Siirry pääsisältöön

Resilienssi kasvatustieteilijöiden työelämässä

Työelämää koettelevat haasteet ja jatkuva muutos. Tietotyön lisääntyminen ja teknologian kehitys asettavat yhä uudelleen ja uudelleen asiantuntijat tilanteeseen, jossa työ ja sen tekemisen tavat uudistuvat. Maailmaa ravistelevat ennalta-arvaamattomat globaalit kriisit, jotka vaikuttavat moninaisin tavoin työelämään. Työntekijältä odotetaan muutoskyvykkyyttä, joustamista ja selviytymiskykyä, jotka kuvaavat resilienssiä. Paitsi globaalit kriisit, myös arkipäiväiset haasteet, stressi ja muutokset vaativat resilienssiä – haasteista ylös nousemisen näkymätöntä voimaa. Resilienssin tarve näkyy yhä enenevissä määrin työelämässä ja asiantuntijoiden työssä. Miten muutoksien ja haasteiden edessä kyetään selviämään ja jatkamaan, vaikka työn pirstaleisuus, hektisyys ja muuttuva luonne ovat nykyajan työelämässä arkipäivää? 

Tutkin resilienssiä yleisen kasvatustieteen maisterin koulutuksen saaneiden henkilöiden työelämässä. Halusin tuottaa tietoa siitä, miten kasvatustieteilijät kuvailevat omaa selviytymiskykyään työelämässä, eli miten resilienssi heidän työelämässään ilmenee. 

Mieleeni heräsi kysymys siitä, miten generalistialan asiantuntijat kykenevät selättämään vastoinkäymiset työelämässään ja onko toisaalta tutkinnolla ollut jonkinlaista vaikutusta tähän selviytymiskykyyn? Koska tutkin yleisesti työelämää, en tiettyjä tehtävänkuvia tai työn sisältöjä, voi tutkielmani antia hyödyntää myös muiden alojen asiantuntijoiden resilienssin tarkastelussa ja kehittämisessä. 

Tutkimukseni tulokset kertoivat kasvatustieteilijöiden resilienssin olevan vahva, sillä he kuvasivat selviytymiskykyään hyvänä ja uskoivat selviävänsä muutoksista, joita työelämä tuo väistämättä eteen. Selviytymiskykyä vaativista tilanteista merkittävimpinä kuvailtiin työsuhteiden lyhyitä pituuksia, jatkuvaa työnhakua ja epävarmuutta työpaikan saamisesta. Stressi ja uupumus mainittiin yhtenä selviytymiskykyä vaativana asiana työelämässä. Lisäksi haastavat vuorovaikutustilanteet työpaikalla ja vaikeat kokemukset, joiden myötä omaa osaamista oli alettu epäilemään, vaativat selviytymiskykyä ja vaikuttivat uskoon selviytyä tulevista haasteista. 

Resilienssiä kasvatustieteilijöiden työelämässä vahvistivat myönteisen palautteen saaminen, osaamisen kehittäminen, optimistinen asenne sekä iän myötä karttunut varmuus omaan tekemiseen. Ikä ja kokemus olivat merkittäviä tekijöitä selviytymiskykyyn uskomisessa ja vaikeista tilanteista yli pääsemisessä. Resilienttejä toimintatapoja olivat puhuminen ja yhteistyö työyhteisössä sekä itsetuntemus ja oman toiminnan reflektoiminen. Osaamisen kehittämistä ja oman osaamisen sanallistamisen taitoa kuvailtiin myös tärkeänä tekijänä selviytymiskyvyssä. Avun pyytäminen ja terveydenhuoltoon hakeutuminen olivat myös toimintatapoja, jotka lisäsivät selviytymiskykyä. Resilienssiä heikentäviä tekijöitä taas olivat esimerkiksi epäonnistumiset työnhaussa.

Kasvatustieteen maisterin tutkintoa pidettiin hyvänä yleisalana, joka antaa mahdollisuuksia moniin työtehtäviin. Tutkinnon ajateltiin rakentaneen ”elinikäisen oppimisen” mentaliteettia ja ajattelun sekä reflektoimisen taitoja, joiden ajateltiin olevan hyötynä työelämän haasteissa. Toisaalta ajateltiin, että persoonalla on tutkintoa suurempi merkitys työelämän selviytymiskyvylle. 

Tutkimukseni tuotti tietoa kyvystä, jota yhä enemmän ja enemmän tässä ajassa ja myös tulevaisuudessa tarvitaan. Resilienssiin liittyviä tekijöitä tulee kartoittaa, jotta niitä osataan vahvistaa, kehittää ja ylläpitää. Kukaan ei pysty ennustamaan tulevaa.


Milla Kuoras
Kasvatustieteiden tiedekunta, Lapin yliopisto

Tämä blogiteksti pohjautuu pro gradu -tutkielmaani ””Hetken puhisen, mutta niistä aina päästään yli”: Narratiivinen tutkimus resilienssistä kasvatustieteilijöiden työelämässä.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla