Siirry pääsisältöön

Developing Students’ 21st Century Skills through the Project Studies

21st century has produced numerous innovations that demand new skills – the skills of the 21st century. Educational establishments prepare the young generation for adult life as managers, citizens, employees, parents and entrepreneurs. To achieve their full potential as adults, the young generation has to acquire various skills and knowledge such as critical thinking, problem solving, collaboration, communication and self-management – the skills, which are often referred to as 21st century skills. 

In my master’s thesis I was focused on project management skills and investigating what kind of conceptions students have about EU funded projects, and on determining the importance of implementing such training in the future in the universities’ curricula for developing students’ own skills and competencies for further successful career building.

My research was guided by three research questions. The first research question identified identify whether the students are interested in participating in EU project studies in the future. The second research question aimed to determine what project management skills expertise the students have. The third research question focused on  the importance of developing students’ project management competences.

The online questionnaire was chosen as the data collection method. The utilization of online survey provided me with a collection of rich data from the participants.The questionnaire, which included twelve questions, was sent to all the students of the Lapland University of Applied Sciences and the University of Lapland via an email link to Webropol survey. As a result I received 295 students’ responds to the questionnaire. 

The research revealed that more than 91% of the survey participants had not participated in EU project studies before and didn’t have any prior work experience of EU projects. Students consider the development of their project management competences very important. According to the results, project skills are very timely and necessary to obtain. They offer many opportunities to obtain information about different fields and the EU education system.

The students consider that EU project management skills would increase their career opportunities, would increase their chances of working in international settings, enhance their skills in logical thinking and result oriented approach, and increase their understanding of the European Union. The students liked the idea of implementing this kind of study unit to the study programme. The students reported that they were really looking for this kind of studies, but haven’t found any. 

According to the survey participants, the topic of EU project management should be more prominent and marketed in terms of what concrete things and benefits it might bring to the student. The participants of the survey expressed a wish and a desire to enrol on this type of studies in the future. They reported that this kind of study unit offers many opportunities to know more about their field of expertise and EU projects.


Inna Mishchenko

The writer of this blog text is studying in University of Lapland, Faculty of Education in the Master's Degree Programme of Education. The blog text is a maturity test for thesis called "Developing Students’ 21st Century Skills through the Project Studies".

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäalan opiskelijoiden alavalinnan taustat

Nuoren elämänkulku, johon sisältyvät koulutukselliset ja ammatilliset valinnat, rakentuu ihmissuhteista, kulttuurisista ilmiöistä, yhteiskunnallisista rakenteista ja historiallisista tekijöistä. Nämä tekijät muovaavat niitä mielikuvia, joita nuorilla on erilaisista itselleen sopivista ammateista.  (Juntunen 2016, 39, 38, 58.) Lappilaisten nuorten jatko-opintoihin siirtymistä toiselle asteelle käsittelevissä tutkimuksissa on havaittu, että lähtemisen välttämättömyys on pienten kylien nuorten todellisuutta koko Lapissa. Usealle pohjoisen nuorelle toiselle asteelle siirtyminen tarkoittaa pois kotoa muuttamista ympäristöön, jossa kulttuuri ja toimintatavat ovat erilaisia kuin kotona. Nuoret voivat joutua pohtimaan työllisyyden kysymyksiä sekä taloudellista pärjäämistä epävarmassa maailmassa. (Juntunen 2016, 59; Vaattovaara 2015, 198.) Pro Gradu -tutkielmassani selvitin lappilaisten metsäalan perustutkinnon opiskelijoiden alavalintaan liittyviä tekijöitä. Metsäalan alavalintaan liittyvät te

Esiopettajat kokevat muunkielisten oppilaiden opetuksen tuovan lisätyötä varhaiskasvatuksen arkeen

Vieraskielisten osuus koko väestöstä on kasvanut Suomessa parissa kymmenessä vuodessa nelinkertaiseksi (Tilastokeskus 2023). Tämä muutos näkyy myös kouluissa ja varhaiskasvatuksessa tuoden opettajan työhön uusia haasteita ja näkökulmia. Opettajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa eri kulttuureista. Myös oman luokkansa tai oman lapsiryhmänsä ohjaaminen kohti monikulttuurista yhteisöä vaatii opettajalta oman ajattelumaailmansa tarkastelua ja omien arvojensa kirkastamista. Vain monikulttuurisuuteen sitoutuneet opettajat pystyvät kannustamaan aidosti oppilaitaan kohti monikulttuurista yhteisöä (Byker & Marquardt 2016, 30). Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia muunkielisten oppilaiden opettamisesta. Muunkielisen oppilaan määrittelen oppilaaksi, jonka äidinkieli ei ole suomi tai jonka suomen kielen taso ei vastaa äidinkielen tasoa johtuen monikielisestä tai muunkielisestä kotitaustasta. Tutkimuskohteenani oli kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työskent

Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen

Herkkyys on kaikissa ihmisissä oleva inhimillinen ominaisuus. Pluessin ym. (2018) kattavassa tutkimuksessa on osoitettu, että noin 30 prosenttia lapsista syntyy tavanomaista herkempinä, erityisherkkinä. Erityisherkkien lukumäärä on yllättävän suuri. Lapset eivät voi tunnistaa eikä sanoittaa omaa herkkyyttään yksin, minkä vuoksi on tärkeää, että heidän kasvatukseensa osallistuvat aikuiset ymmärtävät, mistä erityisherkkyydessä on kyse. Pro gradu-tutkielmassani kuvaan erityisherkkien lasten kouluhyvinvointia aikuisten erityisherkkien kertomana. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisherkistä lapsista ja heidän kouluhyvinvointinsa edistämisestä kuvaamalla erityisherkkien lasten kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoriaosassa käsittelen erityisherkkyyttä sekä kouluhyvinvointia. Erityisherkkyyden piirteitä ovat emotionaalisuus, herkkyys ympäristön vivahteille, herkkyys reagoida liiallisiin ärsykkeisiin sekä asioiden syvällinen käsittely (Aron, 2020, 10). Jolla