarkasteluani edelsi sosiaalisten taitojen käsitteen määrittely.   

Goldstein, Glick ja Gibbs (2011) jakavat sosiaaliset taidot kuuteen pääluokkaan. Perustason sosiaalisiin taitoihin kuuluvat kuunteleminen, keskustelun aloittaminen, keskusteleminen, kysyminen, kiittäminen, esittäytyminen, muiden esitteleminen ja positiivisen palautteen antaminen. Nämä käyttäytymisen muodot voivat tuntua itsestäänselviltä, mutta niiden oppimiseksi ja omaksumiseksi tarvitaan harjoittelua ja myönteisiä oppimiskokemuksia. Perustason sosiaalisten taitojen hallinta mahdollistaa edistyneemmät sosiaaliset taidot (kuten avun pyytäminen, ohjeiden noudattaminen ja anteeksi pyytäminen). Tunteisiin liittyvät omien tunteiden tunnistamiseen, ilmaisemiseen ja ymmärtämiseen liittyvät taidot ovat niin ikään oppimisen ja harjoittelun tulosta, puhumattakaan vielä vaativammista sosiaalista taidoista. Näitä ovat aggressiiviselle käyttäytymiselle vaihtoehtoiset taidot, stressiin sietoon liittyvät sosiaaliset taidot sekä päätöksenteon ja ongelmien selvittämisen taidot.

Tutkielmani perusteella voin todeta, että luokanopettajaopiskelijat arvostavat sosiaalisten taitojen opettamista koulussa. Heidän käsitystensä mukaan sosiaalisia taitoja voi ja täytyy opettaa alakoulussa. Niiden harjoittelu voidaan sisällyttää koulun arjen luonnollisiin vuorovaikutustilanteisiin (esimerkiksi luokkahuonetyöskentely, välitunnit, koulumatkat, ruokailutilanteet, luokkaretket). Oppilaat ovat koulussa ja luokissa suuren osan päivistään, ja siksi kanssakäyminen toisten kanssa ja sen eri muodot ovat jatkuvasti läsnä. Lisäksi koulussa voidaan toteuttaa erikseen suunniteltuja opetuskokonaisuuksia.

Koulussa on mahdollisuuksia harjoitella niin kuuntelemista, sääntöjen noudattamista, positiivisen palautteen antamista kuin tunnetaitoja. Niihin pitää kiinnittää erityistä huomiota, etteivät nämä taidot jää oppiaineiden opettamisen jalkoihin. Kiire ei myöskään saa olla esteenä sille, etteikö oppilaiden vuorovaikutustaitoihin voitaisi käyttää aikaa. Opettaja voi olla ratkaisevasti vaikuttamassa oppilaiden sosiaalisten taitojen omaksumiseen. Hän voi luoda turvallisen ilmapiirin yhteistyölle, hän voi olla esimerkin näyttäjänä sekä sanallistaa vuorovaikutustilanteissa vaikuttavia tekijöitä. Opettaja voi myös vaikuttaa oppilastovereiden ja vertaisten käyttäytymiseen. Ei ole muuta tapaa kuin keskustelu, kuuntelu sekä perusteiden esittäminen hyvän käytöksen oppimiseksi.

Luokanopettajaopiskelijat ovat tutkielmani mukaan hyvin tietoisia omasta roolistaan edesauttaa oppilaiden sosiaalisten taitojen kehittymistä. He ovat myös valmiita näkemään vaivaa näiden taitojen opettamisen eteen.  

 

Lotta Hamdi, Lapin yliopisto 

Kasvatustieteiden tiedekunta, Luokanopettajakoulutus 

Blogikirjoitus perustuu pro gradu -tutkielmaani ’’Sosiaaliset taidot ja niiden opettaminen – fenomenografinen tutkimus luokanopettajaopiskelijoiden käsityksistä’’.   


Lähde:  

Goldstein, A. P., Glick, B. & Gibbs, J. C. 2011. ART Aggression Replacement Training. Helsinki: Nord Print. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla